vragen biochemie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 10

vragen biochemie

Hallo ivm met een opdracht die ik moet uitvoeren voor biochemie heb ik een aantal vragen die ik moet beantwoorden. een aantal antwoorden weet ik niet en kan ik ook niet vinden. Ik zou wel graag de antwoorden willen hebben, omdat we hierop zullen voortborduren de komende tijd.

hoe noemen we een amiozuurresidue dat in hetzelfde eiwit uit verschillende organisme hetzelfde is?

a.een homoloog eiwit

b.een conservatieve mutatie

c.een variabel residu

d.een invariant residu

Daarnaast wilde ik vragen of een polipetide een lading heeft en of bij de vorming van peptide bindingen beide functionele groepen hun lading verliezen?

De hydrolyse van ATP tot ADP en fosfaat levert energie op. Dat betekent dat de vrije energie (ΔG) van deze reactie negatief is. Of heb ik dit verkeerd begrepen?

Daarnaast heb ik een algemene vraag over de stof. Klopt het dat de gluconeogenese en de glycolyse zijn beide onomkeerbare routes zijn? anders heb ik de stof namelijk verkeerd begrepen.

al vast heel vriendelijk bedankt voor de moeite

Berichten: 320

Re: vragen biochemie

A)

"any amino-acid residue that always occurs in equivalent positions in the polypeptide chains of homologous proteins from different species, or in genetic variants of the protein from a given species."



Bron: http://www.answers.com/topic/invariant-residue


B)

Polypeptiden hebben bij physiologische pH N-terminaal een negatieve lading en C-terminaal een negatieve. Deze ladingen neutraliseren elkaar (zwitterion), maar er zijn nog de ladingen van de zijketens. Of deze zijgroepen al dan niet geladen zijn hangt van veel factoren af (pH, positie in de keten, opvouwing...).

De functionele groepen die de peptidebindign gevormd hebben dragen inderdaad geen lading meer, maar ze zijn ook niet ALTIJD per se geladen als ze niet in een peptidebinding zitten (pH afhankelijk)

C)

ATP + H2O → ADP + Pi ΔG˚ = −30.5 kJ/mol (−7.3 kcal/mol)

Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Adenosine_triphosphate

D)

De glycolyse en gluconeogense zijn elkaars tegengestelde en hebben bepaalde stappen gemeenschappelijk (door hetzelfde enzyme maar in omgekeerde richting afhankelijk van het evenwicht, zoals fosfoglucoisomerase) maar ook bepaalde stappen apart (onomkeerbare stappen dus, zoals fosfofructokinase (glycolyse) of fructose-1,6-bisfosfatase).

Reageer