Is het Humaan Papiloma Virus storende factor bij vaste relaties ?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 567

Is het Humaan Papiloma Virus storende factor bij vaste relaties ?

Ik heb het volgende vernomen : Het Humaan Papiloma Virus kan baarmoederhalskanker veroorzaken en deze kanker is een grote doodsoorzaak bij vrouwen. Hiervan zijn er honderdtal soorten virussen, maar je kan je maar tegen de twee voornaamste laten inenten. Een vrouw kan besmet geraken door vrijen zonder condoom, en ook bij een vaste partner. Na een positief uitstrijkje, kan men zich laten behandelen. Het eventueel aanwezig virus veroorzaakt toch ook niet altijd direct kankercellen.

Ik hoop dat ik m'n huiswerk goed gedaan heb en dat bovenstaande klopt.

Vraag: Als je volgens bovenstaande in een vaste relatie steeds zo tewerk moet gaan, is het dan nog wel veilig vrijen zonder condoom met vaste partner, of is het veilig om kinderen te maken (natuurlijk zonder condoom) ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Is het Humaan Papiloma Virus storende factor bij vaste relaties ?

Het Humaan Papiloma Virus komt inderdaad voor in meer dan honderd verschillende subtypes. Zelfs een wratje op je handen of voeten is een van deze subtypes.

Uit deze hele serie zijn slechts enkele types gekend als "gevaarlijk". In die zin dat ze genitale wratten kunnen veroorzaken. Een nog kleinere selectie kan verdere oncogene ontwikkeling tot gevolg hebben.

Het vaccin dat in België verkrijgbaar is tegen baarmoederhalskanker beschermt tegen HPV stammen 6/11/16/18. Ongeveer 70% van de baarmoederhalskankers staat in verband met een infectie door HPV 16 of 18. Het vaccin beschermt dus inderdaad niet tegen alle oncogene types.

Zo'n 50-70% van de bevolking is gastheer van een HPV type, maar 70-90% zal het virus klaren en dus geen symptomen ontwikkelen.

Bij een vaste partner is de kans op besmetting dus uiteraard geringer dan bij wisselende partners.

Informatie uit cursus gebaseerd op Clinical Medicine Kumar-Clark
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 567

Re: Is het Humaan Papiloma Virus storende factor bij vaste relaties ?

Is er ook een kans op ziekte, bij vaste relaties, waardoor het ook daar, spijtig genoeg, niet echt veilig vrijen meer is, zonder condoom ?

Berichten: 567

Re: Is het Humaan Papiloma Virus storende factor bij vaste relaties ?

Even verder verduidelijken : Ik weet dat medici heden niet echt aanraden, om gehuwden en vaste hetero-relaties, een condoom te laten gebruiken tegen baarmoederhalskanker. Verder vraag ik me af om dit misschien toch beter te doen aangezien het hoge sterftecijfer onder vrouwen ?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.820

Re: Is het Humaan Papiloma Virus storende factor bij vaste relaties ?

Lees misschien even het berichtje van een NL medewerker van SOAIDS op dit forum.

Ik denk dat dit al heel wat kan verklaren... ;)

Dido

PS: ook deze site levert je zeker bijkomende info op.
Ik ben niet jong genoeg om alles te weten...
-Oscar Wilde-

Berichten: 567

Re: Is het Humaan Papiloma Virus storende factor bij vaste relaties ?

Ik heb het grootste deel van de aangeboden site van Dido gelezen, en ook een groot deel van de vraag en antwoorden i.v.m. het HPV op, www.allesoverseks.be (website in samenwerking met Sensoa). Als ik het goed begrepen heb zijn de huidwratten nogal besmettelijk (via schilfertjes) maar niet gevaarlijk. De genitale wratten ( HPV 6 en 11) die in de slijmvliezen van de genitaliën leven zijn ook niet gevaarlijk. De gevaarlijke typen ( HPV 16 en 18 ) die ook in de slijmvliezen leven, geven geen symptomen maar kunnen na 10 of 15 jaar als ze niet door het imuunsysteem worden opgeruimt ter hoogte van de baarmoederhals kanker veroorzaken. Met uitstrijkjes en inenten met de twee voornaamste HPV, kan wel erger worden voorkomen. NU : De gevaarlijke soorten 16 en 18 kunnen overgedragen worden van mens tot mens bij het vrijen zelfs met condoom. Er wordt ook ergens gezegd via de huid. Ik kan me wel voorstellen dat vrijen met condoom besmetting geeft via de schaamlippen naar de man toe. Of bij lesbische contacten. > Maar wat bedoelen ze met besmetting van de gevaarlijke typen HPV via de huid ? Is dat ook met een hand geven, of een kus op de wang ?

Reageer