[scheikunde] Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

Hallo,

ik zit even vast bij een oefening over relatieve atoommassa die je dmv isotopen moet berekenen.

Oefening:

Een element X komt voor onder vorm van 2 nucliden: X1 en X2. Uit verdere analyse blijkt dat het nuclide X1 3maal meer voorkomt dan het nuclide X2 en dat de verhouding van de relatieve atoommassa's m(X1)/m(X2) = 0.95. De relatieve atoommassa, Ar, van het element X is gelijk aan:

A. 0.75 m(X1)

B. 1.01 m(X1)

C. 1.25 m(X1)

D. 0.95 m(X1)

Ik kom telkens C uit maar volgens mijn cursus zou dit B moeten zijn.

Wat ik heb gedaan is:

Ar (X) = m(X1)*X1% + m(X2)*X2% en dan hier de gegevens in ingevuld. Dus gerekend dat X1% = 3*X2% en dat m(X1) = 0.95m(X2). En zo kom ik dan 1.27m(X1) uit. Maar denk dat ik hier wel de fout in moet zijn gegaan met dit gelijk te stellen en dan 'gewoon' in te vullen?

Bedankt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

  • Het moet gerelateerd worden aan X1 dus stellen we daarvan de relatieve atoommassa op 1. (mX1 = 1)
  • met het gegeven "de verhouding van de relatieve atoommassa's m(X1)/m(X2) = 0.95" bereken je nu de relatieve atoommassa mX2
  • Je mengsel bevat 75% X1 en 25% X2
  • zoals je al zei: Ar (X) = m(X1)*X1% + m(X2)*X2%
  • en dat levert (afgerond) antwoord B.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 27

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

Bedankt voor het even uit te leggen! Nu snap ik het :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

En in dit geval (meerkeuzevraag met duidelijk verschillende antwoorden) kun je dan zelfs de rekenmachine verder thuis laten, want het isotopenmengsel zal altijd een grotere atoommassa hebben dan X1 waardoor A en D op voorhand afvallen, en een relatief klein aandeel (maar ongeveer een vierde)van een relatief niet zo heel veel zwaardere isotoop (maar ongeveer eentwintigste zwaarder) gaat zo'n mengsel nóóit een 25% grotere atoommassa geven dan X1, waardoor C ook afvalt.

Blijft slechts B over. (en inderdaad, eenvierde van ongeveer eentwinstigste van 100 % is maar ongeveer 1 %, zelfs voor die controle heb je geen rekenmachine nodig.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 27

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

Dat is idd nog gemakkelijker, bedankt !

Berichten: 12.262

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

Tja, ik had ook direct B gekozen zonder te rekenen, voor zover ik weet is er geen enkel element waarbij de natuurlijke isotoopverhoudingen resulteren in een gemiddelde massa die 5% of meer afwijkt van de meest voorkomende isotoop.
Victory through technology

Berichten: 27

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

@Benm: nu even waarschijnlijk een heel domme vraag, maar wat bedoel je daar eigenlijk mee? :oops:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

Wat Benm bedoelt is dat in de natuur geen min of meer stabiele isotopenmengsels voorkomen waarbij de dichtheid van het mengsel meer dan enkele procenten afwijkt van de dichtheid van elk van de isotopen. Als we naar de lichtste atomen (H, He) kijken zou dat nog net kunnen bij door de mens gemaakte mengsels, bij grotere atomen is dat ook dán onbestaand.

Pas wel op met zo'n redenering, in sommetjes kan heel veel dat in de natuur niet kan ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 27

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

Ah ok, bedankt voor het uit te klaren voor me Jan van de Velde!

Berichten: 12.262

Re: Relatieve atoommassa berekenen dmv isotopen

Gezien de vraagstelling ging ik inderdaad uit van een natuurlijk voorkomend mengsel. De verhouding van 0.95:1 impliceert tenminste een atoommassa van 19 en 20, waarbij zulke afwijkingen gewoon niet meer voorkomen.

Uiteraard is het wel een aanname dat de opgave gebaseerd is op een werkelijke situatie, in voorbeeldsommetjes is van alles mogelijk ;)
Victory through technology

Reageer