effect van een laag Plexiglas boven zonnecellen

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

effect van een laag Plexiglas boven zonnecellen

Mogelijk is deze vraag te algemeen, maar wat is het effect van boven zonnecellen een laag plexiglas te plaatsen? Welk type straling wordt er geabsorbeerd door dit plexiglas en in welke mate beïnvloedt dit de efficiëntie van de zonnecellen? M.a.w. wordt er een type straling geabsorbeerd dat nodig is voor de zonnecellen?

In ieder geval wordt er maximum 92 % licht doorgelaten, dus dat is al een eerste verliesfactor. Ik vroeg me enkel af in hoeverre er nog andere minder voor de hand liggende reductiefactoren bestaan.

Ik verwacht geen pasklare antwoorden, maar als er iemand meer informatie heeft/een link/... zou dat natuurlijk wel handig zijn ;)

Alvast bedankt!
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 12.262

Re: effect van een laag Plexiglas boven zonnecellen

Als het plexiglas (merknaam) in de zin van PMMA betreft is er weinig verrassends aan - het doorlaatspectrum daarvan is vlak van ca 380 tot 1200 nanometer, dus het zal geen specifieke golflengtes hinderen die zonnepanelen nodig hebben.

Wel krijg je een beetje verlies door de brekingsindex, en dat wordt 'erger' naarmate de zon minder loodrecht op je panelen staat. Dat probleem speel echter met elk materiaal, en is hoogstens te beperken door een antireflectieve coating. Ik denk alleen niet dat dat de kosten waard zal zijn - de meerprijs ervan is wellicht hoger dan bijv de hoeveelheid panelen met 10% vergroten om te compenseren voor het verlies.
Victory through technology

Reageer