Inwendige van de aarde

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Inwendige van de aarde

Misschien had ik beter het natuurkunde, of het scheikundeforum kunnen gebruiken... maar ja.... hier de vraag.

Het binnenste van de aarde is vloeibaar door de intese hitte die er heerst, waar komt die energie vandaan....onwaarschijnlijk dat de aarde na 4,5 miljard jaar nog steeds niet is afgekoeld.... wat houdt die kachel aan?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Inwendige van de aarde

een kleine rechtzetting: door de immense druk is het binnenste van de aarde niet vloeibaar, maar vast.

maar de buitenkern is inderdaad vloeibaar. de hitte wordt geproduceerd als ik me niet vergis door het verval van radioactieve elementen.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: Inwendige van de aarde

Ja klopt.

Lord Kelvin had de leeftijd van de aarde eens berekend aan de hand van haar afkoeling en kwam 20 tot 40 miljoen jaar uit. Precies omdat hij geen rekening gehouden had met de radioactiviteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Inwendige van de aarde

noortje schreef:een kleine rechtzetting: door de immense druk is het binnenste van de aarde niet vloeibaar, maar vast.

maar de buitenkern is inderdaad vloeibaar. de hitte wordt geproduceerd als ik me niet vergis door het verval van radioactieve elementen.
Weet je dat zeker noortje? kijk de thermodynamische tabellen eens na, er is volgens mij nog nergens een eind aan de overgang tussen fluidum en massa te vinden. Dus boven een bepaalde temperatuur kun je met het verhogen van de druk nooit meer een vaste vorm verkrijgen. Dus het is zekere mate nog steeds een fluidum in de kern.

Berichten: 1.404

Re: Inwendige van de aarde

Ik heb toch ooit ook eens ergens gelezen dat de aarde een vaste kern heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Inwendige van de aarde

De aarde heeft inderdaad een vaste (ijzer)kern van een 5000 km diameter.

Afbeelding

Bron

Reageer