[natuurkunde] druk van een vloeistof

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

druk van een vloeistof

Hallo,

de bloeddruk varieert tussen 80 m Hg en 120 mm Hg.

1 mm Hg = 133,322 Pa = 0,0133322 bar.

De luchtdruk buiten het lichaam zit ergens rond de 1 bar.

Nu zegt mijn boek:

De bloeddruk tussen de 80 en 120 mm Hg is hoger dan de luchtdruk buiten het lichaam. Door deze overdruk kan er bij een verwonding geen lucht in het bloedvatenstelsel komen. Tegelijkertijd wordt door het uitstromende bloed zo veel mogelijk vuil uit de wond gespoeld.

Ik begrijp niet dat er een overdruk heerst in het lichaam, omdat de bloeddruk haast 100 keer zo klein is als de luchtdruk. Het enige wat logisch zou zijn, is dat die bloeddruk wordt opgeteld bij de luchtdruk. De 'bloeddruk' zou dan zijn 1 + 0,0133322 bar.

Klopt het dat die getallen bij elkaar opgeteld moeten worden? Zo ja, dan heb ik nog een vraag:

a. Bereken de waterdruk op het moment dat je 2,5 m onder water bent (water temperatuur 20 graden).

b. De druk op de buitenkant van je trommelvlies is ongeveer vijf keer zo groot als het opantwoord op vraag c. Leg dit uit.

a. Met de formule p=rho*g*h kom ik op een druk van het water van 0,24 bar.

b. Het antwoordenmodel zegt: De druk op de trommelvliezen wordt veroorzaakt door de druk van het water en de druk van de buitenlucht samen. De buitenluchtdruk is ongeveer 1 bar. Samen levert dat 1,24 bar op en dat is ongeveer vijf keer 0,24 bar.

Ook hier zie ik dat drukken bij elkaar opgeteld worden. Is het zo dat als je geen vacuüm hebt, je altijd nog de luchtdruk moet optellen bij de vloeistofdruk - dus niet bij vaste en gasvormige stoffen? Als dat zo is, kan iemand misschien uitleggen waarom de druk van de luchtdeeltjes ook wordt opgeteld bij de druk van een vloeistof?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: druk van een vloeistof

Dat is maar een kwestie van een referentiedruk kiezen. Vaak (en hier ook) kiezen we als referentiedruk de heersende atmosferische druk.
De bloeddruk tussen de 80 en 120 mm Hg is hoger dan de luchtdruk buiten het lichaam. Door deze overdruk
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: druk van een vloeistof

Oké, als ik het goed begrijp is die bloeddruk feitelijk de extra druk die het hart teweegbrengt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: druk van een vloeistof

Ja. Als je hart ermee ophoudt zijn zowel de onderdruk als de bovendruk (dat zijn bloeddruktermen) 0. En dan heerst er dus geen vacuüm in je aderen... :lol: ...
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer