Krokodilleneieren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 31

Krokodilleneieren

ik had gehoord dat door een hogere temperatuur in de eieren er meer kans op een mannetje was en bij een lagere temperatuur meer kan was op een vrouwtje. :roll:

is dit waar want:

het heeft toch te maken met X en Y als het XX is is het een vrouwtje wat maak de temperatuur dan nog uit en als het XY is dan is het gewoon een mannetje heb ik dit verkeerd

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Krokodilleneieren

het heeft toch te maken met X en Y als het XX is is het een vrouwtje wat maak de temperatuur dan nog uit en als het XY is dan is het gewoon een mannetje heb ik dit verkeerd


Ik dacht dat dit niet zo was bij reptielen ... en dat het bij reptielen dus van andere zaken afhangt :roll: Maar specifieker kan ik eerlijk gezegd niet zijn ...

Berichten: 31

Re: Krokodilleneieren

dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Krokodilleneieren

dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken
Volgens mij hadden die helemaal geen xy systeem :roll:

Edit: Dit heb ik door te googlen gevonden:
Korte feitjes

· Het geslacht van een krokodillenbaby wordt door de broedtemperatuur bepaald. Onder de 30 graden ontwikkelen zich vrouwtjes, boven een temperatuur van 33,9 graden uitsluitend mannetjes.
Nog eventjes verder zoeken :wink:

Berichten: 31

Re: Krokodilleneieren

ok bedankt voor de info :wink: en ik zoek op internet wel weer verder. :roll:

Prettige kerstdagen!!

Berichten: 31

Re: Krokodilleneieren

weet je ook een verklaring daarvoor dat het bij hoger dan 33,9 mannetjes worden en dat het bij lager dan 30 vrouwtjes worden

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Krokodilleneieren

Bij de eieren van krokodillen wordt het geslacht bepaald door de temperatuur van de omgeving. De temperatuur waarin de eieren zich bevinden bepaalt de ruimtelijke verdeling van enzymen en hormoon receptoren.

De gecko produceert bij lage en hoge temperaturen vrouwtjes, terwijl bij intermediare temperaturen worden mannetjes geboren. Als men echter bij een gecko oestrogeen (vrouwelijk hormoon) toedient worden ook bij intermediaire temperaturen toch vrouwtjes geboren.

De temperatuur afhankelijke seksbepaling zou een evolutionaire voorloper kunnen zijn van de genetische controle bij zoogdieren. Het is gebleken, dat bij ratten de temperatuur de invloed van steroïde hormonen kunnen beïnvloeden. Misschien maskeert de invloed van de temperatuur tijdens de ontwikkeling van het embryo bij zoogdieren, omdat ze warmbloedig in tegenstelling tot de krokodillen die koudbloedig zijn.
Het lijkt er dus op dat de temperatuur bepaalt welke hormonen worden aangemaakt en welke niet, dus dat zorgt er dan ook voor of het een mannetje of een vrouwtje word :wink:

Berichten: 31

Re: Krokodilleneieren

heel erg bedankt !! :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Krokodilleneieren

heel erg bedankt !!   :D


Your Welcome :roll:

Berichten: 236

Re: Krokodilleneieren

Hoi

Bij hogere temperatuur wordt het jong groter en kan zich beter handhaven als mannetje.

Bij lage temperatuur zijn de jongen kleiner en dus kunnen het beter vrouwtjes worden zodat ze niet tegen een groot mannetje hoeven te vechten.

Berichten: 8.614

Re: Krokodilleneieren

Ik dacht dat dit niet zo was bij reptielen ... en dat het bij reptielen dus van andere zaken afhangt :D Maar specifieker kan ik eerlijk gezegd niet zijn ...
dus bij reptielen heeft het niks met X en Y te maken
Er dient hier een onderscheid gemaakt te worden tussen verschillende soorten reptielen:
  • reptielen met temperatuurafhankelijke geslachtsbepaling:
    • de krokodilachtigen (Crocodilia)
    • de brughagedissen (Rhynchocephalia)
    • de meeste schildpadden (Testudines)
    • veel hagedissen (Sauria)
  • reptielen met genetische geslachtsbepaling
    • de slangen (Serpentes)
    • verschillende schildpadden
    • sommige hagedissen
Bij de reptielen met genetische geslachtsbepaling zijn er ook weer verschillen.

Lees meer hier.

Zoek ook eens op Google met temperature-dependent sex determination, dan vind je massa's nuttige informatie.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Krokodilleneieren

Dat temperatuur syteem is helemaal niet zo gek hoor.

Mensen zijn warmbloedig dus werkt dit systeem niet meer en hebben we iets anders moeten ontwikkelen om toch mannetjes en vrouwtjes te kunnen krijgen. En dat is het XY systeem.
Minder dan niks is onmogelijk.

De enige uitzondering op deze regel is mijn salaris.

Berichten: 8.614

Re: Krokodilleneieren

Inderdaad, maar slangen zijn ook koudbloedig, en toch hebben ze een genetische geslachtsbepaling.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 10

Re: Krokodilleneieren

Het lijkt me dat genetische overerving van geslacht een voorwaarde is voor warmbloedigheid.

Het moet ontstaan zijn voor warmbloedigheid ontstond. Zou maar een zootje zijn als er eerst warmbloedigen waren en daarna pas genetische geslachtsovererving.

Berichten: 32

Re: Krokodilleneieren

Reptielen hebben wel degelijk een genetische geslachtsbepaling. XY zal normaal een mannetje zijn, XX een wijfje. Bij sommige reptielen (zoals o.a. krokodillen en schildpadden), spelen ook nog andere factoren een rol, waaronder de temperatuur. Temperatuur kan er voor zorgen dat een XY krokodil toch een wijfje wordt.

Op het Y chromosoom liggen normaal genen voor productie van mannelijke geslachtshormonen, maar bij lage temperature worden die niet actief.

Dat is geen utizondering. Er zijn vele organismen met genen die niet actief zijn (bijv. extreme haargroei bij mensen, en occasioneel worden zij wel 'aangeslaan').

Bij mensen kan het ook zijn dat een XY persoon 100% vrouwelijk is. Dat betekent niet dat het geslacht niet genetisch wordt bepaald.
Met vriendelijke groeten,



Diederik D'Hert

Reageer