Welke doorbuigingsformule moet je eigenlijk gebruiken?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Welke doorbuigingsformule moet je eigenlijk gebruiken?

Voor mijn zolder heb ik balken van 180x45 hoh 40cm die 4,81m overspannen.

Ik ben aan het bekijken wat de doorbuigingen zijn en wat het maximaal gewicht is.

Nu gebruikt men overal de formule met één kant ingesloten en één kant vrije oplegging en verdeelde last:

5/384 x q x l^4 / (E x I)

Maar mijn balken zitten aan een kant in schoenen en zijn aan de andere kant vastgemaakt aan kepers en dwarsbalken, dus ik zou denken dat ik gewoon twee vaste insluitingen heb en kan werken met de formule voor 2 vaste insluitingen en verdeelde last:

1/384 x q x l^4 / (E x I)

Is dit nu heel naïef van mij? Niemand laat toch zijn balken vrij rusten op een muurtje zou ik zo denken? Waarom gebruikt iedereen de eerste formule?

Berichten: 232

Re: Welke doorbuigingsformule moet je eigenlijk gebruiken?

Je kiest vooraf eigenlijk voor een statische situatie waarbij je de oplegging als scharnierend danwel inklemmend beschouwd. In theorie kan je best de "opleggingen" als een inklemming beschouwen, maar dan moet je de verbinding er wel op berekenen. Een standaard balkschoentje gaat dan niet voldoen kan ik je vertellen en wordt het snel een duurdere oplossing dan de balk een maatje groter te kiezen.

Je zou het ook als een verende oplegging kunnen beschouwen, maar dan maak je het jezelf m.i. onnodig moeilijk.

Berichten: 3

Re: Welke doorbuigingsformule moet je eigenlijk gebruiken?

Fantastisch antwoord!

Ik had intuïtief het (foutief) vermoeden dat al de vijzen door de balkschoen sterk genoeg zouden zijn. Terug naar de tekentafel.

Reageer