Biomedische Labo. Techn. of Wet.?

Reageer
Berichten: 620

Biomedische Labo. Techn. of Wet.?

Hallo allemaal!

Ik heb reeds geprobeerd te zoeken op het internet, maar zonder werkelijk resultaat.

Ik ben geïnteresseerd om later (zit nu in het 5e ASO) één van deze 2 te gaan studeren:

-Biomedische laboratoriumtechnologie

-Biomedische wetenschappen

Graag zou ik nu de echte verschillen willen weten, en ook wat de toekomstmogelijkheden (beroepen) zijn, en zo ook welke uiteindelijk het 'best' is...

MVG

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Re: Biomedische Labo. Techn. of Wet.?

Hey, Wil je nog steeds antwoord op je vraag? Ik zie dat het van september 2012 dateert, dus je zou nu in het tweede semester van je 6e jaar zitten?

Ik zit momenteel in mijn eerste jaar biomedische wetenschappen. Ik had begin dit jaar ook getwijfeld om de laboratoriumtechnologie te kiezen.

Het eerste grote verschil is je diploma: bij biomedische wetenschappen (BW) krijg je na 3 jaar een academisch bachelordiploma (waarmee je op de arbeidsmarkt niet veel bent) en na 5 jaar een masterdiploma. Bij biomedische laboratoriumtechnologie (BL) krijg je na drie jaar een professioneel bachelordiploma, waarmee je meteen kunt gaan werken. 

BW is veel theoretischer en ruimer, je krijgt van alle wetenschappen en serieuze brok basiskennis mee, en je kan kiezen voor veel verschillende masteropleidingen en dus veel verschillende beroepen uitoefenen. Bij BL krijg je specifiekere theorie, gericht op 1 type beroep (laborant) en behoorlijk veel praktijk. Als je nog niet meteen zeker bent of je laborant wil worden raad ik zeker aan BW te starten. Lukt het je niet, kies dan pas voor BL. In mijn eerste jaar zie ik al meteen hoeveel domeinen er bestaan in de biomedische wetenschappen naast labowerk, van neuro-science tot beeldvormingstechnieken tot virussen en epidemieën tot genetica tot parasitologie,...

Ik waarschuw wel; doordat het net zo uitgebreid en ruim is, zie je ENORM veel theorie in BW. Ik denk dat ik in mijn eerste semester al meer bijgeleerd heb dan in mijn hele middelbaar. Maar we krijgen ook veel practica die er voor zorgen dat je de theorie beter onthoudt. En wat is er boeiender dan menselijke botten vasthouden of lintwormen dissecteren? ;)
Veel succes!

Reageer