werking osmose installatie.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 11

werking osmose installatie.

Ik woon in Spanje.

Al mijn electrische energie komt uit eigen zonnepanelen met een behoorlijk overschot aan enrgie.

Mijn drinkwater komt uit een eigen bron op een diepte van 60 meter.

Het water heb ik laten analyseren en het bleek dat het "goed"water was alleen met een teveel aan Na, Cl, en So4.

Om de aanslag op onze kranen en machines zoals koffieapparaat en wasmachine te verminderen heb ik een aantal bedrijven aangeschreven wat de beste oplossing zou zijn.

Allen zeggen dat een Omgekeerd Osmose installatie het beste is en hangen daar dan ook een prijskaartje aan van rond de duizend tot enkele duizenden euro's.

Ik wil nu zelf zo een installatie gaan maken van componenten afgestemd op mijn behoefte.

Voor die bouw zou ik graag willen weten of iemand mij aan een goed schema kan helpen met alles er op en eraan zoals "terugspoelen" e.d.

Voorts zou ik ook willen weten hoe belangrijk de druk in de installatie is. Mijn aanvoerdruk is constant 5.4 bar.

Ik zou het zuivere water in een buffertank zonder compressie op kunnen slaan en van daaruit in mijn net kunnen pompen mbv. een drukverhogingsinstallatie. Hierbij heb ik dus bijna geen tegendruk aan de uitgangzijde van het membraan waarom ik dus een hoger drukverschil heb.

Ik zou het zuivere water ook in een druk-voorraad vat kunnen opslaan maar dan wordt de druk in de uitgangzijde van het membraan ook weer hoger waarom ik volgens mij in dat geval dus weer meer afvalwater produceer en de installatie minder rendement heeft.

Graag zou ik hierover wat meningen willen vernemen.

vr.gr. Hans Oskam

Gebruikersavatar
Berichten: 10.561

Re: werking osmose installatie.

Als je alleen een "teveel" (wat dat ook moge betekenen) aan Na+, Cl-[/sup[ en SO42- hebt, vraag ik me af waar de aanslag vandaankomt. "Aanslag" is dorogaans kalk, maar daar lijk je niet te veel van te hebben.

Bovendien is dat vaak eenvoudig te verwijderen met af en toe wat citroenzuur, azijn of wijnsteenzuur. Allemaal niet duur in de aanschaf, niet schadelijk voor het milieu en duurzaam geproduceerd c.q. te produceren. De vraag is of dat de aanschaf van een RO-installatie met bijbehorend membraan rechtvaardigt.

Zou je toch voor zo'n installatie gaan, dan lijkt me de opstelling die je als eerste noemt het meest voor de hand liggend.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 11

Re: werking osmose installatie.

Marco,

alvast bedankt voor jouw reactie. Ik zal de laboratorium meetwaarden met de aanbevolen maximaal toelaatbare waarde voor drinkwatergebruik hieronder vermelden:

Ca = 485 mg/L

Na = 307,5 mg/L aanbevolen max. 200 mg/L

Cl = 576 mg/L 250 mg/L

SO4= 1690 mg/L 250 mg/L

groet Hans

Reageer