[scheikunde] Concentratieberekening...

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

Concentratieberekening...

Hallo,



(EDIT: zie net dat ik de spatie ben vergeten in de titel van het topic #-o )

ik heb hier nog een vraagje waar ik even mee vast zit. Of beter gezegd, ik weet hoe je aan de oplossing moet komen, dus welke stappen je moet doen, maar ik heb de vraag verkeerd geïnterpreteerd en snap niet waarom het verkeerd is...

Vraag is:

Op 500ml van een 0.2 molaire NaCl oplossing te bereiden, heeft men een geconcentreerde NaCl oplossing nodig. 10ml van deze geconcentreerde oplossing wordt hiervoor aangelengd met water tot 500ml. Wat is de concentratie aan NaCl in de geconcentreerde oplossing?

Hoe ik de vraag interpreteer:

Dat je 10ml geconcentreerd NaCl hebt waar je water aan toevoegd tot je 500ml hebt. Dus dat je daar 490ml water aan toevoegd.

Hoe onze oplossing het zegt:

Dat je 10ml geconcentreerd NaCl hebt waar je 100ml water aan toevoegd. Vervolgens wordt die 10ml vermenigvuldigd met 50 zodat je 500ml krijgt.

--> Wat ik dus niet goed snap is waarom je die 10 ml moet vermenigvuldigen met 50 en zo die 500ml moet bekomen? Ik ben wat in de war omdat er staat dat de 10ml geconcentreerde oplossing wordt aangelengd met water... Ik dacht dat dat betekende dat je daar water aan toevoegd?

Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentratieberekening...

Nee hoor, concentratieberekening is 1 woord.
Dat je 10ml geconcentreerd NaCl hebt waar je water aan toevoegd tot je 500ml hebt. Dus dat je daar 490ml water aan toevoegT.
Zo mag je dat eigenlijk niet interpreteren: 100 ml ethanol en 900 ml water levert geen liter oplossing, maar iets minder. Als ze aanvullen zeggen, bedoelen ze ook aanvullen. :)

Jouw boek faalt een beetje met het uitleggen van verdunningsfactoren. Wat ze bedoelen is dat die 10 ml 500 ml/10 ml = 50 keer verdund wordt.

Berichten: 27

Re: Concentratieberekening...

Aah, ja dat verklaart veel, bedankt!

(En onze cursus faalt in het uitleggen van vrij veel dingen hoor :lol: , dat krijg je dan als onze leerkracht zijn cursus zelf maakt en 3/4 letterlijk van het internet haalt!)

Haha en oeps, dan heb ik het verkeerde verbeterd en een stomme dt fout laten staan :mrgreen:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentratieberekening...

Nou ja, blijf maar naar het forum komen, en leg het je klasgenoten ook uit als ze vragen hebben! :)

Berichten: 27

Re: Concentratieberekening...

Haha zal ik zeker doen ;)

Reageer