[scheikunde] potentiaalspanning

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 36

potentiaalspanning

Bepaal de potentiaalspanning van:
Naamloos.png
Naamloos.png (7.46 KiB) 312 keer bekeken
E0red= 0,80 V

E0red= -0,44 V

Als uitwerking had ik:

Ecel= 0,80-(-0,44)= 1,24

ik dacht dat 0,80V de redoxpotentiaal is van de oxidator omdat het de grootste redoxpotentiaal is.

Maar het antwoord is blijkbaar -1,24 V

Wat is er fout aan mijn redenering

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: potentiaalspanning

Samuel93 schreef: do 30 aug 2012, 18:03
E0red= 0,80 V

E0red= -0,44 V
Zeg a.u.b. bij welke potentiaal waarvoor staat.
ik dacht dat 0,80V de redoxpotentiaal is van de oxidator omdat het de grootste redoxpotentiaal is.
Je moet kijken naar de manier waarop de reactie genoteerd is, en kijken wie daar als oxidator optreedt. Het gaat hier om de voorwaartse reactie (naar rechts). Wie is daar de oxidator?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: potentiaalspanning

Ag++ e- --> Ag E0= 0,80V

Fe2++ 2e- --> Fe E0= -0,44V

Snap niet wat de manier waarop de reactie genoteerd is te maken heeft met wie de oxidator is?

Hier gaat het om een evenwichtsreactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: potentiaalspanning

Dat is de conventie. Aan het teken van de potentiaal kan je dan aflezen hoe het evenwicht ligt: indien positief ligt het naar rechts, anders naar links.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: potentiaalspanning

En hoe weet je dan wie de oxidator is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: potentiaalspanning

door naar de oxidatiegetallen voor en na (links en rechts) te kijken
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: potentiaalspanning

Een oxidator neemt elektronen op, een reductor staat elektronen af.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 36

Re: potentiaalspanning

Dus dan is Ag de oxidator.

Maar om potentiaalveschil te bereken moet je toch altijd Eoxidator- Ereductor doen. Wat was er dan mis met mij uitwerking?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: potentiaalspanning

Samuel93 schreef: do 30 aug 2012, 19:55
Dus dan is Ag de oxidator.
neen, Ag wordt zelf geoxideerd - waardoor de andere component wordt gereduceerd. Dat maakt Ag de reductor.

Defintie: oxidator wordt zelf gereduceerd en neemt dus elektronen op. Vice versa voor de reductor.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: potentiaalspanning

In de opgave is E0red gegeven. Is E0oxdan -E0reddus -0,80V

En Ecel= E0ox+E0red = -0.80-0,44=-1,24V ?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: potentiaalspanning

inderdaad de reductiepotentiaal van de geoxideerde stof (de reductor) moet je aftrekken van die van de gereduceerde stof (de oxidator).

Wat jij in de eerste post deed is dan ook correct - voor de spontane reactie. Maar die is in dit geval de omgekeerde reactie van wat er genoteerd staat.

Merk ook de analogie met berekeningen van bijvoorbeeld reactie-vrije energieën: ook hier moet je bij een evenwichtsreactie de waarde berekenen voor de reactie van links naar rechts, ook als dat niet de spontane reactie is.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 36

Re: potentiaalspanning

Bedankt voor de uitleg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: potentiaalspanning

(Nog een leuk feitje. Zilver is best wel een edel metaal. Om dat te oxideren is er heel wat nodig, je had ook op die manier kunnen bedenken dat er energie nodig is om deze reactie te laten verlopen. Dat levert dus een negatieve spanning op.)

Reageer