[wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 2.589

[wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Hallo,

Wie kan me nog even helpen bij het diagonaliseren van een matrix. Ik denk dat het als volgt moet eerst bepaal je de karakteristieke veelterm waarvan je dan de wortels bepaald en de bijbehorende eigenvectoren. wat doe je daar dan me ? vormen gewoon deze vectoren een nieuwe basis? en bepaal je da afbeelding tov deze nieuwe basis dan gewoon door de eigen waarden in een matrix te zetten? is het zo als in het voorbeeld alhoewel ik niet snap waar die functie helemaal rechts onder vandaan komt.

Afbeelding

Groeten. Dank bij voorbaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Je eigenwaarden zijn correct en de bijbehorende eigenvectoren ook, die vormen nu inderdaad een basis ten opzicht waarvan de matrix diagonaal wordt. Je schrijft de eigenvectoren in de kolommen van een matrix, noem deze P. Bepaal hiervan dan ook de inverse matrix, P-1. Dan geldt: A = PDP-1

Hierin is A de oorspronkelijke matrix en D de diagonaalmatrix met de eigenwaarden als elementen op de hoofddiagonaal, in dezelfde volgorde als de eigenvectoren in de kolommen van P.

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Is dit hier al gebeurdt? Wat moet die [f] e'f' voorstellen ?

Groeten. Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Helaas is het me niet echt duidelijk wat je bedoelt... Wat begrijp je niet?

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Staat de eigenlijke diagonale matrix er al in en van waar komt het rood onderlijnde?

Groeten.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

De onderlijnde matrix is de diagonaalmatrix (te herkennen aan de eigenwaarden op de diagonaal) en het tweede onderlijnde deel is nogal onduidelijk. Is het f van die vector die 1x de vector zelf geeft? (dus het is een eigenvector van die f).

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Moet ik dan gewoon de wortels van de karakteriestieke veelterm bepalen en deze p de diagonalen zetten van mijn matrix en zo heb ik dan onmiddelijk de diagonaal matrix nadien kan ik met deze eigenwaarden de eigenvectoren bepalen

Dit gaat natuurlijk alleen als het mogelijk is te diagonaliseren.

Maar mijn groote probleem is vooral dat ik niet goed weet wat aanvangen met die eigen waarden mag ik die gewoon op de diagonaal zetten of moet ik die eerst nog vermenigvuldigen met basis vectoren of zoiets eerst nog door een functie duwen of iets dergelijks?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

De uiteindelijke diagonaalmatrix D bestaat inderdaad louter uit de eigenwaarden, dus die kan je zoals je zelf zegt (in het diagonaliseerbaar geval) direct opstellen van zodra je de eigenwaarden hebt.

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

waarom doe jij dat eigenlijk zo
A = PDP<sup>-1</sup>
Kan het niet zo? A = M D waarbij A= origineel M is overgangs matrix en D de diagonale

Als je dan M wil kennen dan moet je M^-1 A = M^-1 M D waarbij M^-1 M Dan wegvallen.

Wat doe ik hiermee fout? Groeten.

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Afbeelding

Ik probeer me op dit te beroepen echter overal vind ik het geen wat TD me hier zei dus waarom mag ik niet als bovenstaande denken?

Het rood onderlijnde zijn dan matrices.

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Ook hier is er toch zowel een links- als rechtsvermenigvuldiging?

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Je hebt idderdaad gelijk hier is dat ook zo maar hier volgens mij niet:

Afbeelding

Bij 2.9 vermenigvuldigt men alleen maar links en daarom dacht ik dat ik dit ook zo kon doen bij die eigen waarden

Afbeelding

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Maar dat is niet wat we willen bij de diagonalizatie. De vorm waarin we het nu kunnen schrijven is namelijk net interessant. Om te beginnen is P opgebouwd uit de eigenvectoren (en de inverse van P kan je dan bepalen). Het oplossen van stelsels wordt in deze vorm bijvoorbeeld makkelijker, vooral voor grotere ordes.

Een handige eigenschap van het ontbinden volgens A = PDP-1 is dat het ook erg eenvoudig wordt om hogere machten van A te berekenen. Immers, nu geldt dat An = PDnP-1 en de macht van een diagonaalmatrix is zeer eenvoudig (elk diagonaal element tot de n-de macht). In het geval van A = MD zou dit niet meer het geval zijn.

Berichten: 2.589

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

A^n = PD^nP-1
Moet je niet elke stukje in het recter lid tot die macht verheffen?

Kun je die methode die jij gebruikt ook op een of andere manier afleiden of aantonen? of gewoon weg aanemen?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [wiskunde] Eigenwaarden en eigenvectoren.

Normaalgezien is het uitrekenen van een macht van een matrix geen leuke bezigheid, voor een n-de macht moet je immers n keer een matrixvermenigvuldiging uitvoeren (leuk is anders...)

Stel nu dat je die matrix A kan schrijven als PDP-1 waarin D diagonaal is. Om dan An te bepalen moeten we inderdaad het hele rechterlid van daarnet tot de n-de macht doen, dus: (PDP-1)n.

Maar als we dat uitschrijven zie je dat er steeds "P-1P" komt te staan, en dat is samen de eenheidsmatrix en valt dus weg:

PDP-1 PDP-1 PDP-1 ... PDP-1 (n keer).

We vinden dus: PDnP-1

Een diagonaalmatrix tot een macht is gewoon elk element op de hoofddiagonaal tot die macht, daar is dus geen rekenwerk aan. Het probleem herleid zich dan tot twee keer een matrixvermenigvuldiging ipv n.

Reageer