[natuurkunde] Schakeling - U/I bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Schakeling - U/I bepalen

Gegeven:
schakeling1.png
schakeling1.png (8.74 KiB) 364 keer bekeken
Deze schakeling heeft 3 weerstanden, en een spanningsbron van 12V. Aanvankelijk zijn enkel R1 en R2 ingeschakeld, en lezen we op de V meter een spanning van 6V.

Gevraagd:

Wat gebeurt er indien we ook R3 inschakelen?

A. U stijgt

B. R stijgt

C. I daalt

D. U daalt

Geen idee...

De totale R daalt in ieder geval, waardoor de totale I stijgt. Maar of de U stijgt of daalt, dat weet ik niet...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Schakeling - U/I bepalen

Als er meer stroom loopt, wat gebeurt er dan met de spanningsval over R1?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Schakeling - U/I bepalen

ZVdP schreef: wo 22 aug 2012, 18:05
Als er meer stroom loopt, wat gebeurt er dan met de spanningsval over R1?
Ik veronderstel dat die stijgt...

Maar ik kan daar geen verklaring voor geven, behalve R = U/I

Of, wacht eens... betekent dat als de totale I stijgt, de I over elke R stijgt (terwijl de R natuurlijk niet verandert) dus de U over elke R (en dus ook de V meter) mee stijgt?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Schakeling - U/I bepalen

Dat is een voldoende verklaring. Als er meer stroom loopt, zal die een grotere spanningsval veroorzaken over R1 (U=RI)

En als er een grotere spanning staat over R1, wat gebeurt er dan noodzakelijk met de spanning over R2 en R3?
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Schakeling - U/I bepalen

Ja, ik had nog net aangevuld:

"Of, wacht eens... betekent dat als de totale I stijgt, de I over elke R stijgt (terwijl de afzonderlijke R natuurlijk niet verandert) dus de U over elke R (en dus ook de V meter) mee stijgt? "
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Schakeling - U/I bepalen

Neen.

In eerste instantie loop er een stroom zodat er 6V over R2 staat. Aangezien de spanningsbron 12V levert, staat er 6V over R1.

Je hebt gevonden dat door de toevoeging van R3 de totale weerstand in de schakeling daalt. De stroom die de spanningsbron levert stijgt dus.

Hierdoor zal de spanningsval over R1 groter worden dan 6V. Wat gebeurt er dan noodzakelijk met de spanningsval over R2? De spanningsbron levert nog steeds 12V...
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Schakeling - U/I bepalen

Ja, ok dan daalt die...

Maar ik ga dit toch even moeten herbekijken...

Ok, ik denk dat ik het snap:

In het eerste geval met de twee weerstanden, hebben beide weerstanden dezelfde I (kenmerk van serie). Maar indien een van de twee weerstanden nu in parallel wordt geplaatst, gaat die deze keer de I moeten delen ( eig. van parallel). de I vergroot wel tgv van de gedaalde R, maar ik veronderstel niet dat de I zodanig toeneemt dat dat beide weerstanden in parallel nog dezelfde I hebben als de ene aparte weerstand in situatie 1.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer