bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Reageer
Berichten: 9

bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Hallo,

ik ben 18 en ga dit jaar bio-ingenieur studeren aan UGent. In mijn vrije tijd zou ik graag blijven voetballen, 2x week + match en eigenlijk zit ik ook nog in de leiding van de chiro ,zondagnamiddag 13u-20u, maar Ik vrees dat ik dit laatste zal moeten laten vallen omwille van het zware lesrooster...

Heeft iemand advies of dit een verstandige keuze is of is de combinatie toch haalbaar?

Ik ben alleszins heel gemotiveerd voor mijn studies en heb de bedoeling om het aantal herexamens tot het absolute minimum beperken!

thx voor antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Nou, ik studeer burgerlijk ingenieur en heb klasgenoten die hun voetbal ook niet hebben opgegeven, of andere hobby's zijn blijven beoefenen. Dat doe ik ook.

Je moet je voorstellen dat je een hele dag les hebt gevolgd. Dan kan je niet nog eens een hele avond leren. Een stukje ontspanning zo nu en dan kan een duidelijke streep trekken tussen vrije tijd en studie-tijd. En ja, ik ben ook een vlijtige student ;)

Volgens mij kan het dus wel, als je de rest van je tijd gedisciplineerd doorbrengt. Je moet je hele leven niet opgeven omdat je gaat studeren hoor ;)
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

In mijn ervaring, en hetgeen dat ik rond mij heen zie, is dat zoiets de meeste weken wel lukt. Maar voor en tijdens de blok ga je dat waarschijnlijk iets moeten milderen. Het probleem is dat het gewicht tijdens het jaar niet helemaal gelijk verdeeld is, in tegenstelling tot in het middelbaar.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Ik ga nu zelf naar het 2e jaar bio ingenieur in Gent dus ik kan je wel wat advies geven :) . Je lessenrooster zit in het 1e jaar prop vol. Tijdens de week heb je echt niet veel tijd om te studeren, ik kwam meestal rond 18u thuis (ik ben wel 1u onderweg). Tegen de tijd dat je achter je bureau zit is het al snel 18u30-18u45. Je moet veel practica's voorbereiden, en dan kan je ook niet studeren (je leert natuurlijk wel bij). In de week kun je niet zoveel doen, dus daarom hou je best je weekends vrij om de stof bij te houden (vooral chemie, wiskunde en fysica).

Je moet voor plantkunde ook een herbarium samenstellen, dit is immens veel werk. Verzamel en benoem al je planten ( +- 60, 10 op overschot voor planten die niet goed zijn gedroogd) voor het jaar begint, dat scheelt je al een hoop werk dat je tijdens het 1e semester niet moet doen (en veel planten staan nog in bloei in september.) Volg ook de instructies zo goed mogelijk op (http://www.pteridolo...20HERBARIUM.pdf ), voor je flora neem je best een 'Heukels'. Vervang je krantepapier genoeg, want medestudenten zijn helemaal opnieuw moeten beginnen om dat hun planten rot waren.

Voor wiskunde is het belangerijkste niet de theorie les, maar de werkcolleges! Er zijn vakken (Aardwetenschappen, dierkunde, ...) waarbij de prof alleen maar de powerpoint presentatie overloopt, hier ga je beter niet naar de les maar studeer je thuis voor deze of andere vakken. ( Dit is mischien een beetje vreemd om deze vakken te 'skippen', maar je leert meer thuis dan in de les). Voor wetenschappelijk programmeren moet je maken dat je 1e semester super goed is, want het 2e semester is veel moeilijker en je totale score is het gemiddelde van je 2 semesters. Het grote 'buisvak' van het 1e jaar is Chemie I en II, om je zo goed mogelijk voor te bereiden schaf je best http://echemie.deboe...ublic/index.php dit aan. Dit is een online boek met oefeningen en de oplossingen stap voor stap uitgelegd. Je zal zien dat de hoofdstukken in dit boek overeenkomen met de cursus. De prof durft hieruit ook examen vragen halen!

Ik zou zeggen, probeer 1 van de 2 dingen te doen. Als je 1e semestere 'slecht' is, laat je ze best alletwee vallen ( of maar 1 training en 1 match in de week.) De unief is een totaal andere manier van aanpakken, sommigen kunnen dit direct bij andere duurt dit wat langer.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 9

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Ik heb inderdaad ook wat de indruk dat er in de week niet zoveel tijd meer overblijft, dan lijkt het mij ook beter om de zondag vrij te houden om de leerstof wat bij te werken.

Al hoor ik ook andere mensen die zeggen dat het er pas op aan komt midden november (dan is het wel mogelijk om als leiding de chiro even te 'skippen' tot eind januari) om in actie te schieten, maar die volgen vaak een andere richting en in mijn eerste jaar wil ik nog niet te veel risico's nemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

SkyWiz schreef: za 08 sep 2012, 12:14
Ik heb inderdaad ook wat de indruk dat er in de week niet zoveel tijd meer overblijft, dan lijkt het mij ook beter om de zondag vrij te houden om de leerstof wat bij te werken.

Al hoor ik ook andere mensen die zeggen dat het er pas op aan komt midden november (dan is het wel mogelijk om als leiding de chiro even te 'skippen' tot eind januari) om in actie te schieten, maar die volgen vaak een andere richting en in mijn eerste jaar wil ik nog niet te veel risico's nemen.
Je moet elke richting apart bekijken en ik zeg het je ... als je dan maar in actie schiet kom je er niet (je hebt natuurlijk wel altijd uitzonderingen).
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Dat is allemaal erg persoonlijk. Er zijn mensen die in het jaar niks doen en voldoende hebben met de blokperiode en er zijn er die heel het jaar door werken. Zelf zie ik gewoon dat ik naar alle lessen ga en dat ik de oefeningen begrijp.

In het weekend een paar uurtjes dingen herhalen kan ik wel begrijpen, maar zoals 'In physics I trust' ook al aangeeft: als je elke dag les hebt van 8 tot 5 dan vind ik het niet meer dan normaal dat je 's avonds iets anders wil doen.

Berichten: 460

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Xenion schreef: za 08 sep 2012, 16:22
In het weekend een paar uurtjes dingen herhalen kan ik wel begrijpen, maar zoals 'In physics I trust' ook al aangeeft: als je elke dag les hebt van 8 tot 5 dan vind ik het niet meer dan normaal dat je 's avonds iets anders wil doen.


Precies, in de basis is het programma erop gebaseerd dat de gemiddelde student met een "normale" werkweek het moet redden. Er zullen altijd wat drukkere en minder drukke periodes inzitten, maar er is ook een leven naast studeren. Genieten van je studententijd is ook belangrijk.. je moet de mix vinden tussen studie en sociale activiteiten.

Berichten: 9

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Hoeveel uur is dat dan precies? Natuurlijk is dat ook persoonlijk en hangt het waarschijnlijk ook af van welk vak het is...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Een normale werkweek betekent ongeveer 40 uren per week bezig zijn met je studie. Dat is dus lessen etc. incluis! Maar tel er maar op dat dit in je eerste jaar niet volledig gaat kloppen :) . Klopt het wel, zoveel te leuker en beter uiteraard.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 9

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

ok, merci!

Berichten: 460

Re: bio-ingenieur, nog vrije tijd?

Ik heb op de nl-Universiteit ruim genoeg gehad aan normale 9-5 dagen. Het eerste jaar had ik veel practica, waardoor je nog wel eens wat in de weekenden moest doen, maar voor de rest bij goedl indelen van je tijd moet een gemiddelde student er wel komen. Dat laatste is natuurlijk zeker belangrijk en niet te onderschatten onderdeel waar studenten op vast lopen.

Reageer