[natuurkunde] Zonne-energie meten?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6

Zonne-energie meten?

Ik moet voor een practicum natuurkunde de energie van de zon per seconde per m2 meten. De bijlage geeft aan dat we een rechthoekig blik of een rechthoekig iets mochten gebruiken. Hiervan moeten we een zijde zwart maken, maar voor de rest moeten we het zelf uitzoeken.

Ons idee tot dusver is om een rechthoekig blik te nemen die we open kunnen doen indien nodig. Daar willen we de binnenkant van isoleren, zodat we zeker kunnen zijn dat er geen invloeden van binnen kunnen komen. Hierna willen we de zijde die naar de zon wijst zwart verven en de oppervlakte meten met een infraroodcamera of iets anders.

Nu is ons probleem dat we niet zeker weten of dit wel kan, en of er dan een manier is om de temperatuur om te rekenen naar energie.

Klinkt hetgeen wat wij willen doen haalbaar of is er een manier waarop het anders kan?

Groetjes Nivea

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Zonne-energie meten?

De bijlage geeft aan dat we een rechthoekig blik of een rechthoekig iets mochten gebruiken.
Bijlage? Ik zie geen bijlage.
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Zonne-energie meten?

Ik bedoelde de bijlage die in de klas werd uitgedeeld waar op stond wat we moetsen doen. Sorry voor enig ongemak, ik bedoelde niet een bijlage die je in een bericht kan stoppen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Zonne-energie meten?

In welke klas zit je en op welk niveau? Weet je bijvoorbeeld hoe een Joulemeter werkt en hoe je daar aan kunt rekenen?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 6

Re: Zonne-energie meten?

ik zit in 6vwo, dus ik denk dat dat wel goed zal komen ;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Zonne-energie meten?

Dan zou je zo'n voorwerp kunnen maken, dat zo goed mogelijk isoleren voor warmtegeleiding en aan alles behalve de zonzijde ook zo goed mogelijk isoleren tegen straling, zonwarmte laten opvangen gedurende een bepaalde tijd, temperatuurstijging meten en aan de hand van de warmtecapaciteit van je voorwerp dan uiteindelijk de opgevangen energie berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Zonne-energie meten?

Zoiets inderdaad - ik zou het blik wegen, de capaciteit toekennen alsof het uit ijzer bestond, en dan vullen met een bekende hoeveelheid water.

Isoleren gaat denk ik het handigste door een fors stuk piepschuim te nemen, en daar een uitsnede in te maken waar dat blik precies in past. Als je er dan nog een glasplaat bovenop legt ben je ook van de convectie af en zou het resultaat best eens in de buurt van de werkelijkheid kunnen komen ;)
Victory through technology

Reageer