[natuurkunde] Onnauwkeurigheid bepalen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[natuurkunde] Onnauwkeurigheid bepalen

De lineaire uitzettingscoëfficiënt λ van een vaste stof wordt bepaald met behulp van de vergelijking Δl=lλΔT, waarbij Δl de lengteverandering (uitzetting) is ten gevolge van de temperatuursverandering ΔT en l de lengte is bij de temperatuur T. Gegeven is l= 47 cm. Gemeten wordt dus Δl bij een temperatuursverandering ΔT. De onzekerheid ΔΔl in de bepaling van de uitzetting Δl bedraagt 0.05 mm (dus 100%-interval) en de uitzettingscoëfficiënt die gemeten wordt ligt in de buurt van λ=2⋅10^(−5)∘C^(−1). De onzekerheden in l en ΔT zijn te verwaarlozen.

Welk temperatuurverschil ΔT is minstens nodig om λ met 10% nauwkeurigheid te bepalen? (Geef het temperatuurverschil met een nauwkeurigheid van 0.1 ∘C in en geef alleen de getalswaarde).

liep vast bij de bovenstaande vraag.

graag volledige uitwerkingen anders heb ik er weinig aan.

je mag de uitwerking ook via een bestand beantwoorden, ik weet overigens wel de aanpak maar de antwoord klopt voor geen meter bij mij.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [natuurkunde] Onnauwkeurigheid bepalen

Wel, ik heb ooit dergelijke vraagstukken ook moeten oplossen en ik stond op het punt je ermee vooruit te helpen maar
graag volledige uitwerkingen anders heb ik er weinig aan.

...

je mag de uitwerking ook via een bestand beantwoorden
is not our style.

Wetenschapsforum werkt met vrijwilligers die je graag helpen maar dat betekent niet dat we je huiswerk gaan maken.

Plaats jouw uitwerking en dan kunnen we nagaan waar je, al dan niet, in de fout gaat.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: [natuurkunde] Onnauwkeurigheid bepalen

Opmerking moderator

Dit topic hoort thuis in Huiswerk en Practica en is dan ook verplaatst.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 2

Re: [natuurkunde] Onnauwkeurigheid bepalen

In physics I trust schreef: wo 12 sep 2012, 23:22
is not our style.
Dat was niet mijn bedoeling, misschien vat je het verkeerd op maar ik ga er van uit dat mensen die willen beantwoorden graag willen helpen, ik zal nooit iemand daar tot dwingen.

Ik zal morgen wel mijn uitwerking posten.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: [natuurkunde] Onnauwkeurigheid bepalen

Het gaat niet om dwingen of niet; het gaat om het doel van het forum, en dat is om mensen te helpen met hun uitwerking, en liever nog: om, als het om conceptuele problemen gaat, die problemen weg te nemen.

Dat bereik je niet met het plaatsen van een volledige uitwerking, al dan niet gedwongen.

Maar goed, als je inderdaad je uitwerking plaatst is snel genoeg te zien waar het fout gaat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer