Springen naar inhoud

Reactievergelijking, limiterende reactant en berekenen aantal mol en massa

• Log in om te kunnen reageren

Silleke

Silleke

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2012 - 21:15

Hallo allemaal,

Graag zou ik jullie hulp willen bij het oplossen van het volgende vraagstuk:

1,5 gram lood(II)nitraat wordt gemengd met 125 mL 0,100M natriumsulfaat oplossing.

a. Schrijf de correcte netto ionenvergelijking op.

Pb2+ (aq) + SO42- (aq) ->> PbSO4(s)

b. Bepaal van elk ion de beginconcentratie in M.

De molaire massa van Pb(NO3)2 = 331,2 g/mol.
Er is dus 1,5 : 331,2 = 0,004... mol Pb2+ in 125 mL aanwezig. In 1 liter is dan
8* 0,004... = 0,036... M Pb2+ aanwezig.

Aangezien de molverhouding Pb2+ : NO3- = 1:2 is er dus 2 * 0,036.... = 0,072... M NO3- aanwezig.

c. Bepaal welk ion de limiterende reactant is.

Hier begon ik te twijfelen. Mijn eerste gedachte zegt dat Pb2+ de limiterende reactant is, omdat hiervan het minste van aanwezig is. Maar ik begon te twijfelen, want er wordt wel 2 keer zoveel NO3- verbruikt. Wat is nu juist? Aan de andere kant, heb je hier in je berekening al geen 'rekening mee gehouden'?

d. Bepaal van elk ion de concentratie in M na afloop van de reactie.

Voor SO4:

Er was 0,100 M Na2SO4 oplossing aanwezig. Het enige was er aan SO4 verandert, is de toestand. (aq naar s). Het lijkt mij dat er hier nog steeds 0,100 M SO4 aanwezig is, of vergis ik me hierin? Waarom wel/niet?

Voor Pb:

Voor de reactie was er 0,036... M aanwezig. Ik zou gokken dat dit nog steeds zo is, kan iemand dit bevestigen of verder uitleggen waarom dit eventueel niet zo is? Verklaringen waarom het eventueel wel zo is, zijn ook welkom.

e. Hoeveel mol PbSO4 is er ontstaan?

???

f. Bepaal de massa van het neerslag in gram.

Hier kom ik wel uit. Als je weet hoeveel mol PbSO4 er ontstaat, kan je via de molaire massa van PbSO4 berekenen hoeveel gram dit is.

Hopelijk kunnen jullie me verder helpen.

Silleke

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DeltaX

DeltaX

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 07 augustus 2012 - 21:33

volgens mij is Pb inderdaad de limiterende reactant. Als er 0,004 mol Pb2+aanwezig is , zal er ook 0,004 mol PbSO4 ontstaan (niet meer want daarvoor is er niet genoeg Pb, niet minder want bij elke Pb komt een SO4).
Ik hoop dat je er iets mee bent!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 augustus 2012 - 22:37

b. Bepaal van elk ion de beginconcentratie in M.

deze vragen in logische volgorde lezende zou ik naast de concentratie lood eerder de concentratie sulfaat bepalen.

c. Bepaal welk ion de limiterende reactant is. Hier begon ik te twijfelen. Mijn eerste gedachte zegt dat Pb2+ de limiterende reactant is, omdat hiervan het minste van aanwezig is. Maar ik begon te twijfelen, want er wordt wel 2 keer zoveel NO3- verbruikt.

Er wordt helemaal geen nitraat verbruikt. Dat komt immers niet voor in je netto-ionenvergelijking?

d. Bepaal van elk ion de concentratie in M na afloop van de reactie.

Voor SO4:

Er was 0,100 M Na2SO4 oplossing aanwezig. Het enige was er aan SO4 verandert, is de toestand. (aq naar s). Het lijkt mij dat er hier nog steeds 0,100 M SO4 aanwezig is, of vergis ik me hierin? Waarom wel/niet?

Ja, je vergist je, omdat volgens je reactievergelijking sulfaationen neerslaan met lood.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Silleke

Silleke

• 0 - 25 berichten
  • 15 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2012 - 11:13

Hallo DeltaX en Jan van de Velde,

Bedankt voor jullie snelle reacties, hier heb ik iets aan! Nu snap ik ook waar mijn fout zit. Ik heb vanmorgen nog even naar de berekening gekeken en toen kwam ik op het volgende eindantwoord uit:

Er is ongeveer 0,004 mol Pb2+ en SO42- aanwezig. De molaire massa van
PbSO4 = 303,3 g/mol. Dus 0,004 * 303,3 = 1,213 gram neerslag. Klopt dit?

Silleke

DeltaX

DeltaX

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 augustus 2012 - 12:42

Volgens mij klopt dit!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 augustus 2012 - 13:11

er is ongeveer 0,004 mol Pb2+ en SO42- aanwezig.

er is (ruim) meer dan 0,004 mol SO42- aanwezig (en dat is dus niet de limiterende factor). Dit is dus een beetje slordig genoteerd.

De molaire massa van PbSO4 = 303,3 g/mol. Dus 0,004 * 303,3 = 1,213 gram neerslag. Klopt dit?

De aanpak wel, (al zie ik nergens duidelijk de conclusie dat lood de limiterende factor is en je dáárom doorrekent met de hoeveelheid lood) maar:
- ten eerste heb je voor die 0,004 mol al tussentijds afgerond (NOOIT DOEN !!, of áls je dat doet, altijd minstens 1 of liever nog 2-3 cijfers meer meenemen dan je in je eindantwoord aan significante cijfers wil opnemen)
- ten tweede heb je dan voor die 0,004 mol óók nog eens verkeerd afgerond.....
- ten derde mag je vanwege de gegeven 1,5 g je EINDantwoord in max 2 significante cijfers geven, niet in 4....

Ten slotte, ik ben best benieuwd naar je berekeningen van vraag d) (ook al omdat je die eigenlijk niet kunt geven vooraleer je vraag e) hebt beantwoord)
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 16:00

Bijkomende vraag (lichtjes OT, maar aangezien het hier over limiterende factoren gaat, zal ik ze hier stellen):

In mijn cursus (en elders) kom ik vaak tegen dat men bij bv. een reactie als A + 3B ----> 2C er telkens van uitgaat dat A het limiterende reagens is, omdat 1 mol A reageert met 3 mol B.
Maar dit kan je toch niet zomaar zeggen? Als je bv. 2 mol A hebt en 5 mol B, dan wordt B toch het limiterende reagens? Immers, alle B zal opgebruikt worden, en er zal A overblijven.
Of zie ik dit verkeerd?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 46338 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 16:07

Nee, dat zie je niet verkeerd. Maar misschien lees je hier en daar in je cursus over een stukje context heen?

Zoals je het hierboven stelt spreek je jezelf overigens tegen:
"vaak tegen dat men bij bv. een reactie als A + 3B ----> 2C er telkens van uitgaat dat A het limiterende reagens is".

Grasshopper

Grasshopper

• >250 berichten
  • 416 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 augustus 2012 - 16:17

Nee, dat zie je niet verkeerd. Maar misschien lees je hier en daar in je cursus over een stukje context heen?

Zoals je het hierboven stelt spreek je jezelf overigens tegen:
"vaak tegen dat men bij bv. een reactie als A + 3B ----> 2C er telkens van uitgaat dat A het limiterende reagens is".

Ok, een van beide bijwoorden (?) is er te veel...

Maar goed, blij dat ik het niet verkeerd zie. :)
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures