Waarom koper de corrosievastheid van aluminium vermindert

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 13

Waarom koper de corrosievastheid van aluminium vermindert

In een metaalkundeboek las ik het volgende:

Koper verminderd de weerstand van aluminium tegen corrosie en is als zodanig een ongewenste onzuiverheid. Toch worden er aan veel aluminiumlegeringen koper toegevoegd om de sterkte te verhogen.

Mijn vraag: Waarom verlaagt Cu de corrosievastheid van Al?

Zelf had ik de volgende oplossing bedacht (zie afbeelding):

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Hier kom ik tot de conclusie dat het aluminiumatoom sterker gebonden aan zuurstof is als koper aan zuurstof. Er zijn meer elektronen aan elkaar gebonden bij aluminiumoxide volgens mijn tekening. Een atoom koper gebonden aan een atoom zuurstof breekt dus eerder los, wat een poreuzere laag geeft.

Kan iemand mij vertellen of de verminderde corrosievastheid te verklaren is met mijn oplossing?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Waarom koper de corrosievastheid van aluminium vermindert

ik dat het iets met redoxreacties te maken heeft. Kijk eens naar redoxpotentialen (of reducerende capaciteit) van Al en Cu.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Waarom koper de corrosievastheid van aluminium vermindert

Opmerking moderator

Verplaatst naar Scheikunde
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Waarom koper de corrosievastheid van aluminium vermindert

Ik vermoed dat het ermee te maken heeft dat aan het oppervlak van de legering zowel Cu als Al atomen voorkomen. In geval van Al oxideert dat normaliter behoorlijk snel dicht tot een laag die verdere corrosie voorkomt - aluminium is feitelijk altijd gecorrodeerd, maar het blijft dan bij een heel dun laagje.

Bij Cu is de oxidelaag echter niet afschermend, dat corrodeert gewoon door tot er een behoorlijk dikke laag op zit.

Ik denk dat je bij de legering dus het probleem hebt dat de buitenkant bestaat uit een mix van aluminium- en koperoxide, die als geheel niet meer hermetisch afsluit tegen diepere corrosie.
Victory through technology

Reageer