[scheikunde] pH berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 48

pH berekenen

Ik ben nu een paar dagen al aam het oefenen met pH berekeningen, waaronder ook de pH van buffers.

Nu kwam ik een vraag tegen op internet waar ik echt niet uit kom. Hij is als volgt:

Je hebt een bekerglas met 200 mL 0,01 mol.l-1 mierenzuur. Reactievergelijking is dan: HCOOH + H2O --> HCOO- + H3O+

Hier voeg je 200 mL 0,01 mol.l-1 NaOH-oplossing aan toe. Van de oplossing die ontstaat moet je de pH berekenen.

Lijkt mij dat de reactievergelijking dan als volgt is:

HCOOH + OH- --> HCOO- + H2O

Eigenlijk loop ik nu al meteen vast, is er iemand die me een beginnetje kan geven?

Berichten: 9

Re: pH berekenen

pH valt uit te rekenen door erachter te komen hoeveel mol H3O er per liter in de oplossing aanwezig is. Als je dat weet kan je de pH uitrekenen door pH=-log([H3O mol L-1]

Berichten: 48

Re: pH berekenen

Dat snap ik. Maar je hebt 2 verschillende reacties, je weet de hoeveelheden OH- en HCOOH, beiden 0,01. Deze kun je invullen in de conc. breuk:

OH- * HCOOH / HCOO- = Kz

0,01 * 0,01 = 1,0 * 10^-4

HCOO- is nog onbekend

Kz = 1,8 * 10^-4

Hieruit bereken je de hoeveelheid HCOO- = 0,55

Deze vul ik dan in in de eerste formule:

HCOOH + H2O --> H3O+ + HCOO-

Weer de conc. breuk:

HCOO- = 0,55

H3O+= x

HCOOH = 0,01

x(0,55+x) / (0,01-x)

Dit vul ik in in de rekenmachine als y1, als y2 de Kz waarde = 1,8 * 10^-4

Met intersect kom ik dan op 3,27 * 10^-6

-log(3,27 * 10^-6) = 5,49

Het antwoord moet 7,75 zijn, ten minste dat is wat in het bestand staat, ik neem aan dat dat dus goed is. Maar mijn antwoord komt dus niet overeen met het gegeven antwoord. Ergens doe ik dus wat fout..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH berekenen

Het gegeven antwoord klopt.

Begin eens met de eerste vergelijking, een zwak zuur + een sterke base -> een aflopende reactie dus.


HCOOH + OH- HCOO- + H2O
Na reactie, hoeveel mol HCOO- hou je dan over? In welk volume is dit aanwezig? Wat is dan de concentratie van HCOO-
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: pH berekenen

De HCOO- bevindt zich in 400 ml en is 1 mol, i guess. Dus de molariteit = 1 / 0,4 = 2,5 M/liter

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH berekenen

Hmm... niet echt. We gaan stap voor stap.

Je hebt 200mL van een 0,01M (mol/L) HCOOH oplossing. Hoeveel mol HCOOH zit er dan in die 200mL?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: pH berekenen

Nu begin ik me dom te voelen, haha.

Oke, 0,01 mol per liter is dan 0,002 mol per 0,2 liter.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH berekenen

Geen paniek, dit is prima! :)

Je doet vervolgens precies hetzelfde voor NaOH. 200mL van een 0,01M oplossing is geeft eveneens aanleiding tot 0,002 mol OH- in 200mL

Bekijk nu opnieuw de reactievergelijking:

HCOOH + OH- HCOO- + H2O

0,002 mol HCOOH reageert met 0,002 mol OH-, hoeveel HCOO- ontstaat dan na de reactie?

Wat is vervolgens het totaal volume van je reactie? Je voegt immers twee oplossing samen.

Het HCOO- dat ontstaat na de reactie is aanwezig in dit volume, kan je nu de concentratie (in mol/L) van HCOO- berekenen?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: pH berekenen

Er ontstaat dan 0,002 mol HCOO-

mol/L = 0,002 / 0,4 (totaal is 400 mL) = 0,005 M HCOO-

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH berekenen

Ok, alweer prima!

Wat kan er nu, en zal er met HCOO- gebeuren? Tip zie
Verborgen inhoud
het is aanwezig in een waterige oplossing.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: pH berekenen

De HCOO- reageert met H3O+ tot HCOOH, waarin de waarde van HCOO- 0,005 M is. Dan denk ik dat HCOOH nog steeds een waarde heeft van 0,01 M ?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH berekenen

HCOO- zal reageren met de waterige oplossing die grotendeels uit H2O bestaat.

Je krijgt dan onderstaande evenwichtsreactie:

HCOO- + H2O HCOOH + OH-

Hierbij hoort een constante, weet je welke?

Tip zie
Verborgen inhoud
wat daar staat is verschillend van HCOOH + H2O HCOO- + H3O+, normaal weet je welke constante daarbij hoort.

Wizkidd schreef: ma 08 okt 2012, 18:46
Dan denk ik dat HCOOH nog steeds een waarde heeft van 0,01 M ?
Neen, dat mag je zeker niet zeggen. Al je HCOOH (die 0,002 mol) reageerde immers weg met de 0,002 mol OH-. Kijk daarvoor even terug naar deze reactie.De kleine hoeveelheid HCOOH die nog aanwezig is kunnen we via de evenwichtsreactie berekenen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: pH berekenen

Oke, dan heb je nu de baseconstante nodig, denk ik, die is 5,6 * 10^-11

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: pH berekenen

Goed, dan kan je nu de concentratiebreuk opstellen:
\(k_b = 5,56 \cdot 10^{-11} = ...\)
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 48

Re: pH berekenen

Jaa dankjewel! Ik kom nu op 7,72 maar dat vind ik goed genoeg! Echt bedankt ;)

Reageer