Platentectoniek op Mars ontdekt

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Platentectoniek op Mars ontdekt

De meeste wetenschappers gaan er vanuit, dat platentektoniek elders in het Zonnestelsen niet voorkomt, en uniek voor de Aarde is. Deze tektoniek laat de enorme drijvende platen met oceanen en continenten op Aarde verschuiven, botsen, opstuwen, zinken en uiteendrijven.


Maar An Yin, een professor aan de Universiteit van Californië ziet na een studie van tientallen hoger resolutie opnamen van Mars ook daar aanwijzingen voor platentektoniek.


"Mars vertoont een vroege vorm van tektoniek, en geeft ons een beeld van de Aarde in haar begindagen, en kan ons helpen beter te begrijpen hoe deze tektoniek op Aarde tot stand kwam".


In DIT Youtube filmpje licht hij zijn inzichten toe.


Hier een Mola (Mars Orbiting Laser Altimeter) hoogtekaart van Valles Marineris, een gigantische kloof van 4000 Km lang op Mars. Zichtbaar is volgens Yin, dat er een horizontale verplaatsing is tussen twee platen, zoals ook op Aarde in de Dode Zee heeft plaatsgevonden. Een oude krater is door de verplaatsing gespleten en beide helften zijn tientallen kilometers verschoven:

Mars_Plate_Tectonics.jpg
Mars_Plate_Tectonics.jpg (188.58 KiB) 299 keer bekeken

Bron: Ucla

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Platentectoniek op Mars ontdekt

Toch wel straf dat men na al die tijd toch tot zo'n nieuw inzicht komt. Onderzoek is nooit af, zullen we maar zeggen. :)
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Platentectoniek op Mars ontdekt

Typhoner schreef: za 11 aug 2012, 17:56
Toch wel straf dat men na al die tijd toch tot zo'n nieuw inzicht komt.

Was ook mijn eerste reactie.


Ik ben geen geoloog, maar heb toch wel mijn twijfels bij deze 'ontdekking', althans bij de betiteling tektoniek.

Dat veronderstelt eenzelfde mechanisme als hier op de Aarde, en daar plaats ik vraagtekens bij.

Allereerst is het natuurlijk duidelijk dat Mars geologisch weinig actief is, ondanks de waarneming van ijs-steenlawine's. Deze zijn ook zonder Marsbevingen te verklaren. Yin suggereert zelfs ergens dat de platentektoniek nu nog actief zou kunnen zijn, wat mij onzin lijkt.


Hij baseert zijn waarnemingen op een aantal hires Mola opnamen van het oppervlak, en zegt meerdere breuklijnen tegengekomen te zijn, maar hij komt er met maar één naar voren, de breuk in Valles Marineris. Verder stelt hij dat er volgens hem op Mars slechts twee continentale platen zouden zijn.


Het genoemde gebied met de breuk is qua schaal onvoorstelbaar. Met 4000 km lengte, tot 250 km breedte en hoogteverschillen van 14 km is de Grand Canyon een hiermee vergeleken een scheurtje (overigens is de Grand Canyon door een rivier uitgesleten).


Ik zie niet zo in dat de Valles Marineris door platentektoniek zou zijn ontstaan. Het lijkt mij eerder een breuk door de schokgolf van een gigantische impact vanaf ongeveer de andere zijde van Mars, bijvoorbeeld door de inslag die Hellas Planitia, een inslagbekken van 2300 km diameter en 8 km diepte heeft veroorzaakt.

600px-Hellas_basin_topo.jpg
600px-Hellas_basin_topo.jpg (165.29 KiB) 291 keer bekeken

Dat er dan aan de 'overzijde' enorme schokgolven de bodem uiteen kunnen rijten, heftig vulkanisme en enorme verschuivingen optreden is niet zo verwonderlijk denk ik.


Dus dat er horizontale verschuivingen zijn bestrijd ik niet, maar ik heb mijn twijfels mbt. het gesuggereerde onderliggende mechanisme.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Platentectoniek op Mars ontdekt

Zeer interessant!


De bevindingen zullen sowieso eerst de meest meedogenloze review-sessies moeten doorstaan, dus dan zullen we wel meer bezwaren (en verdedigingen) zien.
This is weird as hell. I approve.

Reageer