Afstandsmeting in de ruimte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 21

Afstandsmeting in de ruimte

Ik las onlangs het volgende:

"Stel dat een ster licht uitzendt met een laboratorium-golflengte Afbeelding. Door het Doppler-effect zal de waarnemer een golflengte Afbeelding meten".

Wat je dus werkelijk ziet is de golflengte inclusief Doppler-effect. Maar hoe kom je nu aan de laboratorium-golflengte? Op basis waarvan corrigeer je je waarneming dan?

Berichten: 306

Re: Afstandsmeting in de ruimte

Maar hoe kom je nu aan de laboratorium-golflengte?


ik zou zeggen: door het in een laboratorium te meten. (met een meetinstrument dat een gelijke snelheid heeft aan de uitzender van het licht.)

Op basis waarvan corrigeer je je waarneming dan?


op basis van het verschil in golflengte. hieruit kun je het verschil in snelheid bepalen. Een snelheid is tov stilstand evenredig aan de gemeten golflengte tov de laboratoriumlengte.

De rest lijkt me vrij logisch, maar mocht dat voor jouw niet zo zijn, dan kan je hier kijken:

dopplereffect

of liever nog:

roodverschuiving

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Afstandsmeting in de ruimte

MarcoPolo schreef: wo 15 aug 2012, 20:21
Maar hoe kom je nu aan de laboratorium-golflengte?


Op basis van spectraallijnen. De aanwezigheid van bepaalde chemische elementen in een ster leidt tot bepaalde karakteristieke lijnen in het spectrum van een ster. Die geven als het ware een vingerafdruk. Je kunt nu de ligging van dergelijke lijnen vergelijken met de ligging van die lijnen in het spectrum van een ster waarvan je de snelheid al kent, of eenvoudiger, met de lijnen die zo'n element op Aarde teweegbrengt. Aan de hand van de verschuiving kun je de relatieve snelheid bepalen. De "laboratorium-golflengte" (beetje rare term overigens) van zo'n lijn is overal hetzelfde.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Afstandsmeting in de ruimte

Marko, bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Thanks!

Gebruikersavatar
Berichten: 21

Re: Afstandsmeting in de ruimte

Ik heb nog wat speurwerk verricht op de www en deze link vind ik de beste uitleg geven: http://curious.astro.cornell.edu/question.php?number=309

Reageer