afstandbediening-transistor

Moderator: physicalattraction

Berichten: 117

afstandbediening-transistor

Hallo,

In een afstandbediening zit meestal 1 transistor.

Is het zwarte materiaal(dus niet het metaal) silicium?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: afstandbediening-transistor

kasius schreef: vr 10 aug 2012, 17:24
In een afstandbediening zit meestal 1 transistor.
Ik denk niet dat je een transistor ziet maar een geïntegreerd circuit (een 'chip', ook wel IC genoemd). Daarin zitten honderden tot miljoenen transistoren. Dit is zo'n IC:
integrated-circuit.jpg
integrated-circuit.jpg (119.22 KiB) 888 keer bekeken
kasius schreef: vr 10 aug 2012, 17:24
Is het zwarte materiaal (dus niet het metaal) silicium?
Nee, niet bij een IC maar ook als je echt een transistor ziet, zie je alleen de behuizing. Die behuizing kan van zwarte kunsttof zijn, zoals bovenstaande chip, maar ook van metaal bij transistoren die veel warmte moeten verwerken. In het IC of de transistor zit een plaatje gegoten dat grotendeels uit zeer zuiver silicium bestaat, zoals hier het vierkante plaatje in een opengezaagde metalen power transistor.
transistor.jpg
transistor.jpg (27.5 KiB) 886 keer bekeken

Berichten: 117

Re: afstandbediening-transistor

Mijn vervolgvraag is:

Is een transistor zelf helemaal gemaakt van silicium?

Dit vraag ik omdat ik als hobbyist graag een klein weerstation en een fietscomputer wil maken,maar ik niet weet hoe je aan silicium komt.

Laat ik mijn vraag anders stellen:

Zonder silicium geen transistor?

Michel Uphoff check je priveberichten

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: afstandbediening-transistor

Waarom wil je je eigen transistoren maken?

Hier staat een schematische voorstelling van een CMOS transistor. Heb je een idee hoeveel je er nodig zou hebben en hoeveel moeite het zou zijn om iets dergelijks in elkaar te steken?

Gezien je toepassing ga je toch wel wat logica nodig hebben; ik zou een eenvoudige microcontroller gebruiken, waaraan je dan een aantal sensoren kan aansluiten, zelfs je laptop.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 117

Re: afstandbediening-transistor

ZVdP bedankt voor je interessante reactie.

Dus jij zegt eigenlijk dat je met een microcontroller een fietscomputer en een weerstation kunt maken.

Ik wil niet per se transistoren maken,maar meer een toepassing voor bovengenoemde.Of dit nou met een transistor of een microcontroller gerealiseerd kan worden.

Een elektronica-geleerde vertelde eens dat transistoren onmisbaar zijn voor hedendaagse elektronica.

Dus als ik het goed begrijp dan kan ik met behulp van een microcontroller de gewenste toepassingen maken?

Op deze microcontroller kan ik met behulp van programmeren(via de computer) de gewenste functies zoals snelheid,afstand,temperatuur er opzetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: afstandbediening-transistor

Een microcontroller lijkt me hier de makkelijkste oplossing.

Van zodra je systeeem 'beslissingen' (als X dan Y) moet maken, zou ik een microcontroller gebruiken. Deze zijn klein, verbruiken weinig en kosten bijna niets.

Ikzelf gebruik er nu eentje voor de verwarmingsinstallatie (regeling van de pompen, kleppen, temperatuurssensoren en thermostaten).

Het voordeel is ook dat het heel flexibel is; zowel in de logica die het zelf kan uitvoeren, als in de sensoren of schakelingen die je er rond kan zetten.

Mag ik vragen wat je ervaring is met dit soort zaken?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 117

Re: afstandbediening-transistor

Eigenlijk is mijn ervaring met dit soort zaken vrij klein.

Maar ik heb interesse in elektronica en meer specifiek bovenstaande toepassingen.

Dus nog even samenvattend:

Ik koop een microcontroller.

Deze sluit ik aan met sensoren aan me laptop.

En van daaruit kan ik de gewenste informatie er opzetten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: afstandbediening-transistor

De stappen zou ik opsommen als:

-Bedenk wat je nodig hebt; wat wil ik meten, welke sensoren heb ik hiervoor nodig?

-Kies een microcontroller (µC) die voldoende in en uitgangen heeft om alles aan te sluiten. Kijk naar het aantal ADCs als je analoge spanningen wil opmeten. Kijk ook naar de voedingsspanning; het is makkelijk als je µC en je sensoren allemaal op dezelfde spanning werken.

-Schrijf de code, die je µC zegt wat te doen, op een pc. je kan beginnen met eenvoudige dingen om vertrouwd te geraken met programmeren van een µC. De typische beginoefening is om een LED te laten branden en flikkeren. Er een aantal drukschakelaars aanhangen,...

-Ontwerp en maak een circuit zodanig dat je je µC en sensoren met elkaar kan verbinden en voeden. Het ontwerp kan je uittesten op een breadboard. Achteraf kan je, als je wil, een pcb laten etsen om alles wat compacter en robuuster te maken (maar aanpassingen, mocht je een foutje gemaakt hebben, zijn dan moeilijker door te voeren).

Ikzelf werk graag met Picaxe microcontrollers. Deze zijn makkelijk en snel te gebruiken, zelfs al heb je nog nooit een microcontroller gebruikt. Ze hebben een vereenvoudigde programmeerinterface; je moet zelf geen registers in de microcontroller liggen instellen. Dat wordt voor jou allemaal achter de schermen gedaan. Het nadeel is dat het daardoor een klein beetje minder flexibel is, maar in het algemeen nog altijd meer dan flexibel genoeg.

En ze zijn ook makkelijk te programmeren vanaf je pc via een usb of rs232 kabel.

Je kan ook een 'normale' microcontrollerer kopen. Hiermee bespaar je misschien 1€, maar je hebt typisch een programmeerbord nodig, wat soms wel duurder kan uitvallen (alhoewel er waarschijnlijk wel alternatieven op het net te vinden zijn). En als een beginner is het misschien iets moeilijker om de code ervoor te schrijven, aangezien je zelf meer dingen zal moeten instellen in de microcontroller.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 117

Re: afstandbediening-transistor

ZVdP,

Ik heb nog een interessante vraag voor je:

Komt er microscopische technieken bij kijken bij het maken van een microcontroller?

Of gebeurt dit allemaal macroscopisch??

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: afstandbediening-transistor

kasius schreef: za 11 aug 2012, 15:19
Komt er microscopische technieken bij kijken bij het maken van een microcontroller?

Of gebeurt dit allemaal macroscopisch??
Ik denk dat je een beetje een verkeerd beeld hebt van hoe je elektronica nu precies moet gebruiken. Je kunt onmogelijk zelf een bruikbare transistor maken met huis-tuin-keukenmateriaal, laat staan een microcontroller. Een enkele microcontroller bestaat uit ongeveer 100.000 tot 1.000.000 transistoren. Het ontwerpen van de plaatsing van die transistoren in de microcontroller neemt tientallen manjaren in beslag. De transistoren hebben een grootteorde van nanometers, je kunt er miljoenen van naast elkaar plaatsen en nog zullen ze maar een paar millimeter innemen.

Als je zo weinig voorkennis hebt, zou ik zelfs gewoon gaan voor een experimenteerbordje: een dwengo of een arduino. Die zijn speciaal ontworpen voor hobbyisten die elektronica nodig hebben.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: afstandbediening-transistor

kasius schreef: za 11 aug 2012, 11:48
Michel Uphoff check je priveberichten
Dat doe ik ook, maar ik houd de discussie graag openbaar, dan kunnen anderen er ook wat mee.

Als ik jouw reacties interpreteer, trek ik de conclusie dat je nog helemaal aan het begin staat van de electronica kennis. Dat geeft helemaal niets, maar dan is beginnen met het geheel zelf bouwen van een fietscomputer en ook een weerstation een wel érg grote stap. Je zou het beste eerst eens wat praktische ervaring op kunnen doen met het bouwen van bouwpakketjes, en jezelf de basisbeginselen van de electronica eigen kunnen maken met wat studeerwerk.

Er zijn heel aardige bouwpaketten van onder andere Velleman in de handel. Boeken over de werking van de belangrijkste componenten (transistoren, weerstanden, condensatoren, integrated circuits et cetera) en hoe daarmee eenvoudige schakelingen te maken zijn volop te koop. Natuurlijk zal je ook praktische ervaring in het solderen, en later met het ontwerpen van schema's en de daarop gebaseerde printjes moeten opdoen.

Kost je aardig wat tijd, maar het is heel erg boeiend en leerzaam.

Een goed startpunt om meer over electronica te leren kan deze zeer uitgebreide site zijn: KLIK

De daar geplaatse cursus is er ook als Pdf bestand te downloaden.

Berichten: 117

Re: afstandbediening-transistor

Bedankt voor jullie reacties en verwijzingen.

Dus eigenlijk is een transistor en microcontroller een praktische vorm van nanotechnologie??Als ik de reactie van 317070 ten minste goed begrijp.

Een elektronica geleerde zei dat zonder transistor geen computers mogelijk zijn.Is dat correct??

Berichten: 117

Re: afstandbediening-transistor

Maar wordt er uv-licht gebruikt bij het maken van die miniscule transistoren??

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: afstandbediening-transistor

kasius schreef: za 11 aug 2012, 19:34
Maar wordt er uv-licht gebruikt bij het maken van die miniscule transistoren??
Dat klopt.

Het ontwikkelen of bakken van de chip kun je vergelijken met het ontwikkelen van een foto. Je moet eerst een beeld projecteren op een lichtgevoelige film, waarna de film ontwikkeld wordt tot circuits van transistoren.

De transistoren zijn echter kleiner dan de golflengte van zichtbaar licht. Dus kun je geen zichtbaar licht gebruiken om zo kleine details als die transistoren te projecteren, hoe goed je het licht ook zou focussen met lenzen. Daarom maken ze dus gebruik van licht met nog kleinere golflengtes, zoals UV-licht.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 117

Re: afstandbediening-transistor

Hebben jullie nog andere tips hoe ik een fietscomputer en een klein weerstation kan maken zonder een microcontroller te gebruiken? Ik bedank ZVdP voor zijn reactie,maar ik denk dat een microcontroller en sensoren te ingewikkeld voor mij is.

Een fietscomputer en een klein weerstation maken zijn echt grote wensen van mij,dus als jullie mij praktische tips zouden kunnen geven,dan waardeer ik dat erg.

De fietscomputer dient voor mij de volgende functies te hebben:actuele snelheid,gemiddelde snelheid,totale afstand,tijd,reset van de gemiddelde snelheid en totale afstand.

Het weerstation dient de temperatuur te meten,windrichting,windsnelheid.

Ik heb het gevoel dat dit niet zo moeilijk te maken is alleen de beeldweergave lijkt me moeilijk.

Twee afbeeldingen heb ik toegevoegd om een indruk te geven wat ik bedoel:

https://encrypted-tbn1.google.com/image ... AZy6YZdXza

https://encrypted-tbn1.google.com/image ... jb_YCFIjlH

Reageer