[scheikunde] Structuur bepalen van (CuCl5)3-

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Structuur bepalen van (CuCl5)3-

Hey,

ik heb een vraag in verband met de structuur van (CuCl5)3-.

Op de figuur zie je hoe we ze in de les hebben opgelost.

[attachment=11117:scannen0001.jpg]

Nu vraag ik mij af:

indien ik de formele ladingen zou willen berekenen:

is dit voor elke Cl : F.L. = 7 - 7 = 0

Maar nu voor die Cu2+ ... Aangezien de som van de formele ladingen van Cl = 0 , betekent dit dat de formele lading van Cu2+ gelijk moet zijn aan -3 . Nu ik dacht dat de formele lading nooit groter dan |1| mocht zijn.. Waarom mag dit hier dan wel?

En ook, als ik die formele lading probeer te berekenen, zit ik een beetje vast, want ik weet niet hoe je kan zien hoeveel valentie-elektronen Cu heeft. Hoe zie je nu het aantal valentie-elektronen bij een overgangsmetaal?

Groetjes

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: Structuur bepalen van (CuCl5)3-

Het complex bestaat uit één Cu2+deeltje en vijf Cl-deeltjes. De formele lading van Cl is dus niet 0.

Het bepalen van de valentie van de overgangsmetalen is niet simpel omdat de valentie-elektronen uit de s- en de d-schil kunnen komen. Ook kunnen de elektronen tussen de schillen uitwisselen. Daarbij speelt een rol dat een half-gevulde d-schil en een geheel gevulde d-schil extra stabiliteit geeft.

Re: Structuur bepalen van (CuCl5)3-

Dus moet je dan gewoon via de VSPER-methode de HON bepalen en zo hybridisatie bepalen?

Wat is het hybridisatieschema van Cu2+ en Cl- dan?

Berichten: 1

Re: Structuur bepalen van (CuCl5)3-

Margriet schreef: za 18 aug 2012, 19:00
Het complex bestaat uit één Cu2+deeltje en vijf Cl-deeltjes. De formele lading van Cl is dus niet 0.

Het bepalen van de valentie van de overgangsmetalen is niet simpel omdat de valentie-elektronen uit de s- en de d-schil kunnen komen. Ook kunnen de elektronen tussen de schillen uitwisselen. Daarbij speelt een rol dat een half-gevulde d-schil en een geheel gevulde d-schil extra stabiliteit geeft.
De formele lading is toch: aantal valantie elektronen - aantal vrije elektronen - aantal gebonden elektronen = 7 - 6 (want 3 vrije elektronenparen) - 1 (zie binding met Cu)

Reageer