Suppressie celgroei

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Suppressie celgroei

During early G1, pRb is hypophosphorylated and active as growth suppressor. [...] During the M-to-G1 transition, pRb is progressively dephosphorylated by PP1, returning to its growth-suppressive hypophosphorylated state.
(Bron)

Uit de eerste zin maak ik op dat tijdens de G1-fase (van de mitose) pRb (retinoblastoma protein) wordt gefosforyleerd en dus wordt geactiveerd om de rol van groei-onderdrukker op zich te nemen. Bij het begrip 'hypophosphorylated' denk ik dan aan een kleine hoeveelheid fosfaatgroepen die aanwezig is.

Op wikipedia staat het volgende, als onderdeel van bovenstaande publicatie:
Phosphorylation inactivates pRb.
(Bron)

Hieruit maak ik op dat als pRb gefosforyleerd wordt, dit een remmende werking op het pRb heeft -> met als gevolg dat de groei weinig wordt onderdrukt.

Ik vind de info uit de publicaite vreemd omdat juist in de G1-fase de cel groeit, en er dus niet al te veel in groei geremd moet worden tijdens dit proces, lijkt me...

De tweede zin geeft aan dat gedurende de cel de fasen M - G1 aflegt, pRb wordt gedefosforyleerd door PP1 -> de cel weer 'hypophosphorylated' is -> groei-onderdrukkend werkt.

Opnieuw lijkt het dat het hier geopperd wordt dat tijdens de G1 fase de cel in groei onderdrukt moet worden.

Heb ik ergens finaal over heen gelezen/slecht vertaald, want ik begrijp dus niet waarom juist in de G1-fase de celgroei onderdrukt moet worden.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Berichten: 74

Re: Suppressie celgroei

Cura schreef: za 15 sep 2012, 20:03
(Bron)

Uit de eerste zin maak ik op dat tijdens de G1-fase (van de mitose) pRb (retinoblastoma protein) wordt gefosforyleerd en dus wordt geactiveerd om de rol van groei-onderdrukker op zich te nemen.
De onduidelijkheid van dit verhaal komt voort uit het feit dat je aanneemt dat G1 onderdeel van de mitose is. Dat is echter niet zo. De celcyclus bestaat uit een rustfase G1), de G1/S overgang, de DNA synthese fase (S), een tweede rustfase (G2) en de mitose gevolgd door de daadwerkelijke deling.

Rb werkt op de G1/S overgang. Hypo-gefosforyleerd RB is actief (dwz het bind de transcriptiefactor E2F en remt de voortgang van de cel cyclus). Dit Hypo-Rb wordt gefosforyleerd door de G1-cycline-cdk complexen, waarna de cel het restrictie punt kan passeren. Nu kan niets de celdeling meer stoppen totdat de cel weer in een hypo-fosfo toestand terecht komt. Maar dan zit de cel alweer opnieuw in G1.

Grappig overigens dat de belangrijkste tumorsupressor eiwitten (p53, TGF-beta) dit proces aangrijpen om hun remmende activiteit uit te voeren. Zij verhogen namelijk transcriptioneel de expressie van remmers van de cycline-cdk complexen (p21-waf en p15).

Gebruikersavatar
Berichten: 2.973

Re: Suppressie celgroei

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Theo!
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Reageer