Wie kan me uitleg geven bij volgende constructie?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Wie kan me uitleg geven bij volgende constructie?

P1070181.JPG
P1070181.JPG (40.94 KiB) 321 keer bekeken
Wie kan me uitleggen hoe ik kan berekenen of de buis op de bovenstaande constructie sterk genoeg is als we een vierkante buis nemen van 50 x 50 mm met een wanddikte van 5mm I = 46,43 x 10^4 en W = 20,20 X 10^3

De buis is 1m lang is verankerd over 0,2m en heeft een oversteek van 0,8m. Op het einde van de oversteek wordt een gewicht geplaatst van 300 kg.

Alvast Bedankt!

Berichten: 232

Re: Wie kan me uitleg geven bij volgende constructie?

Wat is de situatie? Hoe plaatsvast zijn de steunpunten? Op het linkersteunpunt krijg je een grote neerwaartse belasting. Het rechter een belasting omhoog. Gaan deze niet vervormen onder deze last?

Berichten: 2

Re: Wie kan me uitleg geven bij volgende constructie?

Je opmerking klopt volledig maar in deze situatie kan je ervan uitgaan dat de steunpunten sterk genoeg zijn. Het gaat mij erom hoe ik kan berekenen of een de buis die 20 cm ingeklemd zit en een oversteek van 80 cm heeft een last van 300 kg kan dragen?

Berichten: 232

Re: Wie kan me uitleg geven bij volgende constructie?

Maximale moment is kracht x arm: dus 3kN x 0,8m = 2,4kNm

Spanning in uiterste vezel is 2,4 x 10^6 / W = 118,8 N/mm²

Staalkwaliteit S235 kan 235N/mm² hebben dus qua sterkte zou hij voldoen. Kokers zijn vaak als kwaliteit S275 of S355 dus ik zou me daar niet zo'n zorgen over maken.

Overigens heb ik geen veiligheidsfactoren er overheen gegooid, maar ik ken de randvoorwaarden niet.

De zakking in dit geval is ongeveer een halve centimeter mits hij als ingeklemd kan worden beschouwd.

Reageer