LED-lamp blijft gloeien

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

LED-lamp blijft gloeien

We hebben thuis de lampen in onze luster vervangen door LED-lampjes (weliswaar bolvormpjes). Zelfs als de lichtschakelaar is uitgeschakeld, blijven er enkele nagloeien.

Ik had reeds hier gekeken maar daar worden wel een pak mogelijkheden naar voor geschoven. Wat lijkt jullie een plausibele verklaring?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: LED-lamp blijft gloeien

Ik kan er zo 2 verzinnen:

- lekstroom schakelaar

- capacitieve koppeling fasedraad en schakeldraad als deze door 1 buis lopen

en, als het een armatuur met stekker is:

- schakelaar in nul ipv fasedraad

Gloeilampen doen uiteraard niets zichtbaars op zo'n lekstroompje, maar led lampen kunnen dat wel - als die op 1/10.000e van hun normale vermogen licht geven is dat in het donker nog steeds wel zichtbaar.

Overigens ken ik soortgelijke verhalen van (ongetwijfeld slecht ontworpen) spaarlampen: die branden dan niet continu, maar geven zo nu en dan heel even een flitsje licht.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: LED-lamp blijft gloeien

Als zowel de fase als de nuldraad bij de schakelaar aanwezig zijn, eerst controleren of de fase wel afgeschakeld wordt (fase is bruin en gaat via schakelaar naar zwarte schakeldraad, althans hier in NL). Is dat al zo, dan kan je het beste beide aders schakelen. Dan zou dit gedoe (door inductie of lekstroompjes) afgelopen moeten zijn.

Mogelijk is de aanwezige schakelaar al dubbel uitgevoerd maar wordt enkel gebruikt, en anders een dubbelpolige aanschaffen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: LED-lamp blijft gloeien

Okay, bedankt voor de ideeën!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: LED-lamp blijft gloeien

Schakelaars in de huisinstallatie zitten overigens altijd in de fasedraad, tenzij het foutief is aangelegd natuurlijk ;)
Victory through technology

Reageer