Thermische omzetting

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Thermische omzetting

De reactie N2H4 + O2 -> 2H2O + N2 is sterk temperatuurs afhankelijk. Ook onstaat er Ammoniak. Wie zou mij kunnen helpen om de reactie vergelijking volledig te maken door de thermische omzetting van N2H4 -> NH3 ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Thermische omzetting

Waarom plaats je dit in Organische chemie en polymeerchemie ?

Waarom denk je dat er ook NH3 ontstaat in aanwezigheid van zuurstof?

Kortom: waar gaat dit eigenlijk over?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: Thermische omzetting

Foutje van een beginnende wetenschapsforum gebruiker, hoort bij anorganisch.

Dat er NH3 ontstaat is zeker omdat dit voortkomt uit de hoge temperatuur onder hoge druk.

De zuurstof bind zich aan de waterstof en wordt ammoniak gevormd.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Thermische omzetting

Dat er NH3 ontstaat is zeker omdat dit voortkomt uit de hoge temperatuur onder hoge druk.
Ik zie de logica hierachter niet, maar dat kan eventueel aan mij liggen.

Over wat soort proces gaat dit?

Wat is de temperatuur en druk?

Is er een katalysator aanwezig?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 7

Re: Thermische omzetting

Heb mogelijk te weinig info gegeven.

Het gaat hier om een stoom/water kringloop (energiecentrale) onder druk van 54 bar.

Hierin wordt Hydrazine geinjecteerd om de aanwezige zuurstof te binden en een ammoniakconcentratie van > 10pH te bekomen.

Nu is de omzetting N2H4 + O2 -> 2H2O + N2 duidelijk, echter door de hoge temperatuur wordt ook de wenselijke NH3 gevormd d.m.v. een thermische omzetting t.b.v. de pH.

Nu was ik nieuwsgierig hoe deze thermische omzetting als reactievergelijking plaatsvind, heb het idee dat ik iets over het hoofd zie als ik de vergelijkig kloppend wil maken.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Thermische omzetting

Als er daadwerkelijk NH3 ontstaat zou dat eventueel kunnen volgens: 3 N2H4 4 NH3 + N2

Maar het lijkt me waarschijnlijker dat de pH stijgt vanwege: N2H4 + H2O → [N2H5]+ + OH
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.560

Re: Thermische omzetting

Er zijn meer manieren om de reactie kloppend te krijgen.

2 N2H4 N2 + 2 NH3 + H2

Ook reacties met zuurstof en water als eindproduct zijn op te stellen. Wat er precies plaatsvindt, tja.

Ik vond deze artikelen:

Een technical report van ruim 40 jaar oud (niet zo relevant voor deze casus maar de decompositie tot NH3 wordt erin beschreven)

En deze technical paper die volgens mij nagenoeg exact beschrijft waar je op doelt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer