Toediening vitamine K bij pasgeborenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Toediening vitamine K bij pasgeborenen

Op wikipedia las ik enkele informatie over de darmflora, waarbij het volgende mijn aandacht trok:
In de darmholte leven veel bacteriën (darmflora) die meehelpen met de voedselvertering door stoffen af te breken tot makkelijk op te nemen voedingsstoffen. Hierbij is voornamelijk de productie van vitamine K door deze bacteriën belangrijk. Bij pasgeboren baby's ontbreken deze bacteriën nog, waardoor ze door een tekort aan vitamine K bloedingsstoornissen kunnen krijgen. Elke pasgeborene krijgt daarom 1 milligram vitamine K. Zonder deze darmflora kan een mens niet overleven.
(Bron)

De NVK kwam een jaar geleden met het volgende nieuws:
Minister Schippers van Volksgezondheid heeft het advies van de Gezondheidraad en de NVK om de toediening van vitamine K aan pasgeborenen met een factor zes te verhogen overgenomen. Dit schrijft de minister in een brief aan de Tweede Kamer. [...] Het nieuwe beleid omvat een verhoging van de vitamine K-dosering vanaf dag 8 tot 3 maanden na de geboorte voor alle borstgevoede zuigelingen van 25 microgram naar 150 microgram per dag. Dit is conform het advies van de Gezondheidsraad.
(Bron)

De doorvoering gaat met om baby's die worden gevoed door borstvoeding. Maar ook direct na de geboorte, doordat de verloskundige een intramusculaire injectie toedient, het beleid:
Gezien het grote aantal thuisbevallingen in Nederlandzouden anders alle betrokken verloskundigen intramusculaire injecties aan pasgeborenen moeten

geven. Op wetenschappelijke gronden zou het te prefereren zijn om te kiezen voor een bewezen effectieve orale profylaxe: 2 mg oraal bij de geboorte gevolgd door een wekelijkse orale dosis van 1 mg. De dosis direct na de geboorte blijft echter op advies van de Gezondheidsraad (Publicatie nr. 2010/11) gehandhaafd op 1 mg omdat er onder dit profylaxeregime geen gevallen van vitamine-deficiëntiebloedingen opgetreden zijn tijdens de eerste twee levensweken.
(Bron)

Het beeld wordt geschetst dat een pasgeborene enkel kan overleven door de toediening van vitamine K direct na de geboorte. Uiteraard is het een belangrijk stofje voor het lichaam (bloedstolling), dat niet door de placenta kan worden doorgegeven en pasgeborenen nog niet in de darmen aanmaken.

Wat ik echter niet helemaal kan volgen is het feit dat een baby vroeger ook prima kon overleven zonder een shotje vitamine K te krijgen na de geboorte.

Natuurlijk wil men tegenwoordig allerlei preventies doorvoeren, maar gaat dit niet te ver?

Daarnaast; volgens de nieuwe richtlijn zullen enkel de baby's die borstvoeding krijgen, dagelijks 150 microgram vitamine K via de moedermelk ontvangen na de standaarsinjectie direct na de geboorte. Maar:

- Als het zo'n belangrijke toevoeging aan het leven van een pasgeborene is, waarom moet het dan afhangen van het feit of de moeder borstvoeding wil geven en of de moeder zich wel aan de richtlijn houdt? Die 150 microgram zal zij namelijk extra moeten innemen.

Ik neem dan aan dat de kinderen die geen borstvoeding krijgen, dit dan halen uit het melkpoeder uit de supermarkt....

- Is het niet een wat te perfecte situatie dat wanneer de moeder 150 microgram extra neemt, het kind dit dan ook als 150 microgram zal ontvangen?! Hoe weet je dus of de pasgeborene dan aan die 150 microgram vitamine K per dag komt als het eerst nog door het hele systeem van de moeder gaat?
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Toediening vitamine K bij pasgeborenen

Interessant. De reactie die ik dan heb is doorklikken naar de Engelse wikipedia, die is doorgaans wat meer gestoffeerd. Kort gezegd: de meeste baby's redden het ook wel zonder de extra vitamine K, maar een fractie misschien niet.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Toediening vitamine K bij pasgeborenen

De Engelse bronnen had ik inderdaad al geraadpleegd. Maar het is allemaal nogal tegenstrijdig:
Intramuscular administration is more effective in preventing late vitamin K deficiency bleeding than oral administration.
Bron: Wintrobe's Clinical Hematology, 11th Edition. J.P. Greer, Foerster J., Lukens, J.N., Rodgers, G.M., Paraskevas, F., and Glader, B., editor. Philadelphia, PA, USA: Lippincott Williams and Wilkens.

Terwijl Nederlands onderzoek aangeeft:
Gezien het grote aantal thuisbevallingen in Nederlandzouden anders alle betrokken verloskundigen intramusculaire injecties aan pasgeborenen moeten geven. Op wetenschappelijke gronden zou het te prefereren zijn om te kiezen voor een bewezen effectieve orale profylaxe.
[Bron]

Wat het precieze verschil zal zijn voor de uitwerking weet ik niet, maar beide onderzoeken verklaren iets anders.

Als we bijvoorbeeld naar de hielprik kijken (waardoor vroegtijdig bepaalde aandoeningen kunnen ontdekt bij de baby), dan is dit in heel Nederland verplicht en wordt uitgevoerd een aantal dagen na de geboorte. Maar de vitamine K wordt enkel in de 1mg-dosis direct bij de geboorte gegeven...en de rest moet de moeder maar bepalen.

Betreft mijn laatste vraag; daar ben ik inmiddels uit: de baby krijgt de vitamine K in druppelvorm. Dus moeders heeft er nog wel iets mee te maken, maar het hoeft niet haar eigen lichaam te passeren.

Wat trouwens ook wel speciaal is, is het feit dat de pasgeborenen nog niet veel vitamine K bij zich hebben als ze worden geboren. Enkel een klein beetje in de lever...knap dat een baby dan wel razendsnel de gegeven vitamine K na de geboorte (door de verplichte injectie en voeding) kan verwerken.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Toediening vitamine K bij pasgeborenen

Pectus schreef: zo 02 sep 2012, 19:55
Wat het precieze verschil zal zijn voor de uitwerking weet ik niet, maar beide onderzoeken verklaren iets anders.
Iets anders is wat sterk gesteld, immers:
De voornaamste reden om ook bij de nieuwe richtlijn voor orale profylaxe te kiezen – en niet voor IM

profylaxe - is dat orale toediening (mits adequaat gedoseerd) net zo effectief is en niet de potentiële

nadelen heeft van een (in andere landen gerapporteerde) verhoogde kans op ouderlijke weigeringen.
mijn interpretatie: injectie is "robuuster", bij orale toediening moet je wat beter opvolgen? Nadeel van injectie is dat ouders niet graag spuiten zien?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 12.262

Re: Toediening vitamine K bij pasgeborenen

Pectus schreef: zo 02 sep 2012, 12:21
Het beeld wordt geschetst dat een pasgeborene enkel kan overleven door de toediening van vitamine K direct na de geboorte. Uiteraard is het een belangrijk stofje voor het lichaam (bloedstolling), dat niet door de placenta kan worden doorgegeven en pasgeborenen nog niet in de darmen aanmaken.

Wat ik echter niet helemaal kan volgen is het feit dat een baby vroeger ook prima kon overleven zonder een shotje vitamine K te krijgen na de geboorte.

Natuurlijk wil men tegenwoordig allerlei preventies doorvoeren, maar gaat dit niet te ver?
Naja, wanneer gaat iets te ver. Uiteraard is het absoluut waar dat de mens overleefd heeft als soort zonder enige medische interventie bij bevallingen, en zonder enige medicatie of supplement aan pasgeborenen.

Voor het voorbestaan van de soort is het niet zo erg als bijvoorbeeld 20% van de kinderen sterft voor het eerste levensjaar, of een paar procent van de vrouwen sterft bij de bevalling. Zaak is alleen dat je in een 'beschaafd' land dergelijke percentages niet wilt zien.

Zo bezien zijn er natuurlijk veel praktijken rond geboorte die wellicht overdreven lijken. Anderzijds is het ook zo dat thuisbevallen een echt nederlands ding is wat in vrijwel ieder ander westers land als een idiote bezigheid wordt gezien.
Victory through technology

Reageer