[natuurkunde] Onderwerp PWS natuurkunde

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

Onderwerp PWS natuurkunde

Hallo,

Wij moeten over een maand beginnen aan het pws, we zijn van plan om het over natuurkunde te hebben, alleen we weten nog niet precies waarover. Misschien weet iemand op dit forum waarover wij ons pws zouden kunnen houden? Alvast bedankt!

Mvg, Boy

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

Er zijn honderden onderwerpen die je zou kunnen bespreken. Heb je enig idee in welke richting van de natuurkunde je iets zou willen doen? Wat interesseert jou?

Kijk ook eens rond hier op het forum (zie de zoekfunctie bovenaan), er zijn al verscheidene dergelijke onderwerpen aan bod geweest.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

De term 'natuurkunde' is immens breed, het is alsof je zegt om iets over het 'dierenrijk' te doen terwijl er gigantisch veel verschillende soorten zijn.

Het is wel leuk om een object te bespreken met een fysische kantje, ik heb ooit eens in het middelbaar een werk gemaakt voor fysica rond de radiometer van Crooke (soort van perpetuum mobile).
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

Je zou je PWS kunen houden over een vlakkeplaatcondensator met vacuum of lucht tussen de platen, die een zekere positieve lading bezit op de positieve plaat en een evengrote negatieve lading op de negatieve plaat

Dan maak je de zaak wat gecompliceerder door de ruimte tussen de platen op te vullen met een dielektricum met een zekere waarde van
\(\epsilon_{r} \)
Nu moet je met de 2 wetten van Gauss werken

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

Hallo,

Fijn dat jullie allemaal hebben gereageerd, ik heb gedaan wat ik moest doen en ik ben er op gekomen dat ik me wel heel erg in de ruimtevaart interesseer, alleen er zijn dus maar 5 groepen die het pws over natuurkunde mogen doen, ik heb gehoord dat er best redelijk veel mensen zich willen plaatsen bij natuurkunde dus het moet dus wel heel goed zijn. Maar bij ruimtevaart vraag ik me af wat je dan kan gaan meten, ik moet er wel een onderzoek aan vastplaatsen en bij ruimtevaart is dit zeet moeilijk... Wat hierboven is genoemd lijkt me ook heel interessant alleen heb ik nog nooit iets over dit onderwerp gehad dus dit is wellicht lastig... Misschien een korte uitleg?

Mvg,

BW1996

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

Ik moet over een tijdje al mijn vak + onderwerp kiezen en daarbij ook een tweede en derde keuze, ik heb nog gevraagd voor de vlakkeplaatcondensator maar dit mocht niet vanwege de veiligheid... Dit vind ik wel jammer want leek mij interresant en vooral leervol, misschien heeft iemand nog een ander idee?

Met vriendelijke groeten,

Boy

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

Als het zo dringend is, en alles kennelijk nog openstaat, is de beste weg misschien om "profielwerkstuk" in google te steken, eventueel voorzien van een vaknaam, en eens een uurtje of twee te gaan surfen om te zien wat je allemaal aan ideeën tegenkomt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

Een ander idee is om eens een kijkje te nemen op het natuurkundeportaal van Wikipedia.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

Hallo,

Ik heb een tijd gezocht op het internet en ben terecht gekomen bij vastestoffysica en dan het onderwerp magnetisme, dit lijkt mij wel een zeer interessant onderwerp. Alleen is het nog best een breed onderwerp en weet ik er vrij weinig vanaf(wat ik juist leuk vind, maar als ik een onderzoek moet gaan doen niet bepaald handig is). Nu zou ik dus onderzoeksvragen moeten opstellen, alleen heeft iemand een idee wat je nou kan onderzoeken aan magnetisme(qua berekeningen)?

Ik hoop dat iemand me kan helpen,

Groeten,

BW1996

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Onderwerp PWS natuurkunde

De wet van Ampere

De wet van Biot Savart

De inductiewet van Faraday

De wet van Lorentz

Reageer