[wiskunde] Mathematisch programmeren branch-and-price

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

Mathematisch programmeren branch-and-price

Beste,

Ik ben bezig met het optimaliseren van een node routing problem met capaciteit en lengte constraints. Het gaat hierbij om een klein probleem en de gekozen weg om dit op te lossen is mbv een branch-and-price heuristiek. Om deze heuristiek te kunnen gebruiken is het noodzakelijk om de duale variabelen te berekenen, dit zou niet moeilijk moeten zijn maar ik kom er gewoon niet uit. Het probleem is alsvolgt:

ZIE AFBEELDINGEN
pic1.png
pic1.png (59.95 KiB) 86 keer bekeken
pic2.png
pic2.png (48.51 KiB) 86 keer bekeken
pic3.png
pic3.png (45.32 KiB) 87 keer bekeken
waarbij ck de kosten van route k zijn

a ik een 1 als node i in route k zit en 0 anders

de tweede set constraints kan in dit probleem worden weggelaten.

De procedure zou als volgt moeten gaan

1) neem enkel de route die alle gas stations aandoet (eigenlijk niet feasible, dus ik geef kosten erg hoog)

2) bereken oplossing (ik gebruik AIMMS), uiteraard krijg ik deze route dus als de optimale oplossing. Nu zouden we ook de duale variabelen moeten berekenen, om vervolgens Brand-and-price te kunnen uitvoeren (dit is al geprogrammeerd en werkt ook). Ik snap dus gewoon niet hoe die duale variabelen te verkrijgen??? Als iemand mij op weg zou kunnen helpen, of wat tips kunnen geven, zou ik erg geholpen zijn.

Bij voorbaat dank,

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Mathematisch programmeren branch-and-price

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer