Dringende vraag Excel!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 216

Dringende vraag Excel!

Beste mensen

Ikzelf, geen excelkenner, laat ons dat alvast even aanhalen moet hier iets gaan 'proberen' in functie van een project waaraan ik deelneem, we organiseren enkele activiteiten, waaronder een quiz. Nu, voor de puntentelling zouden we graag als volgt werken. De quiz bestaat uit 6 rondes en er zijn ongeveer 36 groepen. We zouden iets moeten maken waardoor je telkens de groepscores kan ingeven en waardoor de groep met de meest behaalde punten een plek naar boven springt.



De vraag is, hoe begin ik hieraan? Ik heb wel wat basiskennis, maar dit gaat mijn petje te boven. Kan iemand me hierbij helpen. Het is best wel dringend!

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Dringende vraag Excel!

Dit lijkt mij iets waar je best iemand voor zoekt (met Excel kennis) waar je dit samen kan mee maken.

Om zoiets via een forum op te bouwen met iemand met weinig Excel kennis lijkt mij een lastig, haast onmogelijk, gedoe.

Op de tijd dat jij dat model via forum communicatie opgebouwd hebt heeft een Excelkenner dat vermoedelijk al 20 keer gemaakt.
Eric

Berichten: 216

Re: Dringende vraag Excel!

E.Desart schreef: vr 28 sep 2012, 14:01
Dit lijkt mij iets waar je best iemand voor zoekt (met Excel kennis) waar je dit samen kan mee maken.

Om zoiets via een forum op te bouwen met iemand met weinig Excel kennis lijkt mij een lastig gedoe.


Je kan altijd proberen, ik neem aan dat je een bepaalde formule moet ingeven en dat doortrekken naar beneden? Zoja, welke formule is hiervoor geschikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Dringende vraag Excel!

The artist schreef: vr 28 sep 2012, 14:03
Zoja, welke formule is hiervoor geschikt?
Elke geschikte ....

Geloof jij zelf dat op basis van zo'n vage beschrijvingen iemand hier een ernstig antwoord ken geven?

Ik ben een Excelkenner maar geen magiër.

Dat is hier zo'n vraag stijl: "Mijn auto rijdt niet meer. Ik ken er niets van en weet niet naar wat ik moet zoeken. Weet iemand hoe ik die moet maken? Wat moet ik doen? De bedoeling is dat hij terug rijdt."
Eric

Berichten: 216

Re: Dringende vraag Excel!

E.Desart schreef: vr 28 sep 2012, 14:15
Elke geschikte ....

Geloof jij zelf dat op basis van zo'n vage beschrijvingen iemand hier een ernstig antwoord ken geven?

Ik ben een Excelkenner maar geen magiër.
Eigenlijk geloofde ik dat ja, is dat zo'n raar antwoord/vraag van iemand die er weinig van kent? Ik denk het niet dan. In elk geval, ik vind er wel wat op. En een "ernstig" antwoord, met wat richtlijnen zou ik ook tevreden zijn geweest ipv "zoek maar iemand", net daarom raadpleeg ik een forum, maar goed, geen probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Dringende vraag Excel!

The artist schreef: vr 28 sep 2012, 14:26
En een "ernstig" antwoord, met wat richtlijnen zou ik ook tevreden zijn geweest ipv "zoek maar iemand", net daarom raadpleeg ik een forum, maar goed, geen probleem.


Ik gaf jou een ernstig antwoord dat jou het beste helpt eerder dan je tijd te verliezen aan een haast hopeloze bedoening. Ik schuif je vraag dus niet af maar geef je een nuttige hint.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Dringende vraag Excel!

Je hebt dadelijk een kolom met daarin 36 teamnamen, en daarachter een kolom met de som van de score van alle speelrondes? En achter de sommatie zes kolommen met daarin -per ronde- de behaalde scores voor elk team?
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Dringende vraag Excel!

Even zoeken.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 216

Re: Dringende vraag Excel!

Raspoetin schreef: vr 28 sep 2012, 14:39
Je hebt dadelijk een kolom met daarin 36 teamnamen, en daarachter een kolom met de som van de score van alle speelrondes? En achter de sommatie zes kolommen met daarin -per ronde- de behaalde scores voor elk team?


Klopt. Je bedoelt dat je er eentje gaat maken? (Of begrijp ik het verkeerd)?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: Dringende vraag Excel!

Nou ik denk dat je dat zelf wel kan. Als je toch elke ronde handmatig de scores in de lijst moet zetten, kun je net zo goed de kolommen handmatig sorteren op aflopende volgorde (van groot naar klein). Klik hiervoor in Excel op Data>Sort. Dan kun je aangeven op welke kolom gesorteerd moet worden.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Berichten: 216

Re: Dringende vraag Excel!

Raspoetin schreef: vr 28 sep 2012, 16:28
Nou ik denk dat je dat zelf wel kan. Als je toch elke ronde handmatig de scores in de lijst moet zetten, kun je net zo goed de kolommen handmatig sorteren op aflopende volgorde (van groot naar klein). Klik hiervoor in Excel op Data>Sort. Dan kun je aangeven op welke kolom gesorteerd moet worden.
Ja natuurlijk, ik wil het graag kunnen daarom dat ik het liever zelf doe.

Afbeelding Ik denk dat je dit bedoelt niet? Want als ik klik op sorteren krijg ik enkel zoals op de foto staat. Ik zie niets van "laag->hoog" staan (buiten A->Z) of moet ik aangepast sorteren aanklikken?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Dringende vraag Excel!

Je zou op zijn minst gewoon even de Help-functie kunnen raadplegen.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: Dringende vraag Excel!

Gewoon custom sort, alles selecteren en dan kolom waarop gesorteerd moet worden. Lijkt me redelijk eenvoudig. Evt een macrotje van maken dat het automatisch gebeurd.

Berichten: 216

Re: Dringende vraag Excel!

Het is in orde. Ik zal jullie verder niet tot last zijn.

Reageer