Vraag over Membraanpotentiaal

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 40

Vraag over Membraanpotentiaal

Ik ben me nu aan het verdiepen in membraanpotentiaal, en het is me voor het grootste gedeelte wel duidelijk. Alleen zit ik met de volgende vraag.

Wanneer een stimulus ervoor zorgt dat de potentiaal van -90 mV stijgt, zullen de Na+kanalen bij een spanning van ongeveer -60mV openen. Dit veroorzaakt een enorme instroom Na+ van waardoor er een depolarizatie plaatsvindt. Uiteindelijk zullen de Na+ kanelen sluiten en zullen de K+ kanalen openen waardoor er een massale uitstroom van kalium zal optreden. De cel zal zich weer repolariseren en de Na+ kanalen zullen niet opnieuw openen totdat de cel weer gepolariseert is (refractaire periode). Even de basis van impulsoverdracht zoals ik het totnutoe begrijp (klopt dit helemaal?)

Nu is alleen mijn vraag, hoe zorgt een stimulans ervoor dat het potentiaal naar -60mV stijgt. Daar is een instroom van Na+ (of Ca2+) voor nodig. Echter de spanningskanalen van Na+ openen pas bij een bepaalde spanning als ik dit goed begrijp.

En wat is de rol van de zogenaamde 'Potassium Leak Channels' ? Zorgen deze kanalen voor een extra snelle repolarisatie?

Bij voorbaat dank ! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

Rodieronald schreef: vr 17 aug 2012, 12:28
Nu is alleen mijn vraag, hoe zorgt een stimulans ervoor dat het potentiaal naar -60mV stijgt. Daar is een instroom van Na+ (of Ca2+) voor nodig. Echter de spanningskanalen van Na+ openen pas bij een bepaalde spanning als ik dit goed begrijp.
Als ik je vraag goed begrijp, wil je graag weten hoe het potentiaalverschil naar (ongeveer) -60mV stijgt?

Het begint bij een actiepotentiaal in een neuron, die begint door een extern impuls (denk aan binding neurotransmitter, druk- en lichtsensoren) waarbij al enkele natriumpoorten zijn geopend. Als het impuls wordt doorgegeven en dan aan het eind van het axon is gekomen, zal het impuls door de synaps worden geleid. De natriumionen die daar vrijkomen, zullen diffunderen door het cytoplasma van het axon. Deze gebieden om dit axon worden dan gedepolariseerd tot boven de drempelwaarde (-55 mV). Enkel als die drempelwaarde is bereikt zullen de natriumpoorten die gevoelig zijn voor spanning zich openen, met weer als gevolg dat een actiepotentiaal ontstaat...die wordt doorgegeven aan een volgend neuron. Een grote kettingreactie dus!

Je hebt dus natriumpoorten die altijd wat open staan door een externe prikkel, en de spanningsgereguleerde natriumpoorten.
En wat is de rol van de zogenaamde 'Potassium Leak Channels' ? Zorgen deze kanalen voor een extra snelle repolarisatie?
Heb je dit begrip al op Google ingetikt? ;)
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 40

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

Aha thanks Pectus! Dus als ik het goed begrijp zullen invloeden zoals bv Druk al enkele Na+ poorten doen openen? In dit voorbeeld, hoe meer druk, hoe meer Na+ poorten geopend worden totdat de drempelwaarde bereikt is?

En is de functie van de Potassium leak channels simpelweg een negatief potentiaal binnen de cel te houden?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

Rodieronald schreef: vr 17 aug 2012, 13:03
Dus als ik het goed begrijp zullen invloeden zoals bv Druk al enkele Na+ poorten doen openen? In dit voorbeeld, hoe meer druk, hoe meer Na+ poorten geopend worden totdat de drempelwaarde bereikt is?
Dat klopt!

Vaak worden neurotransmitters in de synaptische spleet gelost. Deze diffunderen dan dus, en zullen hechten aan natriumpoorten -> depolarisaite. Hoe meer neurotransmitters er zich in de synaptische spleet bevinden, des te sneller zal de depolarisatie verlopen. Een actiepotentiaal kan echter niet sterk of zwak zijn, het is net een binair systeem: 1 of 0, dus alles of niets.

En is de functie van de Potassium leak channels simpelweg een negatief potentiaal binnen de cel te houden?
Ongeveer ja! De cel kan daardoor stabiliteit vergen, door een rustpotentiaal te creëren. De Na/K pomp, pompt de ionen tegen hun eigen gradiënt in. Door die lekke kanalen kunnen de ionen weer naar hun eigen omgeving terug, dus van een hoge- naar lage concentratie. Er zijn echter meer K- lekke kanalen dan Na- lekke kanalen, omdat er simpelweg veel meer ionkanalen zijn die kaliumionen doorlaten dan ionkanalen die natriumionen kunnen doorlaten. Hoe meer Na+ de cel instroomt, des te meer K+ de cel uitstroomt. Bij elkaar gezien zal dat leiden tot een membraampotentiaal van -75mV. Dat is de rustpotentiaal.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 40

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

Helemaal duidelijk Pectus! Thanks !

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

Pectus schreef: vr 17 aug 2012, 13:37
Hoe meer neurotransmitters er zich in de synaptische spleet bevinden, des te sneller zal de depolarisatie verlopen.


De snelheid van de depolarisatie zal denk ik niet toenemen, je krijgt alleen sneller een depolarisatie. Een soort van spatiale summatie, maar dan op niveau van de synaps.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

anusthesist schreef: vr 17 aug 2012, 21:59
De snelheid van de depolarisatie zal denk ik niet toenemen, je krijgt alleen sneller een depolarisatie.
Ok!

Na even uitgezocht te hebben wat spatiale summatie inhoudt, vraag ik me af of ik dan geen fout heb gemaakt in m'n uitleg:
Een actiepotentiaal kan echter niet sterk of zwak zijn, het is net een binair systeem: 1 of 0, dus alles of niets.
Bij de definitie van spatiale summatie kom ik het aanliggende begrip temporale summatie ook tegen. Waarbij wordt aangegeven:
Bij temporele summatie wordt een steeds grotere hoeveelheid neurotransmitter afgegeven door de presynaptische zenuwcel en ontstaat er in de postsynaptische zenuwcel een grotere actiepotentiaal.
(Bron)

Ik dacht altijd dat een actiepotentiaal niet groot of klein kan zijn...enkel de frequentie kan toch veranderen, aangezien het een alles-of-niets principe is, dus de drempelwaarde wordt bereikt waardoor de kettingreactie verder gaat...?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

Pectus schreef: vr 17 aug 2012, 22:15
Ik dacht altijd dat een actiepotentiaal niet groot of klein kan zijn...enkel de frequentie kan toch veranderen, aangezien het een alles-of-niets principe is, dus de drempelwaarde wordt bereikt waardoor de kettingreactie verder gaat...?


het verschil is toch gewoon op welke wijze de drempel bereikt wordt?
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

Typhoner schreef: vr 17 aug 2012, 22:44
het verschil is toch gewoon op welke wijze de drempel bereikt wordt?
Uhm, dit volg ik even niet. De drempel wordt enkel bereikt als de depolarisatie lang genoeg aanhoudt -> er ontstaat een actiepotentiaal. Als de tijd tussen depolarisaties toeneemt (door bijv. meer neurotransmitters die binden), dan zullen er meer actiepotentialen in een bepaalde eenheid ontstaan. De frequentie van de opeenvolgende actiepotentialen gaat dan omhoog.

In de uitleg die ik vond over temporele summatie (het begrip doet verder even niet ter zake) zegt men dat door meer neurotransmitters een grotere actiepotentiaal ontstaat. Waarom groter? Een actiepotentiaal is toch niet groot of klein, enkel de frequentie kan groter of kleiner worden...naar ik weet. Interpreteer ik dat zinnetje dan verkeerd, of...?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

Die uitleg is ook verkeerd. Bij temporele summatie krijg je een cumulatief effect van je depolariserende potentialen tót de threshold. Vóór de threshold krijg je dus wel een grotere potentiaal. Als deze over de threshold komt krijg je een actiepotentiaal welke qua voltage onafhankelijk is van de stimulus.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

anusthesist schreef: za 18 aug 2012, 02:25
Die uitleg is ook verkeerd. Bij temporele summatie krijg je een cumulatief effect van je depolariserende potentialen tót de threshold. Vóór de threshold krijg je dus wel een grotere potentiaal. Als deze over de threshold komt krijg je een actiepotentiaal welke qua voltage onafhankelijk is van de stimulus.


Ok, dus ik zat wel goed. :) Bedankt!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vraag over Membraanpotentiaal

mijn post was een te korte, slecht geformuleerde versie van wat anusthesist zei :)
This is weird as hell. I approve.

Reageer