Kjeldahl methode

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Kjeldahl methode

In mijn cursus voedingswarenanalyse staat de vraag waarom je geen fenolftaleïne kan gebruiken als indicator bij de Kjeldahl methode om het aantal eiwitten in een voedingswaar te bepalen. Kan iemand mij daar een antwoord op geven? Ik denk dat ik het ongeveer juist heb (een hoger equivalentie punt door reactie met NH4Cl), maar ben niet helemaal zeker... Iemand die dit simpel kan uitleggen aub?

Reactie:

NH3 + HCL --> NH4Cl + HCL

HCl + NaOH --> NaCl + H2O

Titreren met NaOH tov methylrood/methyleenblauw met omslaggebied pH 5,4

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kjeldahl methode

"een hoger equivalentiepunt"? "door reactie met ammoniumchloride"? Wat reageert hier? En wat vergelijk je met wat?

Welk equivalentiepunt heeft je titratiereactie?

Berichten: 3

Re: Kjeldahl methode

Ik heb voor de duidelijkheid de 5 powerpoint slides rond Kjeldahl bijgevoegd, hopelijk is het zo duidelijker want ik heb overmorgen examen :(
Bijlagen
5.JPG
5.JPG (55.01 KiB) 604 keer bekeken
4.JPG
4.JPG (57.25 KiB) 633 keer bekeken
3.JPG
3.JPG (52.2 KiB) 642 keer bekeken
2.JPG
2.JPG (52.41 KiB) 635 keer bekeken
1.JPG
1.JPG (50.61 KiB) 610 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Kjeldahl methode

Als je 21/8 je examen had dan is het nu natuurlijk te laat, maar ik probeerde je slechts op weg te helpen met mijn vragen, en ook probeerde ik om je na te laten denken over een nauwkeurige formulering van je antwoord.

Als je op een examen zegt "een hoger equivalentiepunt door een reactie met ammoniumchloride" dan zal de examinator ook deze zelfde vragen aan je stellen.

Reageer