Worden ionen uit water niet opgenomen in lichaam?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 15

Worden ionen uit water niet opgenomen in lichaam?

Deze voormiddag had ik een gesprek met iemand en toevallig kwam het onderwerp van waterontharding en omgekeerde osmose ter sprake.

Nu verklaarde hij dat ionen uit flessen of kraantjeswater niet worden opgenomen door het lichaam. Ik vermoed dat hij enkel water bedoelde dat puur wordt gedronken, dus niet als het in een bereiding wordt gebruikt.

Bij melk daarentegen zou dit niet het geval zijn, omdat het lichaam dat erkent als 'voedsel'. De Calcium bvb in melk wordt dus wel opgenomen, maar die uit water niet.

Ikzelf betwijfel deze stelling ten zeerste maar het bracht me toch aan het nadenken. Misschien kunnen jullie me wat meer vertellen hierover?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.146

Re: Worden ionen uit water niet opgenomen in lichaam?

Er rest mij eigenlijk maar één vraag: waar haalt hij die stelling vandaan??

Mineraalwater, bronwater of kraanwater; allemaal bevatten ze een bepaalde concentratie aan ionen. Deze worden via natuurlijke processen opgenomen in het lichaam.

Denk bovendien maar eens aan een fles mineraalwater waar op staat: “geschikt voor de bereiding van babyvoeding". Deze tekst kleeft enkel op flessen met een laag mineraalgehalte. Mocht er niks opgenomen worden in het lichaam zou je die zinnetjes overal zien opduiken.

Ik zie helemaal niet in waarom er bij water geen diffusie/osmose kan plaatsvinden.
A word of encouragement during a failure is worth more than an hour of praise after success.

I hear, I know. I see, I remember. I do, I understand -Confucius-

Berichten: 12.262

Re: Worden ionen uit water niet opgenomen in lichaam?

Voor het grootste deel is het onzin - het maakt niet uit waar de ionen precies in opgelost zijn, zolang ze maar de zelfde ionisatiegraad hebben. Magnesium neem je bijvoorbeeld makkelijker op uit MgCl2 dan uit MgO.

Uiteraard zijn er wel uitzonderingen te vinden waarbij je hulpstoffen nodig hebt die uit het dieet moeten komen om de absorptie van een mineraal mogelijk te maken, bijvoorbeeld vitamine D en calcium. Maar het is dat weer niet zo dat je per se een voedingsmiddel moet nemen waar het allebei in zit - eerst iets met vitamine D en (desnoods heel veel) later iets met calcium is geen probleem. Met vitamine D is het probleem niet alleen opname uit voedsel maar ook resorptie in de nieren dat gevoelig is voor een tekort.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 15

Re: Worden ionen uit water niet opgenomen in lichaam?

Jullie bevestigen mijn vermoeden dat het een broodjeaapverhaal is.

Wat Benm zegt over Calciumopname was me bekend en dacht dat (heel misschien) andere in water opgeloste ionen ook een katalysator nodig hadden om te kunnen worden opgenomen.

Berichten: 12.262

Re: Worden ionen uit water niet opgenomen in lichaam?

Overigens moet je van calcium in water sowieso niet zoveel verwachten - er zit in leidingwater in de orde van 100 mg/l (afh van waar je woont), de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid is richting een gram.
Victory through technology

Reageer