[wiskunde] 6iw GIP: Wiskunde bij 3d scanners?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 18

6iw GIP: Wiskunde bij 3d scanners?

Hallo, ik zit sinds enkele dagen in de 6de middelbaar industriele wetenschappen (ik ben nu dus 17) in België en dit jaar moeten wij een groot eindwerk (geïntegreerde proef of GIP) maken. Ik heb al een onderwerp gekozen namelijk 3d (laser)scanners. Ik denk dat hier veel over te vertellen valt en ik kan zelf ook d.m.v. een simpele webcam, een gratis programmaatje en een laserpointer een korte demonstratie geven. Ik heb 8 uur wiskunde per week en daarom moet ik er ook enkele formules en berekeningen in verwerken. Ik weet echter niet goed waar ik deze kan vinden en leren begrijpen. Het mag niet enorm ingewikkeld zijn, we zullen enkele vragen gesteld krijgen en ik moet dus begrijpen wat de berekeningen betekenen.

Alvast bedankt! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: 6iw GIP: Wiskunde bij 3d scanners?

Ik hoop dat je aan volgende uitleg iets hebt. Ik heb kernwoorden (zoektermen) in bold gezet. Je kan proberen van in het Nederlands te zoeken, maar ik denk dat je in het Engels meer zal vinden. Betreft de camera methodes, als je niks vindt probeer er dan eens de term 'Computer Vision' bij te zetten.

Over de lasers weet ik niet echt veel. Je kan eens zoeken naar "Time of Flight" camera/scanner. Dat werkt via het principe van RADAR. Een laserpuls wordt uitgezonden en dan wordt er gekeken hoe lang het duurt voordat de reflectie ervan terug ontvangen wordt. Via de kennis van de lichtsnelheid kan zo berekend worden hoe ver het reflecterend oppervlak van de camera/scanner is. Door het puntje in andere richtingen uit te zenden of door een bepaald patroon te gebruiken kan je een hele scene scannen. In deze categorie kan je ook eens opzoeken hoe het gedaan wordt in de Microsoft Kinect.

Als je met een camera werkt dan kom je in het gebied van 'Computer Vision'. Daarin wordt onder andere onderzocht hoe 3D informatie vanuit meerdere 2D beelden kan afgeleid worden.

Je kan eventueel eens kijken naar 'structure from motion' of 'optical flow', maar ik denk dat 'stereo vision' eenvoudiger is, daar wordt er gebruik gemaakt van 'epipolar geometry'.

Als je naar de camera's gaat dan is het ook belangrijk dat je begrijpt hoe een punt in de ruimte overeenkomt met een punt in een digitale afbeelding. Kernwoorden zijn hier '(3D) projection', 'camera matrix', 'camera calibration' (je moet de intrinsieke en extrinsieke camera-parameters kunnen bepalen).

Hier zal je veel matrices tegenkomen.

PS: de camera methodes gaan ervan uit dat er in de verschillende 2D afbeeldingen 'correspondences' of overeenkomende punten zijn. Er bestaan technieken om die automatisch te vinden, maar het is best om er van uit te gaan dat je die manueel aanduidt.

PS2: ik vind zelf ook niet echt 1 geweldige site die stereo vision deftig uitlegt, maar als je dat wil bekijken raad ik je dus aan om eerst te kijken hoe een punt in de ruimte geprojecteerd wordt. Een punt in een afbeelding kan overeenkomen met oneindig veel punten op een lijn door het 'focal point' van de camera en het punt in de afbeelding. Met 1 2D afbeelding ben je dus niks, maar als je er 2 hebt, dan heb je 2 lijnen en tenzij je camera's lastig geplaatst zijn, snijden die 2 lijnen en kan je het 3D punt bepalen.

Berichten: 18

Re: 6iw GIP: Wiskunde bij 3d scanners?

Erg bedankt om zo snel te antwoorden en om me te helpen

Reageer