Verschil bacteriën en organismen op gebied van evolutie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Verschil bacteri

Hallo allemaal!

Ik doe mijn profielwerkstuk over evolutie en heb daarvoor al allerlei practica gedaan met bacteriën. Maar nu zou ik graag willen weten wat de overeenkomsten of verschillen zijn op het gebied van evolutie tussen bacteriën en andere organismen.

Dus wat verschilt een bacterie met bijvoorbeeld een hond/schaap/walvis tijdens de adaptie en evolutie? Hoe kan de evolutie dus aangetoond worden d.m.v bacteriën?

Alvast hartstikke bedankt!

Groet,

Dustin

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Verschil bacteri

Bacteriën evolueren evenzeer, maar vaak veel sneller dan dieren. Denk maar eens aan antibioticaresistentie (misschien een nuttig aanknopingspunt).
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 3

Re: Verschil bacteri

Bedankt!

Dus bacteriën evolueren precies hetzelfde? dat moest ik even weten!

Berichten: 289

Re: Verschil bacteri

Als je een voorbeeld wilt, zoek dan eens naar berichtgeving over de e-coli experimenten van Richard Lenski; hij is al een jaar of twintig bezig met onderzoek naar evolutie in e-coli bacteriën en heeft al erg interessante resultaten behaald.

Berichten: 3

Re: Verschil bacteri

Ga ik doen! Bedankt voor het meedenken! :D

Berichten: 12.262

Re: Verschil bacteri

Verschil is inderdaad dat bij bacterien evolutie heel snel gaat, je hebt op topsnelheid wellicht ieder half uur een nieuwe generatie, terwijl dat bij de gewervelde dieren toch wel een maand of wat moet duren.

Uiteraard speelt complexiteit ook een rol - bij de evolutie van bacteria denk je vaak aan resistentie en dergelijke, vaak zaken die slechts 1 of enkele genen nodig hebben om tot wasdom te komen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 196

Re: Verschil bacteri

Dustin24 schreef: wo 10 okt 2012, 19:24
Bedankt!

Dus bacteriën evolueren precies hetzelfde? dat moest ik even weten!
Bacteriën hebben wel een uniek extra mechanisme naast voortplanting door celdeling. Door middel van conjugatie zijn ze in staat effectieve mutaties direct aan 'soortgenoten' over te dragen. De hierboven genoemde antibioticaresistentie staat hier ook heel dicht bij.

Een Google op 'bacterial conjugation' levert aardig wat info op.

Berichten: 12.262

Re: Verschil bacteri

Dat is inderdaad wel een interessant punt - bacterien kunnen bij leven nieuwe genetische informatie bij elkaar 'uploaden' waardoor de ene bacterie soms resistentie kan overdragen op de andere, zonder dat daar een generatie voor nodig is.
Victory through technology

Reageer