[wiskunde] Pakketten met balpennen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 14

Pakketten met balpennen

Drieske schreef: di 23 aug 2011, 22:41
(Herkomst: toelatingsexamen juli 2008)

68) In een winkel worden drie pakketten met 10 balpennen verkocht.
  • Pakket A bevat 2 rode, 2 groene en 6 blauwe balpennen.
  • Pakket B bevat 6 rode, 2 groene en 2 blauwe balpennen.
  • Pakket C bevat 2 rode, 6 groene en 2 blauwe balpennen.
Emily kiest 5 pakketten, ze beschikt dan over 14 blauwe en 22 groene balpennen. Hoeveel rode balpennen heeft ze dan?
  1. 8
  2. 14
  3. 16
  4. 18
Verborgen inhoud
Antwoord B.


Stel een vraag over deze oefening.


Hoe ga je hier te werk? Na lange tijd zoeken heb ik nog steeds het juiste antwoord niet gevonden. Welke stelsels moet je gebruiken? Alvast bedankt!!

Berichten: 7.068

Re: Pakketten met balpennen

In elk pakket zitten 10 pennen.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Pakketten met balpennen

Laten we eens naar de groene balpennen kijken. Als ik 1 keer pakket A koop heb ik 2 groene balpennen. Koop ik 3 keer pakket C, dan heb ik 3*6=18 groene balpennen.

Het totaal aantal groene balpennen is dus gelijk aan (aantal groen in A) * (aantal A) + (aantal groen in B) * (aantal B) + (aantal groen in C) * (aantal C), dus

(aantal groen in A) * (aantal A) + (aantal groen in B) * (aantal B) + (aantal groen in C) * (aantal C), = 22

Je kunt hier zelf symbolen naar keuze voor invullen.

Dit werkt ook zo voor de andere kleur(en).

Verder heb je de informatie dat het totaal aantal pakketten gelijk is aan 5. Ook dat kun je in de vorm van een vergelijking gieten.

Dan ben je er wel zo'n beetje

Edit: Ja, dat kan makkelijker (zie EvilBro's methode)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: Pakketten met balpennen

Ok ik snap je uitleg, maar ik kom nog steeds niet het juiste uit. Ik kom een negatief getal uit.. Zou je toevallig je tussenstappen kunnen uitschrijven?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Pakketten met balpennen

Wat je weet is het volgende:
  • Pakket A bevat 2 rode, 2 groene en 6 blauwe balpennen.
  • Pakket B bevat 6 rode, 2 groene en 2 blauwe balpennen.
  • Pakket C bevat 2 rode, 6 groene en 2 blauwe balpennen.
Stel dat Emily x exemplaren van A en y exemplaren van B koopt, dan is het aantal gekochte exemplaren C 5-x-y. Het totaal aantal groene en blauwe balpennen dat Emily heeft ken je al.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 7.068

Re: Pakketten met balpennen

Met mijn hint wordt de vraag: "Emily heeft 50 pennen waarvan 14 blauwe en 22 groene balpennen. Hoeveel rode balpennen heeft ze dan?"

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Pakketten met balpennen

L123 schreef: ma 06 aug 2012, 12:46
Ok ik snap je uitleg, maar ik kom nog steeds niet het juiste uit. Ik kom een negatief getal uit.. Zou je toevallig je tussenstappen kunnen uitschrijven?


Nee - of liever gezegd, dat kan wel, maar er is een beter alternatief: Jij kan jouw stappen uitschrijven. Dan kunnen we ook zien welke fout jij maakt, en laten zien hoe het dan wél moet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 14

Re: Pakketten met balpennen

Ik heb deze 3 stelsels opgesteld: 2A + 2B + 6C = 22 (waarbij A= aantal x pakket A, B = aantal x pakket B, enz)

6A + 2B + 2C = 14

A + B + C = 5

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Pakketten met balpennen

L123 schreef: ma 06 aug 2012, 19:12
Ik heb deze 3 stelsels opgesteld: 2A + 2B + 6C = 22 (waarbij A= aantal x pakket A, B = aantal x pakket B, enz)

6A + 2B + 2C = 14

A + B + C = 5
Dat is correct. Je hebt nu 3 vergelijkingen met 3 onbekenden, dus je kunt A, B en C oplossen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Pakketten met balpennen

En nu we dat dan rond hebben vraag ik me af of L123 deze oefening aanpakt om te oefenen met stelsels vergelijkingen met drie onbekenden op te lossen, of dat hij/zij aan het oefenen is voor die toelatingsexamens.

In dat laatste geval moet je nog leren om informatie te verwerken en door de bomen het bos te blijven zien. Zoals al tweemaal eerder aangekaart (maar daarop zag ik je niet reageren) is dit in wezen een heel simpel aftreksommetje 50 - 22 - 14 = 14
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Pakketten met balpennen

Er is blijkbaar een reactie verwijderd (sterker nog: er zijn volgens mij meerdere reacties verwijderd).

Ik weet zeker dat na bericht #8 van L123 een reactie stond van iemand anders die de methodiek van L123 in twijfel trok, en met een raar verhaal kwam wat niet hielp.

Mijn bericht #9 was alleen bedoeld om L123 duidelijk te maken dat zijn aanpak in bericht #8 wel degelijk correct was en uiteindelijk tot het juiste antwoord leidt.

Maar inderdaad is dit vraagstuk heel wat simpeler op te lossen dan met een stelsel vergelijkingen.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.584

Re: Pakketten met balpennen

Er zijn van mij 2 reacties verwijderd

Dat ik de methodiek van de T.S. in twijfel trok, hebik volgens mij nooit beweerd

En dat rare verhaal klopte volgens mij wel,

Opmerking moderator

nu de methodiek er zo ongeveer wel staat is het ook een goed moment om de methode van aadkr te bundelen. Bij deze de tekst uit de oorspronkelijke berichten


Ga na dat van de 5 pakketten die Emily koopt er precies 1 pakket A tussen moet zitten.




-------




Ik kan dit niet volgen , maar dat ligt aan mijn gebrekkige wiskundige kennis

Maar wat ik wel weet is dat van de 5 pakketten die Emily koopt er precies 1 pakket A tussen moet zitten.

Dan krijg je 5 mogelijkheden

1 pakket A +0 pakket B + 4 pakket C

1 pakket A +1 pakket B + 3 pakket C

1 pakket A +2 pakket B +2 pakket C

1 pakket A +3 pakket B + 1 pakket C

1 pakket A +4 pakket B

Tel dan van elke mogelijkheid het aantal groene balpennen. Als je dat doet ,dan voldoet er slechts 1 oplosssing

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: Pakketten met balpennen

Er zijn dus meerdere wegen die naar Rome leiden. De methode met het stelsel vergelijkingen is een systematische manier om tot het antwoord te komen. Die zal werken in tal van vergelijkbare vragen, maar is hier wat omslachtig.

De methode "EvilBro" is rechttoe-rechtaan en laat zien dat sommige vragen veel simpeler zijn dan ze in eerste instantie misschien lijken.

De methode "aadkr" werkt ook maar het hoe en waarom van de eerste stelling is misschien niet door iedereen even snel te doorgronden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Pakketten met balpennen

Jan van de Velde schreef: ma 06 aug 2012, 21:21
En nu we dat dan rond hebben vraag ik me af of L123 deze oefening aanpakt om te oefenen met stelsels vergelijkingen met drie onbekenden op te lossen, of dat hij/zij aan het oefenen is voor die toelatingsexamens.

In dat laatste geval moet je nog leren om informatie te verwerken en door de bomen het bos te blijven zien. Zoals al tweemaal eerder aangekaart (maar daarop zag ik je niet reageren) is dit in wezen een heel simpel aftreksommetje 50 - 22 - 14 = 14
Ik zocht het eerst ook veel te moeilijk, misschien gaan we eenvoudige oplossingen over het hoofd zien.

Zou me niet verbazen als je het voorlegt aan vrij jongen kinderen dat ze het gemiddeld eerder zien als wij.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 14

Re: Pakketten met balpennen

Ik heb inderdaad nu pas door hoeveel makkelijker het kan! Maar je gaat altijd van het moeilijkste uit he..

Bedankt voor de hulp alleszins

Reageer