BTW verhogen een goed plan?

Moderator: Rhiannon

Gebruikersavatar
Berichten: 391

BTW verhogen een goed plan?

De verhoging moet 4 miljard in het staats laatje brengen.

Op een inwoneraantal van 16 miljoen is dat 250 euro per persoon.

Voor een gezin (man en vrouw met 2 kinderen) dus dit jaar 1000 euro.

Dat betekend dat dit gezin (2% is 1/50ste) dus is voor 50 x 1000 is 50.000 euro aan boodschappen extra moet kopen.

Zie ik dit goed?

Of moeten de opbrengsten ergens anders gezocht worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: BTW verhogen een goed plan?

Dat zie je niet goed. Loop je rekensommetje, of liever gezegd, je getallen-gegoochel, nog eens na.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 460

Re: BTW verhogen een goed plan?

Wat is er zo fout aan die berekening?

Het is natuurlijk niet extra om moet zetten, maar zoveel om moet zetten. En ja dat zou goed kunnen kloppen dat ongeveer 50.000 euro per gezin aan luxe artikelen (bijna alles behalve eten) wordt uitgegeven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: BTW verhogen een goed plan?

druipertje schreef: ma 01 okt 2012, 19:18
En ja dat zou goed kunnen kloppen dat ongeveer 50.000 euro per gezin aan luxe artikelen (bijna alles behalve eten) wordt uitgegeven.
Ik zie die 4 miljard opbrengst nog niet:

http://www.gemiddeld...aal-inkomen.php

Voor 2012 wordt een modaal inkomen van € 33.000 geschat.

..//..

Het gemiddelde inkomen van de werkzame beroepsbevolking (dit zijn 7.785.000 personen) is € 34.600 per jaar. Het gemiddelde inkomen van de niet-werkzame beroepsbevolksing (dit zijn 4.759.000 personen) is € 18.400 per jaar. Dit zijn mensen met een uitkering, pensioen of partneralimentatie en studenten.
= totaal 357 miljard euro aan BRUTO inkomen.

Ik schat dat 60% daarvan netto is, 214 miljard netto dus.

Stel dat we 30% daarvan (BTW-vrij) verwonen, blijft 150 miljard over.

Stel dat we voor 80% daarvan hoog-BTW-plichtige goederen kopen (en dat is voor Jan Modaal zeer hoog ingeschat), dat is 120 miljard.

daarop dan 2% extra heffen levert dus 2,4 miljard op, afgezien van "inverdieneffecten" omdat we geen 2% extra te besteden zullen hebben met zijn allen.

Een gezin dat 50 000 euro op jaarbasis aan hoog-btw-plichtige goederen kan aanschaffen is gewoon rijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: BTW verhogen een goed plan?

Volgens de op prinsjesdag gepresenteerde miljoenennota 2013 verwacht de staat 46 miljard euro aan Omzetbelasting incasseren, dus die 4 miljard extra door 2 % BTW verhoging klopt blijkbaar wel.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 460

Re: BTW verhogen een goed plan?

Toch wordt dat bedrag van 4 miljard genoemd op nieuwssites. Zelfs op de website van de overheid. Dan kan je niet anders concluderen dat er toch uitgegaan wordt van 12.500 euro per persoon omzet aan hoog btw-tarief.

Wat wel een beetje hoog is als je kijkt naar de totale btw-opbrengst in NL van 42 miljard, betekent dat 2600 per persoon aan btw geheven wordt. Kijkend naar een omzet van 12.500 euro zou vrijwel alles in het hoge tarief zitten. Oftwel.. of de overheid stelt de opbrengsten verkeerd voor, dan wel mis ik iets.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... asting-btw
Verhoging btw-tarief naar 21%

Het algemene btw-tarief van 19% wordt in oktober 2012 met 2 procentpunt verhoogd. Dit leidt tot extra belastinginkomsten van € 1 miljard in 2012 en € 4,1 miljard in 2013.

Berichten: 17

Re: BTW verhogen een goed plan?

De vraag is of die 1 miljard euro in 2012 en 4,1 miljard in 2013 ook gehaald gaat worden. Mensen die bij de grensstreek Duitsland wonen hebben al een direct btw voordeel van 2 %.

Die bij Belgie wonen zal het wat minder zijn.

Je stimuleert zo om over de grens te gaan inkopen, individueel of georganiseerd met vrienden en kennissen enzo.

Is dat ritme er, dan is de terugkeer naar Nederland lastig. Dat houdt dus ook in dat in die 21% btw in Nederland daarmee ook een verliespost wordt gecreëerd !

Berichten: 460

Re: BTW verhogen een goed plan?

Maar een klein percentage van de grensbewoners gaat echt structureel over de grens shoppen, bovendien is dat iets wat altijd geweest is, en inderdaad mogelijk (tijdelijk) iets meer zal zijn. Maar 2% is ook niet zo schokkend, verschillen moeten groter zijn.

Daarnaast bestaat de prijs van producten meer dan alleen uit btw. De concurrentie in supermarkten zorgt ervoor dat in Nl het goedkoper is dan in de gemiddelde belgische supermarkt. Daarentegen zie je dat restaurants in duitsland weer veel goedkoper zijn dan in Nl.

Berichten: 17

Re: BTW verhogen een goed plan?

De grensstrook nl-dld is plm 200 km lang (dacht ik), dat is een behoorlijk marktgebied. Verder staat nederland aan de vooravond van nog meer belasting verhogingen. De druk om zuiniger te leven wordt steviger.

Er is enkele jaren geleden een hausse geweest van nederlanders die in duitsland gingen wonen en in nederland bleven werken. De reden was een economische.

Het gaat verder dan sec die 2 %.

Verder neemt kopen via internet behoorlijk toe, dat is uiteraard ook internationaal georiënteerd.

Berichten: 460

Re: BTW verhogen een goed plan?

Dat had voornamelijk met de woningprijs in duitsland te maken. Voor al dit soort dingen geldt: bij de buren is het gras groener. Uiteindelijk betaal je in Duitsland de belasting ook wel. (al is daar het sociale stelsel nu al verder uitgekleed, dus relatief goedkoper)

Als je op een gemiddelde zondag in het outlet-centrum in Roermond bent, waan je je in Duitsland. Een verdwaald nederlands kenteken op de parkeerplaats. Mensen gaan niet voor 2% structureel in een ander land shoppen.

Internetinkopen maakt sowieso geen verschil. Een buitenlandse webshop die boven een x-bedrag in nederland aan omzet heeft is gewoon in NL btw-plichtig

Berichten: 17

Re: BTW verhogen een goed plan?

Door de nu al grote verschillen met onze buurlanden Duitsland en België, loopt de Nederlandse economie al meer dan 100 miljoen euro mis aan accijnzen, BTW en gemiste omzet. Dat bedrag is nog maar een minimum inschatting.

Feit is dat drankenverkopers vlak over de grens Nederlandse consumenten actief benaderen en sommigen zelfs claimen dat meer dan 80% van hun clientèle uit Nederland afkomstig is.

Beschouw het maar als een willekeurig voorbeeld: http://stiva.nl/wp-c...nsverhoging.pdf

Berichten: 460

Re: BTW verhogen een goed plan?

Ach.. organisaties die voor eigen parochie spreken. Duitsers komen in Nl diesel tanken, omgekeerd gaan wij voor benzine naar duitsland. We moeten niet doen of duitsland het walhalla is dat zoveel goedkoper is dat het eigenlijk stom is dat je nog in nederland woont.

Ik woon dicht bij de grens (<10 km), en ga inderdaad af en toe bier halen over de grens, en gooi dan ook de tank vol.. maar niet zozeer voor de prijs, meer door het merk bier. En het is zeker niet zo dat ik voor de dagelijkse boodschappen daar heen zou gaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: BTW verhogen een goed plan?

Fred F. schreef: ma 01 okt 2012, 20:21
Volgens de op prinsjesdag gepresenteerde miljoenennota 2013 verwacht de staat 46 miljard euro aan Omzetbelasting incasseren, dus die 4 miljard extra door 2 % BTW verhoging klopt blijkbaar wel.
druipertje schreef: ma 01 okt 2012, 20:22
Toch wordt dat bedrag van 4 miljard genoemd op nieuwssites. Zelfs op de website van de overheid.
hmm, dan vraag ik mij af hoe het komt dat mijn sigarendoosberekening hierboven in bericht nr 4 maar op ruim de helft daarvan uitkomt.

Ikzelf verdien een ietsjes bovenmodaal inkomen, (netto ong 26 000 all-in) mijn vrouw verdient er een paar duizend euro netto bij op jaarbasis, een pas met werken begonnen uitwonende zoon komt nog aan ca 13 000 netto en dan is er nog mijn studerende zoon, pak hem beet 5000 stufi.

Samen nog geen 50 000 netto, daar moeten (3x!!) woonlasten nog af, dus mijn gezin kan écht niet voor 50 000 euro aan hoog-BTW-plichtige uitgaven gaan doen. Héél verre van, op zijn best een dikke helft daarvan,

Ik ben dus eigenlijk gewoon een armoelijer :? ?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: BTW verhogen een goed plan?

Veel ondernemers verhogen dit jaar hun prijzen niet. Dat betekent, in een horizontale lijn gedacht, dat de omzet ook niet stijgt en daarmee de winst. Deze winst geeft dus een lagere belastingheffing en dus inkomsten voor diezelfde overheid.

De laatste btw verhoging heeft geleid tot een behoorlijk hogere inflatie wat in principe gecompenseerd moet worden.

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/prijzen/publicaties/artikelen/archief/2012/2012-3704-wm.htm

Gebruikersavatar
Berichten: 391

Re: BTW verhogen een goed plan?

Marko schreef: ma 01 okt 2012, 12:36
Dat zie je niet goed. Loop je getallen-gegoochel, nog eens na.
-

Het klopt.

Wat ik mij afvraag is hoeveel er gekocht gaat worden volgens

degenen die deze oplossing bedacht hebbenen dat zijn niet de minste rekenaars.

-

Ik kom op 2% is 4 miljard.

1% is 2miljard.

21%is 42 miljard.

Weer delen door onze 16 miljoen (relatief steeds minder verdienende burgers) is 2625 euro p.p..

Dus per gezin ruim tienduizend euro - aan BTW.

Omzet door bouwactiviteiten worden gaandeweg steeds minder met faillisementen ,die op het moment de voorpagina niet meer halen, tot gevolg.

De na-omzet uit woninginrichtingwinkels is op dit moment zijn slachtoffers ook aan het maken.

Ook de omzetten van autobranche,makelaars en notarissen zijn aan het verzwakken.

Dus meer werkloze gezinsdragers dus echt minder omzet voor alle bedrijfstakken.

Je kan 1 euro maar 1x uitgeven en dat gaat met steeds meer beleid door de kopende Nederlander.
Jan van de Velde schreef: ma 01 okt 2012, 23:32
hmm, dan vraag ik mij af..........Ik ben dus eigenlijk gewoon een armoelijer :? ?
-

En toch ben jij in staat om ,,ons forum'' te verrijken.

Daarvoor mijn oprechte dank. =D>

Reageer