[scheikunde] Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 80

Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Hallo allemaal,

in de lessen chemie zijn we bezig geweest met het bepalen van concentraties en fracties in oplossingen. Zo hebben we onder andere ook een verpakking van kunstmeststoffen bestudeert.

Hierop stond het volgende: N P K (Mg) 12 8 16 (3)

Dit stellen massa-massa percentages voor, dus:
  • 12 gram op 100 gram kunstmeststof bestaat uit stikstofhoudende producten --> komt voornamelijk voor als 66% nitraat NO3- en 33% ureum CO(NH2)2
  • 8 gram op 100 gram kunstmeststof bestaat uit fosforhoudende producten --> komt voornamelijk voor als P2O5
  • 16 gram op 100 gram kunstmeststof bestaat uit kaliumhoudende producten --> komt voornamelijk voor als K2O
  • 3 gram op 100 gram kunstmeststof bestaat uit magnesiumhoudende producten --> komt voornamelijk voor als MgO
Dit staat op de zak maar dit kan niet omdat het product dan niet nat mag worden wegens vorming van zuren en basen, dus deze stoffen komen wél voor als kaliumzouten, magnesiumzouten, etc.

Mijn vraag was nu: men wil vloeibare kunstmest maken dus lost men 750g meststof op, hierdoor bekomt men een eindvolume van 250L. Wat zijn de molaire concentraties [NO3-], [CO(NH2)2], [K+], [Mg2+] en [PO43-] als we dezelfde verhoudingen van hierboven hanteren?

Ik geraak tot het berekenen van de massa voor N P K Mg.

Gewoon het massa-massa percentage vermenigvuldigen met 7,5.

12 gram * 7,5= 90g N

8 gram * 7,5= 60g P

16 gram * 7,5= 120g K

3 gram * 7,5= 22.5g Mg

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Nu omrekenen naar het aantal mol.

Stap 2: kijken hoeveel mol fosfaat, en kalium en magnesium dat je hebt

Stap 3: in je achterhoofd houden dat stikstof in 2 vormen aanwezig is, maar dat fosfaat en nitraat je enige tegenionen voor magnesium en kalium zijn.

Met een beetje getallengegoochel kom je der dan wel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Met één praktisch probleem: P, K en Mg worden inderdaad (heel archaïsch overigens) berekend als de gehalten van de oxiden. In die vorm bevinden ze zich NIET in de meststoffen (maar de gehalten worden dus berekend alsof...).

bijvoorbeeld, een K-getal van 10 betekent 10m% K2O en dus slechts ongeveer 8 m% K

Echter, stikstofgehalten worden altijd weergegeven als zuivere N, waarbij dan eventueel vermeld wordt dat daarvan dan zoveel als nitraatstikstof en zusveel als ammoniumstikstof voorkomt.

Een N-getal van 10 betekent dus 10 m% zuivere N. (en indien dat er voor 100% in de nitraatvorm in zit, dus om en nabij de 40 m% nitraat)

Zuiver kaliumnitraat is dus in kunstmestterminologie 14-0-47. (14 m% zuivere N en 47 m% K2O)
12 gram op 100 gram kunstmeststof bestaat uit stikstofhoudende producten --> komt voornamelijk voor als 66% nitraat NO3- en 33% ureum CO(NH2)2
Mijn vraag is dus:
  • heb jij je opgave niet letterlijk overgenomen en hier verkeerd geïnterpreteerd,
  • heeft de opgavenmaker hier een ernstige fout gemaakt door zich hier afwisselend wel en niet aan de usance in de kunstmestwereld te houden,
  • of ga jij, op het verkeerde been gezet door de getallen in de opgave, dit fout berekenen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 80

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

@ Fuzzwood: als ik de aantallen mol bereken, bekom ik:
  • voor N: 90g / 14,01g/mol= 6,42 mol
  • voor P: 60g / 30,97g/mol= 1,94 mol
  • voor K: 120g / 39,10g/mol= 3,07 mol
  • voor Mg: 22,5g / 24,30g/mol= 0,93 mol


@ Jan van de Velde: nee, eigenlijk waren die 66% en 33% dus 2% en 1%, maar ik dacht misschien dat jullie dit beter zouden snappen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Made By Ipax schreef: vr 14 sep 2012, 20:13
@ Jan van de Velde: nee, eigenlijk waren die 66% en 33% dus 2% en 1%, maar ik dacht misschien dat jullie dit beter zouden snappen?
Snap ik nu helemaal niet meer. 12m% bestaat uit N. Wie dan 2% resp 1% waarvandaan haalt, no idea. Stond daar bijvoorbeeld dat de verhouding nitraat-N : ureum-N gelijk was aan 2:1?

Kun je de LETTERLIJKE opdracht hier plaatsen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Made By Ipax schreef: vr 14 sep 2012, 20:13
voor P: 60g / 30,97g/mol= 1,94 mol
Deze klopt ook niet: een P-getal van 8 betekent dat de meststof virtueel 8 m% P2O5 bevat, niet 8 m% P. Je 60 g (in die 750 g) klopt, maar de molmassa van P2O5 is zeker niet 31 g
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 80

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Nee, sorry ik bedoelde 8% NO3- en 4% ureum aangezien er zich 12% aan N-houdende kunstmeststoffen bevindt.

En ook het volgende wat je zeg klopt: de Formula Weight van P2O5 is namelijk 141,935g/mol.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Made By Ipax schreef: vr 14 sep 2012, 20:49
Nee, sorry ik bedoelde 8% NO3- en 4% ureum aangezien er zich 12% aan N-houdende kunstmeststoffen bevindt.
Nee, er zit 12 massaprocent (zuivere) stikstof in, in de vorm respectievelijk nitraat-N en ureum-N. Een normale opmerking op de verpakking zou dan zijn "8% nitraat-N en 4% ureum-N".

8% nitraat-N komt dan ruwweg neer op 35 m% NO3-in het mestmengsel.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Made By Ipax schreef: vr 14 sep 2012, 20:13 ....... maar ik dacht misschien dat jullie dit beter zouden snappen?
Ik ben van oorsprong tuinbouwtechnisch ingenieur, dus ik snap beter wat er op die zak staat dan dat ik jouw interpretatie daarvan snap. ;)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 80

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Zou je mij dan van (a tot z) willen uitleggen hoe ik die massapercentages op mijn zak meststof moet interpreteren, zonder mij al te veel voor te zeggen en er iets van leer?

Binnenkort krijg ik hier test van en zou uw deskundige hulp dus goed kunnen gebruiken.. :?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Jan van de Velde schreef: vr 14 sep 2012, 20:36
Deze klopt ook niet: een P-getal van 8 betekent dat de meststof virtueel 8 m% P2O5 bevat, niet 8 m% P. Je 60 g (in die 750 g) klopt, maar de molmassa van P2O5 is zeker niet 31 g
Made By Ipax schreef: vr 14 sep 2012, 20:49
En ook het volgende wat je zeg klopt: de Formula Weight van P2O5 is namelijk 141,935g/mol.
P-getal 8, oftewel 8 m% (virtuele) P2O5, dus de 750 g gaan 60 g (virtuele) P2O5 bevatten.
  • hoeveel mol virtuele P2O5 is dat?
  • met hoeveel mol échte PO43- komt dat overeen?
  • opgelost in 250 L oplossing, wat wordt dus de [PO43-] ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Intermezzo:
Fuzzwood schreef: wo 12 sep 2012, 22:49
Stap 3: in je achterhoofd houden dat stikstof in 2 vormen aanwezig is, maar dat fosfaat en nitraat je enige tegenionen voor magnesium en kalium zijn.
Met alle respect voor Fuzzwood, die absoluut véél meer verstand van scheikunde heeft dan ik, maar toch minder verstand van kunstmest ;) . Er kunnen makkelijk nog meer anionen in die zak zitten, zoals sulfaten, of chloriden. Dat soort anionen wordt zeker niet in die NPK(Mg)-code weergegeven. Bijvoorbeeld, 0-0-63-0 is zuivere KCl. Bevat 63 m% virtuele K2O, en dus zo'n 52% echte K+.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 80

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Dus 60g / 141,935g/mol= 0,423 mol P2O5

Reactievgl. van difosforpentaoxide met water:

P2O5 + 3 H2O= 2 H3PO4of 6 H++ 2 PO43-

Dus ik denk dat 0,423 mol P2O5 overeenkomt met 0,845 mol PO43-...

Dit wil zeggen dat [PO43-]= 845 millimol / 250L= 3,381mmol/L

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

En dat klopt. De berekeningen voor K en Mg zijn analoog, en nu als het goed is geen probleem meer?

Blijft dan over het N-verhaal. Helpt mijn post #8 daar al?

Overigens, nogmaals, in plaats van jouw interpretatie van wat er dienaangaande op die zak stond las ik hier liever de exacte tekst.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 80

Re: Concentratiebepalingen i.v.m kunstmest

Okee bedankt, dat lukt me verder wel. :)

Maar hoe ga ik te werk voor de stikstof houdende producten?

Reageer