krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 132

krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Ik ben op zoek naar een gemakkelijke en goedkope manier om een krachtstroommotor aan te sluiten op de enkele fase die uit mijn meterkast komt. Uiteraard komt er 3X230V in de woning binnen, maar dat is niet doorgevoerd als krachtstroomaansluiting.

De motor heeft een vermogen van 1.2 kW, dus qua vermogen kan dit uit een enkelfasige aansluiting met 16A stop getrokken worden.

Nu weet ik dat met een frequentieomvormer uit de enkelfasige stroom driefase krachtstroom gemaakt kan worden, alleen zijn frequentieomvormers duur en bovendien kunnen ze veel meer dan nodig is. De motor wordt namelijk door de machine naar het juiste toerental geschakeld, dus frequentieaanpassing is helemaal niet nodig.

Wat ik me nu afvraag, is of je de beide andere fases, zeg L2 en L3, niet middels een fasedraaiend netwerk zou kunnen maken. Of werkt dat niet omdat de impedantie van de motor afhangt van de belasting en daardoor de fasedraaiing van het fasedraaiend netwerk verandert?

Ik zal later nog even een voorbeeld van een passief fasedraaiend netwek posten (twee condensators en twee spoelen).

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Ga eens zoeken op Steinmetz schakeling. Daarmee kun je door toevoegen van 1 condensator een draaistroommotor op 1 fase laten draaien. Kost je wel ongeveer de helft van het vermogen, dus die 1,2 kW haal je dan niet meer uit je motor.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

je hebt al 3x230V, dus waarom klooien met C's?

en een (tweedehands) frequentieregelaar op 1x230V kost ook niet zoveel.

Steinmetz is inderdaad een haalbare kaart, maar zou wel het laatste toevluchtsmiddel moeten zijn volgens mij...

Zoals Klazon reeds zei verlies je een hoop vermogen, dus het aanzetten (alsook de continue werking) van de machine kan in gedrang komen...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

king nero schreef: vr 24 aug 2012, 19:59
je hebt al 3x230V, dus waarom klooien met C's?
Nee, dat heeft hij waarschijnlijk niet. De 3 fasen worden wel bijna altijd binnengevoerd tot in de huisaansluitkast, maar daarvan wordt meestal maar 1 doorgevoerd door de meter naar de groepenkast.

Berichten: 12.262

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

De condensator-methode is zo gek niet - het is iets dat je aantreft in apparaten als wasmachines waarbij het standaard gebruikt wordt om een draaistroommotor te laten werken op een enkele fase.

Hoe het met de fasen in je huis zit verschilt. Het kan zijn dat er gewoon 3 groepen zijn die ieder op een eigen fase zijn aangesloten. In theorie zou je dan 3-fasen stroom kunnen verkrijgen door uit 3 stopcontacten de fasedraad aan te sluiten, maar dat lijkt me bijzonder onpraktisch, en daarnaast behoorlijk gevaarlijk (iemand zal maar zo'n stekker eruit trekken, of erger nog, er vervolgens verkeerdom weer in steken).

Overigens is de kans reeel dat al je aansluitingen op dezelfde fase zitten. De buren zitten dan op de volgende fase, waardoor het over een straat allemaal redelijk middelt en er in de praktijk zelden problemen ontstaan.

Of dat het geval is kun je vrij eenvoudig vaststellen met een multimeter en 2 stopcontacten waarvan je weet dat ze op andere groepen zitten. Als ze op dezelfde fase zitten meet je geen spanningsverschil tussen de faseaansluitingen, als ze op andere fases zitten meet je ongeveer 400 volt.
Victory through technology

Berichten: 132

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Edit: correct bericht hieronder geplaatst.
Bijlagen
200px-Lattice_filter%2C_low_end_correction_svg.png
200px-Lattice_filter%2C_low_end_correction_svg.png (7.66 KiB) 980 keer bekeken

Berichten: 132

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Bedankt voor jullie reacties. Alleen had ik jullie antwoorden al elders op dit en andere fora gevonden.

Of er bij mij inderdaad drie fases naar de drie versachillende groepen gaan, weet ik niet; zou ik moeten testen. Ik vind het ook niet een erg elegante oplossing, hoewel je met een paar relais wel een schakelkastje zou kunnen maken zodat je niet meer hoeft na te denken over hoe om je de stekkers erin stopt.

Vanwege het probleem van vermogensverlies bij gebruik van een "voorloopcondensator" (inderdaad zoals bij een wasmachine), gaat mijn vraag over het gebruik van een fasedraaiend netwerk, een zgh. all-pass filter of lattice phase equaliser (ben ik nu achter):

[attachment=11236:200px-Lattice_filter%2C_low_end_correction_svg.png]

Weet iemand of dit ook praktisch toepasbaar is, of dat het niet te matchen is met de impedantie van de motor?

De suggestie van een tweede hand frequentieregelaar is natuurlijk op zich goed. Enige idee waar ik ernaar zou kunnen zoeken en op wat voor bedrag ik ongeveer moet rekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Ambidexter schreef: ma 27 aug 2012, 13:43
Of er bij mij inderdaad drie fases naar de drie versachillende groepen gaan, weet ik niet; zou ik moeten testen.
Dat kun je zien aan de elektriciteitsmeter. En ook aan de hoofdschakelaar.

Als je echt 3 fasen in de groepenkast hebt, dan moet je niet gaan knoeien met een combinatie van verschillende stopcontacten. De enige goede oplossing is dan om een echte 3-fasengroep bij te plaatsen.

Berichten: 12.262

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

De meter heeft dan inderdaad een opschrift als 3x10(30)A of 220/380V of iets in die geest. Als dat het geval is zou je een driefasen groep kunnen laten installeren.

Het combineren van de stopcontacten was uiteraard vooral een theoretische suggestie. In de praktijk bestaan er omvormers van enkel naar 3 fasen, zowel mechanische (zeg maar een motor met een 3 fasen generator eraan) als electronische. In het laatste geval wordt de netspanning eerst gelijkgericht en daarna worden de 3 fasen electronisch gesynthetiseerd.

Zoiets kost echter wel een paar honderd euro, en het vermogen blijft beperkt tot wat je uit 1 stopcontact kunt halen (230V/16A). Als er drie fasen in je huis binnenkomen lijkt het me aantrekkelijker en goedkoper een monteur in te huren om een aansluiting aan te leggen.
Victory through technology

Berichten: 132

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Voor 150 euro heb je een gebruikte freq. omvormer. Heb je voor dat bedrag dan een monteur die dat mag doen? Een nieuwe groep erbij maken moet toch door je netbeheerder gedaan en gekeurd worden, of niet?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Ambidexter schreef: ma 27 aug 2012, 16:00
Een nieuwe groep erbij maken moet toch door je netbeheerder gedaan en gekeurd worden, of niet?
De bemoeienis van de netbeheerder gaat tot en met de meter. De groepenkast is jouw eigen terrein, daar gaat de netbeheerder niet over.

Verder hangt het er vanaf of je in Nederland of in België woont. In België moet je inderdaad laten keuren, maar je mag het wel zelf uitvoeren als je voldoende kennis van zaken hebt. Maar gezien de aard van je vragen denk ik dat dat niet het geval is.

In Nederland is het helemaal je eigen verantwoordelijkheid, laten keuren is niet nodig. Installateurs keuren ook hun eigen werk, daar komt geen speciale instantie (meer) aan te pas.

Berichten: 12.262

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Zelf doen is inderdaad niet verboden in nederland... maar het kan wel gevolgen hebben als er bijvoorbeeld brand ontstaat waarvan die zelf gebouwde installatie mogelijk de oorzaak is, en een verzekeraar vervolgens weigert uit te keren.

Wat het kost zal bijv ook afhankelijk zijn van waar je dat driefasen stopcontact wilt hebben - als het min of meer direct in de meterkast is denk ik dat je er voor 150 euro arbeidsloon en materiaal nog wel eens aan kunt komen, maar als er nieuwe leidingen door het huis moeten worden gelegd is het natuurlijk een eind prijziger. De kans daarop is behoorlijk, gezien die extra draden hoogstwaarschijnlijk niet aan een bestaande buis mogen worden toegevoegd.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Als je strikt volgens de NEN1010 werkt kan die verzekeraar je niks maken.

En die extra draden mogen inderdaad niet bij andere in een bestaande buis. Elke groep moet in zijn eigen buis.

En nogmaals, gezien de geringe kennis van zaken raad ik Ambidexter ten stelligste af om er zelf aan te gaan sleutelen.

Berichten: 12.262

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

Hoe zit dat eigenlijk met fasen en buizen? Ik neem aan dat je alle draden (3 fasen + n) naar een draaistroom contactdoos toch wel door 1 buis mag trekken, en je niet per fase een afzonderlijke buis de muur in hoeft te frezen?
Victory through technology

Berichten: 132

Re: krachtstroom uit enkelfasig netwerk met fasedraaier

klazon schreef: ma 27 aug 2012, 19:22
Als je strikt volgens de NEN1010 werkt kan die verzekeraar je niks maken.

En die extra draden mogen inderdaad niet bij andere in een bestaande buis. Elke groep moet in zijn eigen buis.

En nogmaals, gezien de geringe kennis van zaken raad ik Ambidexter ten stelligste af om er zelf aan te gaan sleutelen.
Begrijp ik goed dat je hiermee aangeeft duidelijk zelf wel veel kennis van zaken te hebben?

In dat geval zou ik namelijk graag de vraag beantwoord zien waarom ik dit topic ben begonnen: is het mogelijk om middels een fasedraaiend netwerk die motor aan te sturen, of krijg je de impedantie niet op een voldoende laag niveau?

Overigens, er zijn topologieen die alleen op de fase draad werken, waardoor je de nul van de outputs (+120 graden resp -120 graden van 2 afzonderlijke netwerken) zou kunnen verbinden. Lijkt dan samen met de input toch al best aardig op een 3 fase aansluiting, nietwaar?

Reageer