Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

Bij de start van een nieuw academiejaar komen tal van studentenfeestjes op gang. Daarbij luidt het cliché: alcohol. Maar hebben studenten écht drank nodig om te feesten? De Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen (VAD) deed de test. Wat blijkt: studenten amuseren zich ook zonder alcohol.


Afbeelding


Studenten zijn zware drinkers? Neen. De meerderheid van de studenten gaat op een verantwoordelijke manier om met alcohol. Om dat in de verf te zetten, lanceerde VAD/De Druglijn enkele maanden geleden de campagne 'Zwart op wit bewezen'. De boodschap van de campagne werd op een ludieke manier voorgesteld. Met de hulp van een studentenvereniging en dj The Magician werd een fuif georganiseerd. Voor en tijdens zijn set werden enkele gratis vaten bier getapt, alleen wisten de studenten niet dat daar geen druppel alcohol in zat. Het resultaat? Niemand die ook maar iets vermoedde, een knaller van een fuif en tal van amusante reacties bij de onthulling achteraf. Filmpje:





Op 26 septemper 2012 herhaalde 'Ook getest op mensen' het experiment en kwam tot dezelfde bevinding: studenten amuseren zich ook zonder alcohol.


Als de jeugd één ding goed kan, dan is het feesten. Daarbij luidt het cliché dat ze alcohol drinken. Véél alcohol. Maar heb je die drank écht nodig om je dronken te voelen en om je te amuseren?

We organiseren een fuif met gratis vaten bier, maar ons bier bevat... geen alcohol. Na een avondje feesten is het tijd voor onze test.

53 jongeren namen deel aan onze test. 47 jongeren gaven aan dat ze zo dronken waren dat ze niet meer met de wagen wilden rijden. Nochtans konden we geen alcohol in hun bloed terugvinden.

Alcoholvrij bier smaakt, ruikt en ziet eruit als echt bier. Op die manier houden we onze hersenen voor de gek omdat die denken dat we echt bier drinken. Daarom gaan we ons er ook zo naar gedragen en denken we dus dat we echt dronken zijn.


Zie het filmpje in de onderstaande link:

Ook getest op mensen


Bronnen:

Universiteit Gent

Druglijn.be

Vereniging voor Alcohol- en andere Drugproblemen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Berichten: 12.262

Re: Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

Grappig onderzoek!


Ik heb hetzelfde wel eens geflikt met een n=1 onderzoek op een medestudent, die nogal gevoelig was voor alcohol, en na pakweg 3 biertjes al aardig de weg kwijt was. Destijds hadden we een paar beugelflessen grolsch gevuld met alcoholvrij bier, en die zo geopend etc dat hij onmogelijk kon zien dat ermee geknoeid was.


Het resultaat was echter compleet anders dan in dit filmpje: Na anderhalve liter bier was er niets te merken van dronkenschap, hij begreep dat zelf eigenlijk ook niet zo best, en toen hebben we maar verteld wat er gaande was. Hij had er geen erg in dat er met het bier geknoeid was, maar vroeg zich uiteraard wel af waarom het geen enkel effect had.


Wat de vraag "zou je nu nog gaan rijden" betreft: Ik zou die ook negatief beantwoorden als ik 5 biertjes op had waarvan ik dacht dat ze de normale hoeveelheid alcohol bevatten, ook als ik geen enkel effect van alcohol bemerkte. Je weet tenslotte dat alcoholtesters van de poltie alleen het reeele alcoholgehalte in je bloed meten, ongeacht welke invloed je daarvan ondervind. Daardoor zou ik niet rijden om de boete te vermijden, niet zozeer omdat ik oprecht zou denken niet meer in staat te zijn fatsoenlijk een auto te besturen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

47 jongeren gaven aan dat ze zo dronken waren dat ze niet meer met de wagen wilden rijden.
Dus als je je niet dronken voelt, kun je gerust nog met de wagen rijden, ook al heb je een paar pintjes op? Ik vind het knap dat de 47 de juiste reflex hadden, in tegenstelling tot de 6 anderen en de onderzoekers.

http://www.google.be...nken&oq=dronken
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 12.262

Re: Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

Eigenlijk was het wel een aardige test geweest om die mensen alsnog te laten rijden op een gesloten parcours, en het resultaat te vergelijken met mensen die echt bier hadden gedronken, en een controlegroep die geen bier had gedronken. Je kan je afvragen of die ingebeelde dronkenschap ook zorgt voor trager reactievermogen of algemene onhandigheid :)
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

Een grappige test en het zet aan het denken. Maar hoewel ik het bericht zelf heb geplaatst, vraag ik me steeds meer af of het wel goed onderzoek is. Het is een publiciteitsstunt, maar is het meer dan dat?
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

confusie schreef: zo 07 okt 2012, 14:29
Alcoholvrij bier smaakt, ruikt en ziet eruit als echt bier.

Yeah right...het onderzoek kan beter heten: 'studenten proeven niet het verschil tussen alcoholvrij bier en echt bier'. Ooit per ongeluk een keer een alcoholvrij biertje genomen op een feest. Ik vroeg aan een vriend: 'Zitten hier gemalen pinda's in ofzo?' 'Euh nee, het is alcoholvrij...'


Wel een leuk onderzoek; bewijst maar weer de kracht van het placebo-effect.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Re: Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

Er staat nergens welke genotsmiddelen er gebruikt zijn, alleen dat het bier nep is.

Maar los daarvan, in retrospectief, is opzoek gaan naar 'de gezelligheid' een kwestie van voldoende 'open' mensen om zichzelf in te mengen. Dat sommige mensen opener worden middels alcohol is bekend, dat het voor deze mensen expliciet nodig zou zijn om datzelfde te bereiken is onzin.

Berichten: 12.262

Re: Studenten amuseren zich ook zonder alcohol

IkNiels schreef: di 09 okt 2012, 10:10
Er staat nergens welke genotsmiddelen er gebruikt zijn, alleen dat het bier nep is.

Het zou wel komisch geweest zijn als bleek dat de hele club een zak xtc had leeggeten voor het feestje, maar dat zal toch wel niet? Maar kanttekeningen genoeg natuurlijk, hoeveel mensen drinken bijvoorbeeld niet alvast thuis een paar echte biertjes voordat ze naar een feestje gaan?


Ik denk dat het vooral een stunt is, en niet van wetenschappelijke kwaliteit.


Dat het bier vreemd smaakt valt misschien nog wel te verhullen: gewoon een 'raar' merk op de tap zetten waar mensen niet heel bekend mee zijn, en dat misschien gewoon een beetje 'off' smaakt. Ik vraag me af of dat echt gaat werken - heb ook wel eens per ongeluk een alcoholvrij biertje uit iemands ijskast gepakt en bij de 2e slok het label maar eens nader bekeken ;)
Victory through technology

Reageer