[scheikunde] pipetteervloeistof afwegen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

pipetteervloeistof afwegen

Goedenavond,

Ik zit met een vraag waar ik het antwoord niet goed van weet.

De vraag luidt: Waarom zijn kunstof weegflesjes minder geschikt voor het wegen van een exact gepipetteerde vloeistof?

Groet,

Jeroen

Berichten: 460

Re: pipetteervloeistof afwegen

Ten opzicht van? Er vanuitgaande dat je geen vloeistof afweegt die niet reageert met kunststof, kan ik geen verschil zien tussen kunststof of een ander materiaal.

Voor je pipeteer-ding is het natuurlijk van groter belang doordat uitzetten/krimpen van kunstof bij verschillende temperaturen mogelijk groter is dan bij glas. maar voor wegen zie ik geen verschil.

Berichten: 7

Re: pipetteervloeistof afwegen

Er zou volgens de docent een verklaring moeten zijn waarom een kunstof weegflesje minder geschikt is dan bijvorbeeld een glas weegflesje. Het gaat om exact gepipetteerde vloeistof.

Berichten: 460

Re: pipetteervloeistof afwegen

Als je de vloeistof wil gebruiken kan het zijn dat de vloeistof meer aan kunststof "kleeft" dan aan glas, maar dat is ook maar weer net het type vloeistof. Voor de rest zou ik niets kunnen verzinnen.

Berichten: 12.262

Re: pipetteervloeistof afwegen

Ik zie het ook niet zo snel - pipetpunten zijn tenslotte normaliter ook van kunststof (althans, die op standaard P2 - P5000's gaan wel).

Het enige dat ik me kan voorstellen is dat er wat weekmaker oid uit een kunstof schaaltje kan verdampen tussen tareren en wegen in, maar dat is wel heel ver gezocht.
Victory through technology

Berichten: 244

Re: pipetteervloeistof afwegen

Inderdaad, kunststof en sommige vloeistoffen resulteert in plakkerig gedrag. En wat natuurlijk mogelijk is, is dat bijvoorbeeld een organische oplosmiddel nog wel eens wil reageren met plastic, waardoor je glas gebruikt. Doe maar ns wat aceton in een plastic bekertje... Het resultaat is daar binnen enkele seconden...

Voor het exacte wegen maakt het geen drol uit volgens mij.

Berichten: 460

Re: pipetteervloeistof afwegen

Ik ben benieuwd naar het antwoord dat je docent wil horen.

Reageer