Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 18

Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Hoi mensen,

Ik wil een verticale lijn invoegen in Excel 2007 (niet door de punten, maar een onafhankelijke lijn).Dit wil echter niet lukken, zoals te zien is in het figuur hieronder.

Afbeelding

De locatie waar de lijn moet komen, heb ik wel kunnen invoeren (1,17 voor "Reeks 2"). Maar de lijn wil alleen horizontaal liggen.

Ik heb het geprobeerd via "Foutbalken" --> "Meer opties voor foutbalken". Automatisch verschijnt dan het venster "Foutbalken opmaken". Dit kan ik alleen doen voor de verticale foutbalken.

Deze site heb ik gebruikt als hulpmiddel. Maar de lijn wil niet verticaal: http://www.officetoo..._the_chart.html

Is er iemand die raad weet?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Een propere oplossing weet ik zo direct niet, maar als je in reeks 2 nu een 2de datapunt steekt dat ook x coördinaat 1.17 heeft, kan je daar dan geen verticale lijn uithalen?

Berichten: 18

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Dank je voor je snelle reactie, Xenion. Helaas heb ik het op die manier niet voor elkaar kunnen krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Jij kan steeds data toevoegen in een scatterplot als nieuwe reeksen.

Deze lijnen kunnen uit slechts 2 coordinatenpunten bestaan.

Je kan de punten van een reeks verbinden met een lijn.

Als jij een reeks zet van 2 punten waar de x-waarden identiek van zijn, en de y-waarden je onderste en bovenste punten van die lijn en je verbindt die punten heb je wat jij wil hebben.

DUS: een nieuwe datareeks toevoegen van 2 punten waarvan de x waarden gelijk blijven en de y-waarden het onderste en bovenste punt van die lijn zijn. En die reeks formateren dat die een lijn laat zien en eventueel de markers van de punten zelf verdwijnen.

Wat jij wil is standaard toe te passen met een scattergrafiek in Excel.

Weet jij hoe een nieuwe reeks toe te voegen in zo'n grafiek? Als je dat weet is het eenvoudig. Daar moet je helemaal niet met die foutenbalken voor werken. Beschouw die lijn als een nieuwe reeks.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Je kan ook dit proberen: het is in mijn ogen ook niet echt een propere manier, maar je kan er dus blijkbaar de foutenbalken voor misbruiken. Dan nog een beetje spelen met opmaak opties en zo komt het in orde.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Hij moet gewoon een dergelijke lijn als een nieuwe reeks beschouwen en kan die plaatsen op de x-as waar hij wil en zijn onderste en bovenste punt laten beginnen en eindigen waar hij wil.

Ik ben een Excel expert.
Eric

Berichten: 18

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

@E.Desart: Bedankt voor je tip. Het is inderdaad mogelijk om die 2 punten onafhankelijk van elkaar in het figuur te zetten. Maar helaas kan ik de punten niet verbinden met elkaar. Het worden 2 liggende lijnen:

Afbeelding

@Xenion: Dank je voor het zoekwerk. Deze bron had ik zelf ook aangehouden. Alles ging precies zoals de auteur van het stukje ook in zijn voorbeeld liet zien. Het enige verschil is dat ik een liggende lijn krijg en hij een verticale lijn heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

E.Desart schreef: wo 22 aug 2012, 17:45
Ik ben een Excel expert.
Dat maakt nog altijd niet dat jouw idee (wat trouwens op het eerste zicht hetzelfde is als wat ik voorstelde in post #2) het enige goeie is.
isdatzo schreef: wo 22 aug 2012, 17:46
@Xenion: Dank je voor het zoekwerk. Deze bron had ik zelf ook aangehouden. Alles ging precies zoals de auteur van het stukje ook in zijn voorbeeld liet zien. Het enige verschil is dat ik een liggende lijn krijg en hij een verticale lijn heeft.
Ik heb het zelf eerst geprobeerd voor ik het hier poste. Het werkt echt wel, je bent waarschijnlijk vergeten van die 'Error amount' op 100% te zetten. De horizontale lijntjes kan je achteraf selecteren en verwijderen.

Het is toch echt wel makkelijker om zoals Eric zegt (en ik dus initieel ook voorstelde) gewoon een 2e reeks aan te maken.

Bijvoorbeeld: nieuwe reeks, X-waarden: "={1,17;1,17}", Y-waarden: "={0;5000}"

Net geprobeerd en werkt perfect.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

isdatzo schreef: wo 22 aug 2012, 17:46
@E.Desart: Bedankt voor je tip. Het is inderdaad mogelijk om die 2 punten onafhankelijk van elkaar in het figuur te zetten. Maar helaas kan ik de punten niet verbinden met elkaar. Het worden 2 liggende lijnen:
@ Xenion,

Sorry voor een mogelijke verwarring van mijnentwege.

@ isdatzo

Dat is onmogelijk tenzij jij je x en y coördinaten, op de één of andere manier, omgekeerd gebruikt.

Als jouw x waarden identiek zijn en je y-waarden verschillend, kan jij onmogelijk een horizontale lijn krijgen.

Je kan ook misschien een fout maken (omgekeerd werken) door je gegevens als zijnde in kolommen of rijen op te geven.
Eric

Berichten: 18

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb nogmaals wat zitten rommelen.

Het is inderdaad mogelijk om een verticale lijn te maken, volgens die methode:

Afbeelding

Maar dit lukt me alleen als ik éérst de lijn invoeg. Wanneer ik daarna de verschillende punten toevoeg, worden deze automatisch aan elkaar gelinkt met een lijn:

Afbeelding

Wanneer ik de lijn toevoeg nadat de scatter plot al is ingevoerd, kom ik weer bij hetzelfde probleem uit. :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Je moet per reeks het grafiektype kiezen. Kies voor de verticale bv vloeiende lijn en voor de andere scatter.

Rechterklik op een reeks -> ander type grafiekreeks
grafiek.png
grafiek.png (6.93 KiB) 8200 keer bekeken

Berichten: 18

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Dank je.

Dat heb ik geprobeerd. De waarden voor de lijn staan bij mij nu ook in 1 reeks benoemd:

Afbeelding

Maar wanneer ik kies voor een ander grafiektype en een vloeiende lijn kies, krijg ik dit "geintje" van Excel. Hij maakt er een diagonale lijn van????:

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Lol, geen idee wat je gedaan hebt, maar gewoon van grafiektype veranderen zou de data niet mogen beïnvloeden, je bovenste datapunt is duidelijk opgeschoven volgens x...

Berichten: 18

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

Ik heb ook geen idee wat er mis is. Ben bang dat de lijnen dan toch maar met paint moeten worden ingevoegd :(

Of misschien toch maar overstappen naar SPSS. Als het hiermee kan tenminste.

Bedankt heren.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Verticale lijn invoegen in Excel (scatter plot)

isdatzo schreef: wo 22 aug 2012, 19:56
Maar wanneer ik kies voor een ander grafiektype en een vloeiende lijn kies, krijg ik dit "geintje" van Excel. Hij maakt er een diagonale lijn van????:

Afbeelding
Excel doet geen geintjes.

Jij moet eens systematisch opgeven wat je doet.

Je hebt hier ook je schaal al verandert.

Ik denk dat jij maar wat op die knopjes zit te drukken en dan vraagt hoe dat figuurtje ontstaan is.

Excel doet echt geen geintjes maar reageert exact op wat jij hem/haar vraagt te doen.
Eric

Reageer