Controlen DNA extractie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Controlen DNA extractie

Voor mijn studie ben ik bezig met een onderzoek naar teken en de ziekteverwekkers die ze met zich meedragen.

Hiervoor heb ik teken verzameld. Uit deze teken wordt het DNA geëxtraheerd en vervolgens wordt door middel van PCR gecontroleerd of er bacteriën aanwezig zijn. De PCR wordt op een ander laboratorium uitgevoerd.

Is er een mogelijk om te controleren of er ook daadwerkelijk DNA in het monster zit voordat het na de PCR gaat? Misschien door middel van een kleuring o.i.d.? Ik wil graag steeksproefsgewijs een aantal keren controle of de extractie goed is gegaan. Het DNA zit op het einde van de DNA extractie in een elution buffer.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Groetjes, Iris

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Controlen DNA extractie

Dat kan je doen d.m.v. spectroscopie.

De Nanodrop® is daar bijv. uiterst geschikt toestel voor.


Afbeelding
1µL van je staal is voldoende en na een minuutje ken je de concentratie van je DNA.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Controlen DNA extractie

Opmerking moderator

Verplaatst naar het vakforum voor biologie en medisch laboratoriumonderzoek.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: Controlen DNA extractie

Welke extractie methode gebruik je? Het is vaak al mogelijk om DNA te zien tijdens de opwerkprocedure. Een witte substantie bij de ethanol stap. DNA lost namelijk niet op in ethanol dan wel propanol. Dit is een soort wasstap.

Zo'n nanodrop is behoorlijk prijzig als je die niet in huis hebt. En je kunt met de nanodrop natuurlijk niet het verschil tussen het DNA van de teek en de bacterie zien. Dat kan alleen met een PCR.

MvG Ron

Reageer