[scheikunde] Vriespuntsdaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 37

Vriespuntsdaling

Hallo,

Tijdens het maken van opdrachten kwam ik deze vraag tegen:

Welke stof zal voor de grootste vriespuntsdaling zorgen bij oplossen van 1 mol van die stof? Leg uit.

- Natriumchloride

- Calciumchloride

- Natriumfosfaat

- Calciumnitraat

En wat gebeurt er met de osmotische druk?

Ik weet helemaal niks over Vriespuntsdaling. Ik heb mijn docent het ook nooit horen vertellen. En bij het woord Osmotische druk komt ook niks naar boven.

Wil graag weten hoe je dit moet aanpakken.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vriespuntsdaling

Wel straf dat je daar niets van gezien zou hebben. Helpt dit?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 37

Re: Vriespuntsdaling

Ik heb het eens doorgenomen, maar ik snap het nog niet helemaal. Er staat dat de vriespuntsdaling afhangt van het aantal ionen.

- Natriumchloride NaCl

- Calciumchloride CaCl2

- Natriumfosfaat Na3PO4

- Calciumnitraat Ca(NO3)2

zoals hierboven is te zien heb ik even stoffen uitgewerkt. Maar nu moet ik dus uit die verhoudingsformules het aantal ionen zien te vinden. Dit lukt mij dus niet, ik twijfel tussen Natriumfosfaat en Calciumnitraat.

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Vriespuntsdaling

Wanneer je deze stoffen gaat oplossen in water dissociëren ze ionen. Schrijf eens de dissociatievergelijkingen op.

Bijv: stel dat je KBr zou oplossen dan krijg je: KBr K+ (aq) + Br- (aq)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 12.262

Re: Vriespuntsdaling

Die dissociatie is dan wel weer een aanname, ik weet niet of je die bij voorbaat mag maken.

Doe je dat wel, dan zou ik zeggen dat Na3PO4 per mol 4 mol ionen oplevert en daarmee een grotere vriespuntsdaling teweeg moet brengen dan de andere stoffen die het met 3 of 2 mol ionen per mol zout moeten doen.

Overigens wil ik er wel als bezwaar bij vermelden dan Na3PO4 niet oplosbaar is met 1 mol per liter bij 0 celcius, het het dus rond het vriespunt zal uitkristalliseren waarna 'slechts' een verzadigde oplossing overblijft. Als je dat in overweging neemt zou CaCl2 wel eens effectiever kunnen zijn in de praktijk.
Victory through technology

Berichten: 37

Re: Vriespuntsdaling

Okee..dus het is Na3PO4. Maar hoe kom je erachter hoeveel ionen het bevat? Moet je dan naar kijken dat Na+ 1 ion heeft en PO43- 3 ionen? Wat dus samen 4 wordt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vriespuntsdaling

Je hebt het begrip "ion" verkeerd in je hoofd.

Een ion is een atoom met een of enkele elektronen meer of minder dan nodig om de lading van dat atoom als geheel neutraal te houden. Na+ is dus een ion, maar Al3+ ook (dat komt dan 3 elektronen tekort), en O2- evenzeer (heeft twee elektronen teveel).

Er bestaan ook samengestelde ionen. Pas op, er komt nu een onzuivere definitie, maar om het begrijpelijk te houden: Dat is dan een groepje atomen die samen wel een "molecuul" kunnen vormen, maar daarbij tóch een elektron (of meerdere) overhouden of tekort komen om als geheel elektrisch neutraal te zijn. Nitraat bijvoorbeeld, NO3-is een "molecuul" met één stikstofatoom en drie zuurstofatomen, en daar zwerft een elektron rond dat geen plaats kan krijgen in een atoombinding. Of NH4+ , dat komt dan juist weer een elektron tekort.

Welke lading(en) een ion van een zeker atoom kan krijgen is een kwestie van uit je hoofd leren. In het periodiek systeem (dat niet voor niks "systeem" heet) zijn trouwens wel wat geheugensteuntjes te vinden, in ieder geval al voor de belangrijkste atomen. Edelgassen zullen helemaal geen ionen vormen, de groep ernaast (de halogenen) zullen allen 1- -ionen vormen etc:
zionen.gif
zionen.gif (28.47 KiB) 309 keer bekeken
Atomen met negatieve ionen vormen graag zouten met positieve ionen. Dat gebeurt dan zó dat het ontstane zout elektrisch neutraal is.

Één Na+ en één Cl- zullen samen het elektrisch neutrale NaCl vormen.

Maar een Al3+ heeft niet genoeg aan één Cl - om daarmee een elektrisch neutraal zout te vormen: Al wil graag 3 elektronen om zijn tekort te compenseren, maar Cl kan er maar één leveren.

Dat kan opgelost worden door 1 Al 3+ -ion te laten samengaan met 3 Cl 1- ionen:

sommetje: 1 x (+3) + 3 x ( -1) = 0

Aluminium en chloor zullen dus samen het zout aluminiumchloride AlCl3 vormen.

Met bovenstaande wetenschap, en een tabelletje met ionladingen (de tabel oplosbaarheid van zouten uit BINAS is ook zo'n fijn geheugensteuntje voor veel voorkomende ionladingen) zou je moeten kunnen uitvogelen hoe de 4 zouten uit je opgave eruit zien. Dat heb je ondanks je vreemde idee over wat een ion is toch correct gedaan in een post hierboven, geheel per ongeluk, want CaO zou jij volgens jouw vreemde definitie als 4 ionen beschouwd moeten hebben (eenmaal 2+ en eenmaal 2-).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Vriespuntsdaling

Benm schreef: zo 09 sep 2012, 01:44
Die dissociatie is dan wel weer een aanname, ik weet niet of je die bij voorbaat mag maken.

Overigens wil ik er wel als bezwaar bij vermelden dan Na3PO4 niet oplosbaar is met 1 mol per liter bij 0 celcius,
In de opgave wordt niet gerept over volumes. Slechts over het oplossen van 1 mol zout, en laten we dan maar aannemen dat bedoeld wordt "in gelijke volumes water".
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Vriespuntsdaling

Tja, dat moeten fikse volumes water zijn... maar ik miste ook de hoeveelheid water in de vraag. Ik nam alleen aan dat men per abuis vergeten was 'per liter' of '1 molair' te schrijven, dat gebeurd wel eens vaker.
Victory through technology

Reageer