Venusovergang 8juni

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Venusovergang 8juni

8 juni is er dus een venusovergang maar mijn vraag is waarom is het zolang geleden dat we een venusovergang hebben gehad want de laatste dateert van 1882? Venus heeft toch een kleinere baan dan de aarde dus draait die in minder dan een jaar rond de zon?
"alle waarheid is simpel, is dat geen dubbele leugen?"



Nietzsche

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Venusovergang 8juni

het is inderdaad reeds ene lange tijd geleden dat we er nog eentje gehad hebben.

hier meer info erover:
De elongatie van een binnenplaneet kan op twee manieren 0° bedragen. Staat de binnenplaneet dichter bij de aarde dan de zon, spreken we van een benedenconjunctie; in het andere geval van een bovenconjunctie. Als de binnenplaneet bij een benedenconjunctie bovendien in de buurt van één van zijn knopen staat, kan een overgang over de zon plaatsvinden: de planeetschijf schuift dan vanop aarde gezien voor de zonneschijf. Mercuriusovergangen komen gemiddeld ongeveer 13 keer per eeuw voor; de eerstvolgende vinden plaats op 7 mei 2003 en 8 november 2006. Venusovergangen, daarentegen, zijn veel zeldzamer: de laatste Venusovergang dateert van 6 december 1882. Er zijn er echter twee in het verschiet, namelijk op 8 juni 2004 en 6 juni 2012.
bron: www.urania.be

het is dus allemaal iets ingewikkelder als je er rekening mee houdt dat je het in 3D moet zien.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: Venusovergang 8juni

Thx :wink:
"alle waarheid is simpel, is dat geen dubbele leugen?"



Nietzsche

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Venusovergang 8juni

Op de site van SOHO is de overgang ook te zien neem ik aan: http://sohowww.nascom.nasa.gov/data/realti...ime-images.html

De planeet Venus zal een schaduw 1/30 ste van de zon creeeren.

Re: Venusovergang 8juni

Venus heeft toch een kleinere baan dan de aarde dus draait die in minder dan een jaar rond de zon?


Ja, Venus heeft een kleinere baan om de zon, maar draait veel langer dan een (aards) jaar om de zon. Eén dag op Venus zijn al 234 aardse dagen.

Gebruikersavatar
Berichten: 94

Re: Venusovergang 8juni

8 juni is er dus een venusovergang maar mijn vraag is waarom is het zolang geleden dat we een venusovergang hebben gehad want de laatste dateert van 1882? Venus heeft toch een kleinere baan dan de aarde dus draait die in minder dan een jaar rond de zon?


Dat komt, omdat Venus er inderdaad veel langer over doet dan de Aarde (die ook om de zon draait). Venus doet er 83304 dagen over om om de zon heen komen.
Het is allemaal zo prachtig...

Gebruikersavatar
Berichten: 1.172

Re: Venusovergang 8juni

"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent

the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Venusovergang 8juni

Dat komt, omdat Venus er inderdaad veel langer over doet dan de Aarde (die ook om de zon draait). Venus doet er 83304 dagen over om om de zon heen komen.
de omlooptijd is toch 224,701 dagen of heb jij het over nog een andere draaiing? misschien tot ze opnieuw voor ons opnieuw in hetzelfde "vlak" staat met de zon?

het is wel zo dat een jaar op venus korter is dan een dag: een dag duurt 243,02 dagen (bron: www.urania.be)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 481

Re: Venusovergang 8juni

Eigen opnames. :shock:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wie volgt?
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)

Gebruikersavatar
Berichten: 174

Re: Venusovergang 8juni

Ik heb niet zo lang kunnen kijken want de zonnefilter van mijn telescoop bleek kapot te zijn. :shock: Er zaten vreemde barsten in. Weet er iemand hoe dit komt? In het begin dat ik naar de overgang keek was er nog niets, maar later begon ik heldere lichtvlekken te zien doorheen de filter. Komt het door de warmte dat de filter stuk is ofzo?

Maar ja ik heb net genoeg gezien (o.a. het zwarte druppeleffect).
You can't predict a fool's behaviour

Gebruikersavatar
Berichten: 36

Re: Venusovergang 8juni

Ik heb het gezien, het was wel geinig,maar heel klein,zo klein dat ik hard moest brullen: Hoe kan daar nou een zonsverduistering van komen,als je er l;ang naar keek verdween het stipje ook gewoon.

*Okee, nu moet iemand me eventjes helpen,HOE KRIJG IK PLAATJES OP HET FORUM!?

Kus

Waaaaaaaaaaaaaaaah! Ik dacht eerst, waarom moeten die trommels nou laten zien worden , en toen ik goed keek zag ik het...HET IS VENUS VOOR DE ZON!! GEWELDIG!*******!

moderator: ik heb je berichtjes samengevoegd, je kan dit makkelijk zelf door op edit te drukken en dan je bericht aan te passen.

foto invoegen: klikken op img, url geven klikken op img. wil je kijken of het gelukt is: druk op voorbeeld
Napoleon,Ghandi en Einstein vroegen zich ook weleens dingen af hoor!



Ik vroeg me weleens af hoe het was om met een raketje door het einde van het heelal te steken.......brokkelt er dan gips naar beneden?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Venusovergang 8juni

Ik zit in mijn examens en heb geen tijd gehad voor foto's :shock: wel heb ik even gekeken ;) ;) :)
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 8

Re: Venusovergang 8juni

Ik had ivm school helaas geen tijd om een goede opstelling te maken. Het enige wat ik heb zijn projectiefoto's gemaakt met mijn 7x50-binocles en een digitale camrea.

Afbeelding

Berichten: 38

Re: Venusovergang 8juni

Het was een heel groot sucses.

Zo groot zelfs dat de website van urania paar keer down is geweest van het grote aantal bezoekers.

Meer bepaald 17500

Een compilatie van de beelden kan je daar nog altijd vinden trouwens

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Venusovergang 8juni

Mijn website is bijgewerkt met een fotoverslagje:

http://www.xs4all.nl/~pablito/Zon/Venus_20...DeZonLangs.html

Het was een groot succes. Maar nu weer aan het werk ;-).

Reageer