meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Moderator: physicalattraction

Berichten: 10

meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Hallo

Ik ben bezig met een projectje waabij ik gebruik maak van 4 NI-MH AA batterijen1.2v met ieder 2450 mAh.

Ik zou graag weten hoe ik deze batterijen met 1 oplader op zou kunnen laden

Ik heb deze batterijen namelijk in serie geschakeld zod.at ik osngeveer 4.8v krijg en ik zou ze graag in, in serie geschakelde toestand willen opladen

,kan ik hiervoor een lader van bv een boormachine gebruiken mits deze de goede waarde heeft??

Ik hoor het graag als iemand een antwoord heeft op mijn vraag.

Mvg Mai

Berichten: 12.262

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Je kan ze in serie opladen, maar alleen langzaam. Normaliter 14 uur met een stroom van 1/10e van de capaciteit (245 mA in dit geval). Snelladen is niet echt mogelijk aangezien je daarbij de spanning per cel in de gaten moet houden - dat gaat alleen meteen speciale lader die een draad heeft naar ieder punt tussen 2 cellen in.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Mijn gedachte was: een serieoplader zal de minst ontladen batterij gaan overladen. In het algemeen is dat onwenselijk. Maar misschien geldt dat nadeel niet voor langzaam laden, dat is wat Benm lijkt te zeggen.

Berichten: 12.262

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Het idee achter het langzame laden is dat de batterijen simpelweg niet overladen als je ze langer dan die 14 uur aangesloten laat. De overtollige laadstroom wordt omgezet in warmte - water in de cel electrolyseert naar H2 en O2 en wordt door een katalysator terug omgezet in water waarbij warmte vrij komt. De algemene stelregel voor NiCd/NiMH batterijen is dat je ze met 1/10e van de capaciteit in principe oneindig lang aan de lader kunt laten hangen.

Bij hogere laadstromen werkt dat proces niet snel genoeg en beschadigen de cellen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Als de batterijen altijd in serie gebruikt worden kan je ze ook in serie opladen.

Alleen moet je oppassen welke lader je gebruikt. Je moet een lader hebben die specifiek voor NiMH is bedoeld. Die test nl. wanneer de batterijen vol zijn. Dan stopt het laden, en dat moet ook, want als je een NiMH blijft laden als hij al vol is, zal de spanning weer gaan dalen.

Berichten: 10

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Zo'n oplader zou ik idd willen, ik vraag me alleen af welke laadsrmtroom moet die lader geven, hoeveel volt ??en

hoeveel ampere ??

Heeft iemand misschien een linkje naar zo'n lader.

Berichten: 12.262

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

@Klazon: Volgens de fabrikanten van dergelijke batterijen (ik neem aan dat het 'normale' penlite nimh's zijn) mag je ze blijven (over)laden met een laadstroom van 1/10e van de capaciteit. Het handigste daarvoor is in dit geval gewoon een stroombron die 245 mA levert ongeacht de spanning van de batterijen.

Overigens kun je altijd kiezen voor een lagere stroom, bijvoorbeeld 150 mA. Het zal dan pakweg 24 uur duren om de cellen te laden als ze helemaal leeg waren, maar de warmteontwikkeling is kleiner waardoor de langer mee gaan als ze vaak langer dan nodig aan de lader blijven hangen.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

OK bedankt voor het antwoord

het woord me steeds iets duidelijker

Ik vroeg me alleen af : laders hebben toch ook altijd een voltage als output ??

Hoe hoog moet die dan zijn ?? En moet je die 245 mA niet keer 4 doen omdat je vier batterijen hebt ??

Berichten: 12.262

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Het is 1x 245 mA, want ze staat in serie (die stroom gaat dus door alle 4 cellen heen).

Qua voltage: Het zal pakweg 6 volt moeten kunnen leveren, de spanning over zo'n cel kan wel oplopen richting 1.4 a 1.5 volt tijdens het opladen, nogal afhankelijk van het exacte type cellen.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Ok,dus moet het voltage van de oplader ook 6 v zijn ??

Dus ik zoek een lader met als output 6 v 245 mA , of niet ??

Berichten: 12.262

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Correct - het voltage mag hoger zijn, zolang de stroombeperking maar 245 mA (of minder) is. Je kunt er dus -niet- gewoon een adapter aan hangen waar 6V/250 mA op staat.
Victory through technology

Berichten: 10

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Maar wel een lader waar 6v 245mA op staat , of begrijp ik het verkeerd.

Heeft er iemand misschien een voorbeeld van de lader die ik zoek ??

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Eigenlijk speelt de spanning zo geen rol, je moet gewoon zien dat ze een eind hoger is dan de maximum spanning over je 4 batterijen. 9 volt of zelfs 10 volt kan absoluut geen kwaad. Je moet natuurlijk wel zorgen dat je ingang ook de nodige stroom kan leveren (245 mA in jouw geval).

Je kan heel eenvoudig een stroombron maken van een 7805 spanningsregelaar bijvoorbeeld. (en ja, zelfs als je met een hogere spanning van 9 of zelfs 10 of 15 volt werkt kan je een 7805 gebruiken !!).

Je moet de regelaar gewoon anders aansluiten. De ingang blijft de ingang, maar je hangt gewoon een juiste weerstand tussen de grondklem en de uitgangsklem. De grondklem verbind je NIET aan de negatieve klem van je ingang.

De weerstand bereken je als volgt: je neemt de spanning van de regelaar (5volt ingeval van een 7805), en je deelt die door de stroom die je wil (245mA in jouw geval), dus jouw weerstand is ongeveer 20 ohm (22ohm of 18 ohm zijn in orde, 22 ohm zal minder stroom leveren, 18 ohm meer).

Natuurlijk moet je die regelaar voeden met gelijkstroom. Je batterijen sluit je in serie aan tussen de uitgang van de 7805 regelaar (plus klem van je batterijen) en de 'grond' (of - klem van je ingangstransfo).

Hier is een tekening van wat ik bedoel.
Bijlagen
lader.JPG
lader.JPG (13.32 KiB) 905 keer bekeken
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Berichten: 12.262

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Dat werkt idd wel, al zou ik dan een 317 nemen als spanningsregelaar - 5 volt verstoken in die weerstand is een beetje overdreven (en vereist bovendien een 2 watt type).
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: meerdere NI-MH AA batterijen opladen met 1 lader

Benm schreef: wo 26 sep 2012, 13:58
Dat werkt idd wel, al zou ik dan een 317 nemen als spanningsregelaar - 5 volt verstoken in die weerstand is een beetje overdreven (en vereist bovendien een 2 watt type).
Benm,

heb geen ervaring met een 317, maar je hebt alvast gelijk (hoewel dit circuit een stroombron is, heb je dat dan ook als je een 317 gebruikt ?).

De ingangsspanning in mijn circuit zou dus idd ook die 5 volt in rekening moeten brengen, dus 5V+6V voor de batterijen plus nog wat werkspanning voor de 7805 is minimum 13V ingangsspanning zou ik schatten.

En voor die weerstand kwam ik eigenlijk terug om dat te melden. Inderdaad, R*I^2 geeft 1,25W dus een 2W type nodig.

Bedankt
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer