[scheikunde] Buffer

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 203

Buffer

Is CH3NH2 en CH3NH2Cl een buffer?

Het typische buffervb is NH3 en NH4+ waarbij NH3 een proton opneemt ..ik zie echter geen gelijkenis
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Buffer

Wat heb je nodig om een buffer te vormen? Tot welke groep behoren de genoemde stoffen hierboven?

Tip: lees er eens dit op na.
Bufferoplossingen bestaan steeds uit een zuur/basekoppel; ofwel een zuur en het zout van zijn geconjugeerde base, ofwel een base en het zout van zijn geconjugeerd zuur. Beide zijn steeds zwakke zuren of basen, ze zullen dus onvolledig reageren.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Buffer

Weet je zeker dat het CH3NH2Cl is en niet CH3NH3Cl?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 203

Re: Buffer

CH3NH3Cl + H2O --> CH3NH2Cl + H3O

CH3NH2Cl + h20 --> CH3NH3Cl + OH-

Betekenen deze 2 vgl allebei het zelfde? waarbij in 1) eerste molecule is het zuur en in 2) de base ?

of is het eerder deze vgl die erbij past : CH3NH2 + HCl --> CH3NH3Cl ?

Het kan zijn dat het idd CH3NH3Cl ,komt dit dan uit als een buffer samen met CH3NH2 ? en in welke vorm schrijf je dit dan op als buffer?
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Buffer

De eerste twee vergelijkingen zijn in feite onzin. De stof CH3NH2 (methylamine) is een base. In feite is het een NH3 molecuul waarbij 1 H-atoom is vervangen door een CH3 groep. Dat molecuul heeft nagenoeg dezelfde eigenschappen als NH3 en is zelfs nog iets basischer.

Omdat het een base is kan het ook met HCl reageren, daarbij ontstaat CH3NH3Cl, wat eigenlijk CH3NH3+Cl- is.

In water lost deze stof op in de afzonderlijke ionen CH3NH3+ en Cl-.

Het CH3NH3+ is een zwak zuur, en van dat zwakke zuur kun je de dissocatiereactie opschrijven (waarbij H3O+ ontstaat).
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 203

Re: Buffer

Is het volgende oké :

CH3NH3Cl --> CH3NH3+ + Cl-

en dan CH3NH3 + H2O --> CH3NH3+ + OH-

---------- base-------------- geconj zuur ------

En het geconj zuur komt uit een zout :)
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Buffer

Nee, dat is niet oké. Door alleen al naar de reactievergelijking te kijken kun je zien dat het niet klopt, omdat links en rechts niet dezelfde aantallen atomen staan.

Als je uitgaat van CH3NH3Cl, dan is dat een zout, dat oplost en waarvan het CH3NH3+-ion een zuur is.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 203

Re: Buffer

ik had me mistypt, het moest zijn : CH3NH2 + H2O --> CH3NH3+ + OH-

Die base neemt een proton op --> CH3NH+ wat dan het geconjugeerde zuur is.

En je zegt zelf dat "waarvan het CH3NH3+-ion een zuur is." bij vgl 1

en bij vgl 2 : geconj zuur
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Buffer

OK, ik begreep je niet helemaal goed, want ik dacht dat je bedoelde dat de tweede reactie die je in dit bericht plaatste een vervolgreactie op de eerste was.

Als je CH3NH3Cl oplost, ontstaan daarbij CH3NH3+ ionen. Dat zijn zwakke zuren volgens

CH3NH3+ + H2O CH3NH2 + H3O+

De stof CH3NH2 is een base volgens

CH3NH2 + H2O CH3NH3+ + OH-

Wanneer je beide stoffen oplost treedt CH3NH2 dus op als de geconjugeerde base van CH3NH3Cl, de deeltjes waar het om gaat zijn CH3NH2 en CH3NH3+

In feite komt dit dus op hetzelfde neer als NH4+/NH3

Het verschil is dat het CH3NH3+ ion in de opgave is weergegeven als het zout waar het in zat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 203

Re: Buffer

Bedankt voor de uitgebreide uitleg! Ik begrijp het nu volledig
[font=Arial, sans-serif]"Physics is just not my thing. "[/font]

Reageer