Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 13

Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Hallo,

Ik heb vandaag met heel veel moeite een computer voeding aan de praat gekregen.

Nu is mijn vraag kan ik deze voeding gaan gebruiken voor elektronische experimenten?

Wie heeft hier ervaring mee en werkt het goed? een 9volts batterij is immers zo leeg.

Of is het werken met z'n voeding echt te riskant?

Nog een vraag:

Galvaniseren.. wat heb je daar voor nodig?

Kopersulfaat en wat nog meer? natuurlijk een voeding.. en draad..

Hoe sluit je alles aan voordat het naar behoren werkt?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Een computervoeding kan over het algemeen een zeer stevige stroom leveren. Als je dus bij je experimenten kortsluiting maakt kan het behoorlijk vonken.

Als vervanging voor een 9V blokje lijkt me een computervoeding niet geschikt, want die levert bij mijn weten nooit 9V.

Wat voor experimenten wil je gaan uitvoeren, en heb je daar wel zo veel stroom bij nodig?

Berichten: 13

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Ik wil elektrochemie doen.

Galvaniseren, elektrolyse.. daarvoor is volgens iemand die ik ken een vrij flink voltage voor nodig om het op gang te brengen.

En allerlei andere experimenten die met elektronica te maken hebben wil ik ermee doen.

Zeer stevige stroom, Over hoeveel Ampere moet ik dan denken Klazon?

En hoeveel Ampere kan de mens ongeveer aan schok van z'n voeding zal je zeker niet overleven of weer wel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

De stroom kan oplopen tot zo'n 10 A. Hangt van de grootte van de voeding af. Maar als het goed is staat dat allemaal op de voeding zelf.

Overigens krijg je daar geen schok van, want de spanningen die uit een PC voeding komen zijn ongevaarlijk. Hoewel er ook wel manieren zijn om van 12V dood te gaan, maar dat ga ik hier niet uitleggen.

Voor elektrolyse heb je niet zo veel spanning nodig. Ik heb dat vroeger wel gedaan met een 4,5V batterij.

Berichten: 13

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Oke,

Dus elektrolyse kan ook met een 4,5 volt batterij was mij al bekend.

De voeding draait gestaag ik neem hem maandag mee naar techniek om te kijken of ik er een bak voor kan maken.. hij z

Elektrochemie kan dat?

En galvaniseren? - gewoon uit proberen hoor ;) .

Kan ik dat ook doen? en wat is er daarvoor nodig?

Weet jij verder nog meer proeven die je kan doen met elektrochemie die ook leerzaam zijn!

En natuurlijk ook leuk.

En kortsluiting? kan dat gevaarlijk zijn? en hoe kan ik de spanning aansluiten op mijn experiment?

er zitten namelijk heel veel draden aan z'n AT voeding.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Jowell134 schreef: vr 31 aug 2012, 19:51
En kortsluiting? kan dat gevaarlijk zijn? en hoe kan ik de spanning aansluiten op mijn experiment?
Kortsluiting zal vooral gevaarlijk zijn voor de voeding zelf. Tenzij hij daartegen beveiligd is, maar dat weet ik eigenlijk niet.

Op je andere vragen heb ik geen pasklaar antwoord. Zoals je zelf zegt, gewoon proberen. Of naar de bibliotheek gaan om boekjes over deze onderwerpen te vinden. We zouden het bijna vergeten, maar in boeken vind je vaak completere en meer gedetailleerde informatie dan op het internet.

Berichten: 13

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Oke,

Maar hoe sluit ik dan het geheel aan weer op mijn opstelling?

als ik als de voeding draai iets aanraak binnen in de voeding verwacht je dan een schok? of kan je dan gerust proberen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Aan zo'n voeding zit meestal een bos draad met allerlei stekkers er aan. Je zou eerst door meting moeten uitzoeken welke spanning op welke draad zit, en dan kan je de draden b.v. op een kroonklemstrook kunnen zetten.

Waarom zou je iets binnenin de voeding willen aanraken? Globaal is de voeding verdeeld in een deel dat in verbinding staat met de netspanning, dat moet je niet aanraken. Het andere deel is verbonden met de uitgangsspanningen, dat is aanrakingsveilig. Maar de scheiding tussen die twee gebieden is zonder grondige kennis van zaken moeilijk te zien. Dus tijdens bedrijf het ding dicht laten zitten en het inwendige niet aanraken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

klazon schreef: vr 31 aug 2012, 16:51
Een computervoeding kan over het algemeen een zeer stevige stroom leveren. Als je dus bij je experimenten kortsluiting maakt kan het behoorlijk vonken.

Als vervanging voor een 9V blokje lijkt me een computervoeding niet geschikt, want die levert bij mijn weten nooit 9V.

Wat voor experimenten wil je gaan uitvoeren, en heb je daar wel zo veel stroom bij nodig?
Tuurlijk wel, het ligt er alleen een beetje aan of de voeding deze stroom wel aankan. Je zou de 12V en de 3,3V lijn kunnen nemen, dat geeft je wel 8,7V ofzo. Dit is echter wel een zware overspanning voor de meeste, zo niet alle elektrolyse-experimenten waar 1 of 2 volt echt wel genoeg zijn.

De gele draden leveren 12V, gewoon allemaal samenknopen, en door de geweldige wetten der elektronica kun je op die manier de maximale amperage halen, zelfde geldt voor de rode draden die je 5V geven. Ik zou echter wel een setje vermogensweerstanden aanschaffen om de spanning wat in te perken. Het overvoltage raak je kwijt als hitte en is echt NIET nuttig voor experimenten. Een hoger Amperage betekent dat je een groter aantal elektronen door je oplossing stuurt.

Berichten: 12.262

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Je kunt niet zomaar een last aansluiten tussen de 12V en 5V of 3V3 lijnen van een computervoeding: Die 5V en 3V3 lijnen kunnen wel veel stroom sourcen, maar nauwelijks sinken. In het gunstigste geval schiet je voeding in de beveiliging en schakelt zichzelf uit (overvoltage detectie), als het tegenzit gaat het ding defect.

Verder: als je niet verdraaid goed weet waar je mee bezig bent, klooi dan -nooit- aan het binnenwerk van een computervoeding, zeker niet indien deze aangesloten is op netspanning. Aan de netspanningskant zit een gelijkrichter met daarachter een forse buffercondensator. Hoe groot die buffer is verschilt naargelang het vermogen van de voeding, maar het is altijd genoeg om je een forse opdonder te geven, mogelijk zelfs levensgevaarlijk als je het net verkeerd beetpakt. Als je alleen met een vinger tussen de contacten komt blijft het meestal bij een paar nare brandwonden, maar als het van de ene naar de andere hand gaat zou ik er minder gerust op zijn.

Als de voeding niet belast is kan de spanning op zo'n condensator best een tijdje aanwezig blijven, dus je kunt ook een schok krijgen bijv een minuut nadat je de netspanning eraf gehaald hebt.
Victory through technology

Berichten: 13

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Oke,

Dus het is niet verstandig om met deze voeding mee te gaan experimenteren moet ik hier uit opmaken?

Even voor de duidelijkheid.. Zouden jullie foto's kunnen sturen zodat ik kan zien wat jullie bedoelen?

Want ik snap hier totaal niet veel van..

Ik heb geen Ampèremeter of voltmeter.

Wat adviseren jullie mij? doorgaan of toch weer terug naar de gewone batterijen?

Galvaniseren zal denk ik geen 1/2 volt nodig hebben??

Ik neem de voeding maandag mee naar school om te kijken wat hun er van vinden.

Misschien zal daar wel iemand zijn die het me kan uitleggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

>> Wat adviseren jullie mij? doorgaan of toch weer terug naar de gewone batterijen? <<

Het laatste. Een computervoeding ombouwen tot een betrouwbare en veilige voeding (zeker omdat je in de buurt van vloeistoffen werkt) is niets voor een beginner in de elektronica.

Als je later nog steeds wilt blijven galvaniseren, kan je beter een kant-en-klare gelijkstroomvoeding kopen, ook degene met regelbaar voltage zijn tegenwoordig niet duur meer.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Kortsluiting zal vooral gevaarlijk zijn voor de voeding zelf. Tenzij hij daartegen beveiligd is, maar dat weet ik eigenlijk niet.
Typisch zijn ze dat niet. Bij de eerste de beste kortsluiting die je maakt, ga je een nieuwe voeding mogen zoeken.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 13

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Oke, dus dit is leuk geprobeerd maar je kan het liever uit je hoofdzetten?

Is galvaniseren echt niet mogelijk met deze voeding of is er dan echt een gelijkspannings voeding nodig?

Ja, ik ben inderdaad nog een dummie Qua elektronica.. maar met wat hulp kom je er denk ik toch wel?

Berichten: 12.262

Re: Computer voeding goed voor elektronische experimenten?

Voor iets als galvaniseren heb je echt een labvoeding nodig, met instelbare spanning en stroombegrenzing.

Computervoedingen zijn een prima optie als je enorm veel stroom nodig heb op precies 5 of 3.3 volt, maar afgezien daarvan weinig geschikt voor experimenten.
Victory through technology

Reageer